PaulS Startet 14.Juli.2013 Link til dette innlegget Startet 14.Juli.2013 Hei! Etter siste tur med båten og VP MD21B merket jeg ved lensing at jeg lenset melkeaktig olje ut., og fant lysegrå olje i kjølen:( Tipper rundt en liter), og alt må må ha kommet i løpet av turen på ca to timer, som stort sett gikk på ca 2000 i turtall, men med korte perioder over 3000. Motoren oppførte seg normalt. Som jeg mistenkte videre var motoren full av lysegrå olje, og med hvit krem under oljepåfyllingslokket... Ved smaking på oljen kjennes den ikke salt, men det er kanskje en såpass liten andel vann at jeg ikke ville smakt det...? Kjølevæsken i ekspansjonstanken står midt mellom maks og min (noe jeg også mener den gjorde tidligere), så jeg tror derfor ikke det er "ferskvanns"-lekkasje. Sjøvannspumpen er tørr under og ble overhalt av tidligere eier i fjor (og han skal ha passet på å ikke dekke til sladrehullene), derfor tror jeg ikke denne er synderen denne gang. Jeg har hittill ikke greid å lokalisere hvor oljen har kommet ut av motoren, det får jeg se videre på i morgen. Noen som har tips om hva som kan ha skjedd her? Tusen takk for hjelp Sitér dette innlegget Link to post
Håp Svart 14.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2013 Sjekk oljekjøleren. Sitér dette innlegget Link to post
PaulS Svart 14.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2013 jeg tok en rask sjekk av den når jeg var i båten, men kunne ikke vred øyesyn oppdage noe unormalt...hvordan sjekker jeg denne best? Men det er vel ikke her oljen kastes ut? Takk for hjelp:) Sitér dette innlegget Link to post
Håp Svart 14.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2013 Du må nok trykkteste den. Oljen/vannet blir kastet ut gjennom peilepinnehull, veivhuslufting o.l. fordi volumet øker når vannet lekker inn. Sitér dette innlegget Link to post
PaulS Svart 14.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2013 Takk for det, Håp! Nor jeg bør huske på ved demontering? Jeg går ut i fra at et normalt bilverksted kan gjøre dette? Sitér dette innlegget Link to post
PaulS Svart 14.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2013 Hvis det er oljekjøleren, burde ikke temperaturen i oljen steget? Jeg hadde ingen problemer med dette på denne turen,,, Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 14.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2013 Sjøvannspumpen er tørr under og ble overhalt av tidligere eier i fjor (og han skal ha passet på å ikke dekke til sladrehullene), derfor tror jeg ikke denne er synderen denne gang. I dette innlegget skrev du omtrent det motsatte. Pumpe overhalt av amatør og så vann i oljen. Høres i utgangspunktet ut som om det kan være en sammenheng. Kunne også vært intr å hørt om hva 'overhalingen' bestod av. Bytte alt i rep-settet? Aksling, lagre og simmerringer? Det er ikke jobb for amatører. Problemet med tett sladrehull oppstår når den innvendige simmerringen skyves helt inn. Mener at den da vil blokkere hullet. Eller, dvs, hullene, det er et på oversiden også. Du vil kunne måle om det er passasje helt opp til akslingen eller om simmerringen sitter i veien. Om den ytre simmerringen i tillegg er montert feil vei vil lekkasjen kunne bli betydelig. I det hele tatt ville jeg demontert pumpen og sjekket. Tar ikke mange minuttene. Hvor mange timer gikk motoren før du sjekket oppdaget at oljen var grå? Sjekket du i det hele tatt oljen etter at motoren hadde gått noen timer uten å se tegn til misfarging? Sitér dette innlegget Link to post
PaulS Svart 15.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2013 Hei Ingar, Jo, det stemmer - forrige eier var ikke fagkyndig. Men han beskriver at lett kunne blåse gjennom sladrehullene etter at han han byttet simmerringer og pakning (han vurderet det til at akselsen ikke trengtes å byttes). Han benyttet simmerringer fra Slettebø. Men, jeg skal gjøre som du foreslår; ta pumpen og demontere å få sjekket om problemet fortsatt ligger her Jeg kjørte ca 20timer før jeg sjekket oljen etter å ha byttet den (noe få kjøretimer etter overtakelse), så det kan jo være at lekkasjen har pågått helt fra jeg begynte å bruke båten....og ikke kun på den siste turen (men da var da motoren "spydde" olje" Ellers har Daviids Mekaniska i Gøteborg rimelige oljekjølere til salgs til denne motoren, og sikkert også sjøvannspumper - hvis jeg vil få noe som er overhalt av profesjonelle,.. Sitér dette innlegget Link to post
PaulS Svart 17.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2013 Nå tror jeg endelig jeg har fått tak i rett verktøy, så i kveld er det ned i båten for å ta å av sjøvannspuma, for i første omgang sjekke at ikke dreneringshull på en eller annen måt er blokkert. Er de ikke det, får jeg vel konkludere med at det ikke er pumpa som lekker sjøvann inn til motorsiden (ellers skulle det vel ha dryppet fra det nederste hullet underskjøring - samt at simmerringer og pakning i mellom ble byttet i fjor, men ikke av fagmann...) Alternativt tenker jeg på oljekjøleren, som også er saltvannskjølt. Hvis en pakning ryker på denne, kan det da lekke saltvann inn til motor? Men, jeg ser ingen oljefilm på vannet etter eksosen, frostvæskenivået er stabilt, ingen turtallsproblemer - motoren oppfører seg altså helt som normalt.... Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 17.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2013 Selv om hullene ikke er blokert betyr det ikke at den ikke får sjøvann gjenom ringene, det er ringene som holder sjøvann ute og olje inne. Dreneringen er der for å se om ringene er utslitte, og det vil du da følgelig ikke se om ringene er over hullet. Når jeg måtte bytte ringene, drypte det bare etter at motor var stanset, ikke noe dryping når motor gikk Sitér dette innlegget Link to post
PaulS Svart 17.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2013 (redigert) Da fikk jeg av sjøvannspumpen, og jeg tror jeg har funnet synderen (men nå er jeg den amatøren jeg fremstår som...). Hvit krem på aksel, på innside av hus på pumpen på motorsiden - hvor det altså ikke skulle vært vann. Krem også rundt kanten inne i åpningen i blokka. MEN, jeg kan blåse rett gjennom dreneringshullene (altså ikke blokkert) og det har ikke dryppet vann.. Noen som vil brekrefte eller avkrefte mine mistanker om at jeg har funnet problemet? Redigert 17.Juli.2013 av Delgado (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 17.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2013 Samme som tok kverken på min MD21B det, vannpumpa..... Motoren min fikk bråstopp den og etter dette så tok jeg den ut og erstattet den med noe annet. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
PaulS Svart 18.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2013 Men kan denne "majonesen" ha lagt seg her på samme måte som den legger seg under oljepåfyllingslokket (i motorens ytterkanter i kriker og kroker) - og dermed ikke være en lekk pumpe? Altså, selv om det er majones under oljepåfyllingslokket vet vi jo at det ikke er der saltvannet kommer inn....? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 18.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2013 Når det ikke har dryppet fra sladrehullet bør pumpen kunne utelukkes. Men den akslingen ser ikke akkurat ny ut, har du trukket den ut og sjekket den. Samt sjekket at simmerringene ikke er slitt, sitter riktig vei og i riktig posisjon? Sitér dette innlegget Link to post
PaulS Svart 18.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2013 Jeg får ta en sjekk av det du nevner i kveld, Ingar. Men nye simringer ble satt på i fjor (sanns. rett vei også) og akslingen ble da bedømt til å være i ganske god form...og som nevnt; kunstørt ved dreeningshull og jeg kunne spille blokkfløyte på dem (altså ikke blokkert:)) Kan det være lekkasje i oljekjøler? Vurderer å bestille følgende tette-sett på Keypart (Oil Cooler Seal Kit): http://www.keypart.com/volvo-penta/diesel-engine/md21b/19791981 Men usikker på om det vil løse en lekkasje her, fra vann og inn i oljen...? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 18.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2013 Det har også vært noen tilfeller beskrevet på forumet der det har korrodert hull på toppen. Var ikke så lenge siden at en forsøkte å sveise hullet, men jeg mener det endre med at toppen ble byttet. På hvilken måte de korroderer og hvilke følger det før husker jeg ikke ordentlig, men jeg mener det er salt vann i manifolden som korroderer hull i alu-toppen. Om det fører til lekkasje til olje eller ferskvann husker jeg ikke. Skal forsøke å finne det på søk. Her er den. Med link til en tilsvarende tråd. Mener det finnes enda en til som altså endte med bytte av topp. Sitér dette innlegget Link to post
PaulS Svart 18.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2013 Hvis det er hull i toppen er det vel kun ferskvann som kan lekke inn? Hos meg er det sjøvann.... Sitér dette innlegget Link to post
PaulS Svart 18.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2013 Nå konkluderer vel Will med at det er frostvæskeblanding som blandet seg i motoroljen, og ikke sjøvannet. Hos meg er det sistenevnte som skjer... Eller kan det likevel være mulig for saltvann og komme inn i motor via rusten eksosmanifold? Sitér dette innlegget Link to post
Tallisman Svart 18.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2013 Ønsker ikke og ta motet fra deg men ett godt råd er . Vokt deg for og legge ut penger på denne MB21 motoren.Det beste er ofte når det gjelder disse motorene som er basert på Peguot med aluminiumstopp er ofte og tenke på og få hele ruklet ut disse motorene har aldri hatt ord på seg for være noe særlig gode. Sitér dette innlegget Link to post
PaulS Svart 18.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2013 (redigert) Hei Salomon, disse motorene har nok en litt ufortjent dårlig rykte. Det gjeldes bare ikke å kjøre dem for hardt. VP oppga antall HK ved 4500 omdreininger, og det ble litt drøy belastning for motoren - og toppen kunne gå varm og vri seg. Marsjer man på under 3500 varer motoren lenge. Blokka som er brukt bl.a. i Peugeot - som du nevner - er tilnærmet skuddsikker. Motorene går forsatt i bush-taxier i Afrika! Redigert 18.Juli.2013 av Delgado (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.