Jump to content

Ta av svinghjul/bytte stator på evinrude 115 hk v4 60 graders 1995

Whiskey

Recommended Posts

Tenkte å prøve å bytte statoren på min kjære evinrude OceanPro da den måler for høy motstand og likeretteren også ser ut til å gi ut for lav eller for høy spenning, alt ettersom... bytter derfor begge. Men statoren er godt plassert under svinghjulet, og det må derfor av...

Så da lurer jeg på om dette er mulig uten å stille timing på nytt samt hva slags verktøy jeg trenger. Verkstedmanualen nevner en flywheel puller, men denne koster skjorta. Har funnet en universal på biltema og lurer på om denne kan brukes, og hvordan i all verden den fungerer :-)

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/MC/Verkstedutstyr/Svinghjulavtrekker-82753/

Baltic-pappa

Tok nettopp av svinghjulet på min v4 90 hk. Brukte en ters til dette og noen slag med en klosse så kom det med engang. At noe timing må stilles pånytt har jeg ikke sjenket en tanke, skal ikke bytte stator eller likeretter men jakter på hvordan jeg får delt motoren for å få ut stemplene. Har nå konkludert med at blokken må av stammen for å få dette til

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

bruk kun ters beregnet til formålet til å dra av svinghjul - f-eks en slik som boltes fast:

bilde

hva gjelder tenningsinnstilling, svinghjulet er jo på sporkile, statorplata vet jeg ikke om er justerbar. Er den ikke, så skal det bli likt når det monteres. Er det justering, så kan du lage et overettmerke i plata og blokka

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Greit da var ters i boks, men får ikke løsnet mutteren da svinghjulet går rundt. Og eneste måte å holde det igjen på er å skru noe inn i tennplugg åpning som stopper stempelet. Det er nemlig et lokk over svinghjul så jeg ikke får holdt det igjen. Kunne kanskje funnet en petter smart løsning, men følger den fra manualen...

Bestilt en piston stop tool fra ebay da jeg ikke kan sveise meg en selv... Så da er det bare å smøre seg med tolmodighet en uke til

Baltic-pappa

• 3 uker senere...

bilde

Da fikk jeg av lokket. Greide til slutt å holde igjen på lokket med hånda og slå skralla hardt så den løsnet uten at svinghjulet gikk rundt.

Så da var det bare å få av svinghjulet. Hadde for korte bolter til tersen min. Må ta en tur og finne noen lange i morgen. Men usa dim på de... Hvor får jeg tak det? (Oslo)

bilde

Så et spm. Hvor langt ned Bør jeg skru boltene før jeg drar opp? Et eller annet sted nedi der er det vel noe svinghjulet festes i hvis jeg skrur for langt?

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk 4 Beta

Baltic-pappa

bilde

Og der var svinghjul av og ny stator på plass

bilde

Svinghjulet satt meget løst.

MEN HVA SKJER NÅR SVINGHJULET SKAL PÅ IGJEN? . JO .. Se nærmere på bildet, den ene svinghjul-bolt jævelen knekker da jeg skal stramme den ... var ikke mye koselige ord i lufta da nei. Lurer på om momentnøkkelen jeg kjøpte i går er helt patent. Hadde nye bolter og greier akkurat som boka sa.

34 N... Er det mye? Synes jeg trakk til en god del.

Uansett, i morgen er det på n med Dremel og prøve å få lagd spor det som er igjen av bolten så jeg får skrudd den ut.

bilde

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk 4 Beta

Baltic-pappa

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...