Jump to content

Innbygging av avgass-slange

Eppa

Recommended Posts

Har montert min gamle Thermic båtvarmer som jeg har hatt liggende i over10 år. Har tidligere ikke funnet noe sted hvor jeg kunne få montert denne. Var problematisk å få lagt avgass slangen.

Nå er imidlertid toalettrommet under ombygging og da åpnet det seg muligheter. Varmeren er montert i en benk. Avgass slangen går inn på toalettrommet og ut til en skrogmontert avgass ventil.

Denne slangen må jeg bygge inn for å få det pent igjen. Den er jo rimelig varm selv om den ligger inne i en 60 mm varmluftslange (til forbrenningsluft). Kan jeg bygge inn slangen uten å tenke på mulig brannfare, eller må jeg bruke et eller annet brannhemmende materiele rundt?

Har ikke målt gradene men jeg klarer ikke å holde på slangen.

Mvh.

Espen

Kan jeg bygge inn slangen uten å tenke på mulig brannfare, eller må jeg bruke et eller annet brannhemmende materiele rundt?

Mvh.

Espen

Hei Espen. på min Webasto HL24 Dieselvarmer er den delen av slangen som er åpent synlig (hvor man kan komme i koppskontakt med) dekket med et asbestlignende "tauverk" som er viklet rundt metallslangen (avgassrøret) og utenpå det igjen en svart tape-lignende sak (vet ikke hva det er).

Den "usynlige delen" av metallslangen, nærmest brenneren (og det blir vel mest hett der) som går nede i cockpitt-benken i min tresnekke er helt bar, men festet til treverk med spesielle slangeklips i metall, som ikke leder varmen så godt.

Hilsen,

Walter

:cheers: - Og der fikk jeg gull-stripe nr. 2 !!! (nå er jeg ikke Junior lenger, med mine 54 år!)  :drink: - Fullt medlem!  :lol:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Det kan kanskje være en ide med materialet Walter_S nevner. Brukte noe slik selv en gang da jeg skulle isolere ekspansjonskamrene på min Suzuki RG500. Tror dette er mest brukt på versting amerikanere ifbm isolasjon av headere. Ingar kan sikkert bekrefte dette. Tipper du finner det hos noen biltilbehørsforretninger med litt utvalg.

Ingar kan sikkert bekrefte dette.

Ja, skulle til å si det Dilla, header-wrap er en mulighet... :lol:

Selv om risikoen for problemer sikkert er ubetydelig (treverk har et flammepunkt over 400grader, da gløder metall i mørket) ville jeg allikevel isolert slangen.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...