Jump to content

Fikse vannskade på treskap - må slipes/skrapes?

thomasd

Recommended Posts

Hei,

Et skap i båten har fått litt vanninntrenging fra skruehullene i hengslene i bunnen, og det ser ikke noe pent ut. Jeg antar at det ikke lar seg gjøre å tilføre noe (svært fortynnet) lakk og la det trekke inn? Om jeg da må ta av all lakken og lakkere på ny - anbefales det å skrape eller slipe, eller gjøre noe annet?

Mvh

Thomas

bilde

Et skap i båten har fått litt vanninntrenging fra skruehullene i hengslene i bunnen, og det ser ikke noe pent ut. Jeg antar at det ikke lar seg gjøre å tilføre noe (svært fortynnet) lakk og la det trekke inn? Om jeg da må ta av all lakken og lakkere på ny - anbefales det å skrape eller slipe, eller gjøre noe annet?

Det lar seg vel gjøre, men helt fint blir det nok ikke. I så tilfelle ville jeg bruke Owatrol e.l. først (trekker letter inn), for deretter å forsegle med lakk. Kan jo være verdt å prøve først.

Annet lettvint alternativ som kan være verdt å prøve er å skrape bort det som er løst, dvs. misfarget. Skarp skrape, men vær forsiktig så det ikke blir hakk. Deretter legger du først noen strøk med lakk på det rene området. La den herde godt og slip kantene mellom gammel og ny lakk med fint papir. Puss lett over hele flaten med fint papir og leg på 1 til 2 strøk med lakk over det hele.

Vil ikke garantere resultatet, men blir ihvertfall penere enn nå, samt at det tar vare på treet til du evt. velger å ta hele flaten ned.

Dersom du tar hele flaten ned, så kan skrape med forsiktig bruk av varmluftpistol (forsiktig fordi det er finér). Slip over, bruk mahognybeis (jevner ut fargeforskjeller), og deretter bygg opp lakklagene.

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...