Jump to content

Vann i oljen/kaster olje - MD21B

PaulS

Recommended Posts

Hei!

Etter siste tur med båten og VP MD21B merket jeg ved lensing at jeg lenset melkeaktig olje ut., og fant lysegrå olje i kjølen:( Tipper rundt en liter), og alt må må ha kommet i løpet av turen på ca to timer, som stort sett gikk på ca 2000 i turtall, men med korte perioder over 3000. Motoren oppførte seg normalt.

Som jeg mistenkte videre var motoren full av lysegrå olje, og med hvit krem under oljepåfyllingslokket...

Ved smaking på oljen kjennes den ikke salt, men det er kanskje en såpass liten andel vann at jeg ikke ville smakt det...?

Kjølevæsken i ekspansjonstanken står midt mellom maks og min (noe jeg også mener den gjorde tidligere), så jeg tror derfor ikke det er "ferskvanns"-lekkasje.

Sjøvannspumpen er tørr under og ble overhalt av tidligere eier i fjor (og han skal ha passet på å ikke dekke til sladrehullene), derfor tror jeg ikke denne er synderen denne gang.

Jeg har hittill ikke greid å lokalisere hvor oljen har kommet ut av motoren, det får jeg se videre på i morgen.

Noen som har tips om hva som kan ha skjedd her?

Tusen takk for hjelp

Sjøvannspumpen er tørr under og ble overhalt av tidligere eier i fjor (og han skal ha passet på å ikke dekke til sladrehullene), derfor tror jeg ikke denne er synderen denne gang.

I dette innlegget skrev du omtrent det motsatte.

Pumpe overhalt av amatør og så vann i oljen. Høres i utgangspunktet ut som om det kan være en sammenheng. Kunne også vært intr å hørt om hva 'overhalingen' bestod av.

Bytte alt i rep-settet? Aksling, lagre og simmerringer? Det er ikke jobb for amatører.

Problemet med tett sladrehull oppstår når den innvendige simmerringen skyves helt inn. Mener at den da vil blokkere hullet. Eller, dvs, hullene, det er et på oversiden også.

Du vil kunne måle om det er passasje helt opp til akslingen eller om simmerringen sitter i veien.

Om den ytre simmerringen i tillegg er montert feil vei vil lekkasjen kunne bli betydelig.

I det hele tatt ville jeg demontert pumpen og sjekket. Tar ikke mange minuttene.

Hvor mange timer gikk motoren før du sjekket oppdaget at oljen var grå?

Sjekket du i det hele tatt oljen etter at motoren hadde gått noen timer uten å se tegn til misfarging?

Hei Ingar,

Jo, det stemmer - forrige eier var ikke fagkyndig. Men han beskriver at lett kunne blåse gjennom sladrehullene etter at han han byttet simmerringer og pakning (han vurderet det til at akselsen ikke trengtes å byttes). Han benyttet simmerringer fra Slettebø.

Men, jeg skal gjøre som du foreslår; ta pumpen og demontere å få sjekket om problemet fortsatt ligger her

Jeg kjørte ca 20timer før jeg sjekket oljen etter å ha byttet den (noe få kjøretimer etter overtakelse), så det kan jo være at lekkasjen har pågått helt fra jeg begynte å bruke båten....og ikke kun på den siste turen (men da var da motoren "spydde" olje"

Ellers har Daviids Mekaniska i Gøteborg rimelige oljekjølere til salgs til denne motoren, og sikkert også sjøvannspumper - hvis jeg vil få noe som er overhalt av profesjonelle,..

Nå tror jeg endelig jeg har fått tak i rett verktøy, så i kveld er det ned i båten for å ta å av sjøvannspuma, for i første omgang sjekke at ikke dreneringshull på en eller annen måt er blokkert. Er de ikke det, får jeg vel konkludere med at det ikke er pumpa som lekker sjøvann inn til motorsiden (ellers skulle det vel ha dryppet fra det nederste hullet underskjøring - samt at simmerringer og pakning i mellom ble byttet i fjor, men ikke av fagmann...)

Alternativt tenker jeg på oljekjøleren, som også er saltvannskjølt. Hvis en pakning ryker på denne, kan det da lekke saltvann inn til motor?

Men, jeg ser ingen oljefilm på vannet etter eksosen, frostvæskenivået er stabilt, ingen turtallsproblemer - motoren oppfører seg altså helt som normalt....

Selv om hullene ikke er blokert betyr det ikke at den ikke får sjøvann gjenom ringene, det er ringene som holder sjøvann ute og olje inne. Dreneringen er der for å se om ringene er utslitte, og det vil du da følgelig ikke se om ringene er over hullet.

Når jeg måtte bytte ringene, drypte det bare etter at motor var stanset, ikke noe dryping når motor gikk

Da fikk jeg av sjøvannspumpen, og jeg tror jeg har funnet synderen (men nå er jeg den amatøren jeg fremstår som...). Hvit krem på aksel, på innside av hus på pumpen på motorsiden - hvor det altså ikke skulle vært vann. Krem også rundt kanten inne i åpningen i blokka.

MEN, jeg kan blåse rett gjennom dreneringshullene (altså ikke blokkert) og det har ikke dryppet vann..

Noen som vil brekrefte eller avkrefte mine mistanker om at jeg har funnet problemet?

bilde

Redigert av Delgado (see edit history)

Jeg får ta en sjekk av det du nevner i kveld, Ingar. Men nye simringer ble satt på i fjor (sanns. rett vei også) og akslingen ble da bedømt til å være i ganske god form...og som nevnt; kunstørt ved dreeningshull og jeg kunne spille blokkfløyte på dem (altså ikke blokkert:))

Kan det være lekkasje i oljekjøler? Vurderer å bestille følgende tette-sett på Keypart (Oil Cooler Seal Kit):

http://www.keypart.com/volvo-penta/diesel-engine/md21b/19791981

Men usikker på om det vil løse en lekkasje her, fra vann og inn i oljen...?

Det har også vært noen tilfeller beskrevet på forumet der det har korrodert hull på toppen. Var ikke så lenge siden at en forsøkte å sveise hullet, men jeg mener det endre med at toppen ble byttet.

På hvilken måte de korroderer og hvilke følger det før husker jeg ikke ordentlig, men jeg mener det er salt vann i manifolden som korroderer hull i alu-toppen. Om det fører til lekkasje til olje eller ferskvann husker jeg ikke.

Skal forsøke å finne det på søk.

Her er den. Med link til en tilsvarende tråd.

Mener det finnes enda en til som altså endte med bytte av topp.

Hei Salomon, disse motorene har nok en litt ufortjent dårlig rykte. Det gjeldes bare ikke å kjøre dem for hardt. VP oppga antall HK ved 4500 omdreininger, og det ble litt drøy belastning for motoren - og toppen kunne gå varm og vri seg. Marsjer man på under 3500 varer motoren lenge. Blokka som er brukt bl.a. i Peugeot - som du nevner - er tilnærmet skuddsikker. Motorene går forsatt i bush-taxier i Afrika!

Redigert av Delgado (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...