bc45 Startet 14.Juli.2013 Link til dette innlegget Startet 14.Juli.2013 (redigert) Noen som vet om bølgevarslene fra yr og dmi også viser "gammel sjø"? Vi har opplevd dønninger på opptil tre meter i løpet av ferien som ikke har stemt så godt med varslene. Redigert 14.Juli.2013 av bc45 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 15.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2013 Når jeg gikk fra Arendal til Skagen for litt over ei uke siden, meldte både yr og dmi en halv meter bölger i skagerak. Det stemte ikke... var nok mere 2m gammel sjö. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
TICORA Svart 15.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2013 Enig, tror ikke gammel sjø blir hensyntatt i varslene. Hadde 2m dønninger sørfra med de varslete 0,5 på toppen rett vestfra i forrige uke...interessant tur Sitér dette innlegget Link to post
Bjolbre Svart 15.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2013 På dmi må visning av dønninger skje separat, så vidt jeg har forstått. Eget valg i nedtrekksmenyen. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 15.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2013 Hvordan bedømmer man egentlig bølgehøyde når man er ute? Finnes det noen tommelfingerregel slik som med Beuforth skala for vind ? Jeg har vært ute i litt bølger, men aner ikke hvor mye det egentlig var. Så når jeg så leser bølgevarsel feks 2 meter aner jeg egentlig ikke hvor mye det er i forhold til tidligere opplevelser. Hvor mye er egentlig mye bølger ? Og hvor mye er for mye bølger ? En annen ting er at lange dønninger som er så dype at mann mister land og nærliggende båter av syne kan likevel være behagelige hvis de er lange og duvende, mens mye mindre bølger kan være mye mer kavete hvis de er krappe og rullende. Sier bølgevarsel noe om slikt ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 15.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2013 (redigert) 2 meter er den høyden som er lettest å bedømme: Dersom jeg står i cockpit og styrer - og ikke ser over bølgene - dvs i bunnen av bølgedalen ser jeg kun bølgen foran og bølgen bak samt himmelen - da er vi på 2m. Selvsagt gjelder denne observasjonen for alle større bølgehøyder også, men akkurat i det dette begynner å skje så er man på 2 meter. Veldig vanskelig å gi en tommelfingerregel for å skjelne mellom f.eks 4 og 6 meter. Det blir mer erfaring. Her er en 6 meters - tenker jeg: veldig vanskelig å fange bølgehøyde på bilder pga at men ikke har noen referanse til horisontalplanet. F.eks peker hekken på båten oppoverbakke på dette bildet. Forresten, kom på en måte som gir en pekepinn. Om man har andre båter i nærheten - skip eller seilbåter hvor man har litt høyde å 'gå på': Når man selv er på en bølgetopp og den andre båten er i en bølgedal så kan man gjøre en vurdering av hvor dypt den andre båten forsvinner. Hvis du ser under armen til rormann her, så ser du toppen av en rigg - på 17m. Det betyr jo ikke at bølgehøyden er i nærheten av 15m, men den er kanskje snaut halvparten? Skulle ha tatt bildet med oss på en topp og den andre båten i en dal så hadde det vært lettere å anslå. Har vært ute en gang hvor vi passerte aktenfor et containerskip. Idet vi passerte var vi på 'samme bølge', dvs vi var på en bølgetopp og containerskipet var nede i bølgedalen. Det rulla nok litt også, for et øyeblikk kunne jeg se toppen på containerne på dekk. Sjekka historiske varsler på yr.no etterpå (var vel da det fortsatt het met.no) og kunne se at signifikant bølgehøyde var 10m. Redigert 15.Juli.2013 av NOR_Gandsfjord (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Bjolbre Svart 15.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2013 En annen ting er at lange dønninger som er så dype at mann mister land og nærliggende båter av syne kan likevel være behagelige hvis de er lange og duvende, mens mye mindre bølger kan være mye mer kavete hvis de er krappe og rullende. Sier bølgevarsel noe om slikt ? Spesialvarslene (f eks http://spesial.met.no/refraction/sletta/sletta_qed.shtml) angir også bølgeperiode. Det samme gjør dmi. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørkski Svart 15.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2013 Når jeg mister vinden i bølgedalen er bølgene høje nok -:) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.