Jump to content

Skal kjøpe kartplotter/radar, noen anbefalinger, 42' båt?


Lego

Recommended Posts

Hei,

 

Båten var i utgangspunktet solgt, men ser ut som vi beholder den iallefall en sesong til.

Jeg lurer på å oppgradere til nyere kartplotter, har idag en gammel Raytheon som er ustabil, uten radar.

 

Har hatt kontakt med flere på Finn som selger brukt/demoutstyr, til sikkert greie priser.

Er det noen som kan anbefale kartplotter, minimum 10".

Har sett på Seiwa MK3, Raymarine E12", Onwa og Samyung. Sistenevnte er ikke å få i Norge lenger, da Panomarine er nedlagt.

 

Båten er en 42' med flybridge, fart ca 9kn.

 

Innspill mottas med takk!

 

Lego

Link to post
Share on other sites

Raymarine, Simrad og Garmin har alle meget gode plottere med mulighet for gode radarer. Selv har jeg Raymarine nye e-serien (en e7d og en e7) fra Raymarine med en HD-radar og er strålende fornøyd med dem. 7-tommerene passer bra i min lille 22-foter, men i en så stor båt vil jeg nok ikke anbefale noe 12 tommer

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Med 9 knops fart har du god tid og trenger ikke nødvendigvis trekjerneprosessoree og sånt. E120 classic har vi ombord, og jeg sliter litt med at disse fungerer så bra at det ikke er noen grunn til å bytte de :smiley:

 

Finnes en del slike brukte til salgs. Også selger Raymarine ut E120W. Som er nest siste modell. Flott plotter til god pris det også

Link to post
Share on other sites

Her har du luksus pakken

 

http://www.seatronic.no/kartplotter-kartplottere-c-235_2/raymarine-e90w-med-gps-p-2441 - Fantastisk kartplotter på 8,4" med GPS og touchscreen

Sammens med denne kobler du:

http://www.seatronic.no/radar-radar-antenner-c-18_31/raymarine-digital-radarantenne-p-3517

 

Her kan du også koble til annet utstyr som ekkolodd og få alt inn på en skjerm. Har ikke dette selv, men det er drømmen. :pray:

Redigert av Snicker (see edit history)

Where theres pleasure, theres always some pain.

---------------------------------------------------------------

-Snicker-

Link to post
Share on other sites

Da har jeg bestilt Raymarine c125 med radar.

Så får vi se om vi ikke blir fornøyd med den.

Er ikke kresen, men over gjennomsnittet interessert i dingser.

Skal bli spennende å se om den parer seg fint med første generasjon Samsung nettbrett. :)

 

Uansett blir det en stor overgang fra steinaldermaskinen Raytheon 620 som står der idag.

 

Takker for innspill!

Link to post
Share on other sites

Hva er egentlig forskjellen på C og e serien til Raymarine ?

Og hva i all verden er forskjellen på e og E-serien ?

Synes dette minner om en jungel.....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

C Wide og E Wide er eldre modeller som ikke produseres lenger, det er restbeholdningene som selges ut. C og E Wide vil få svært dårlig med, hvis i hele tatt noen, framtidige softwareoppdateringer. c og e er de nye modellene med nytt brukergrensesnitt og som er mye raskere enn de eldre. De nye modellene i a, c og e serien kan alle brukes i samme nettverk. De eldre modellene har store problemer med å kunne integreres med eldre og nyere modeller og heller ikke C Wide og E Wide virker sammen.

 

Finnes også enda eldre modeller som nå betegnes som C og E Classic, men tidligere bare var kjent som C og E serien.

Redigert av abbor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Flott ! Takker for oppklaring :thumbsup:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

8" skjerm er ikke all verden, faktisk alt for lite etter min mening til å skulle dekke kart, ekkolodd og kartplotter.

 

En 8" skjerm egener seg etter min mening best til en funskjon, maks to. Hvis en kjører radaroverlay kan en vel leve med tre samtidige funksjoner, men jeg foretrekker å ha et eget vindu med bare radar.

Redigert av abbor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte digital radar 4kW, men kun 45cm.

Hadde lyst på 60cm, men tror 45 cm med dagens teknologi overgår mine krav til effekt og spesifikasjoner.

Er rimelig sikker på at jeg blir fornøyd.

 

Angående størrelse tror jeg og minimum 10". Spesielt for radar delen.

Ser for meg å muligens utvide senere med en skjerm ekstra, for å ha radar og kart adskilt.

 

 

Sent from my GT-I9100

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg er blitt opplyst om det ja.

Skal kunne logge på med Raymarine app, og få samme bilde på skjerm og nettbrett. I tillegg skal en kunne fjernstyre plotteren med nettbrettet. Dette er jeg en smule spent på, tenker på lagging og prosessor på nettbrett. Men så har jeg første generasjons Samsung 10".

 

Wifi delen skal være kraftig sies det, og signal fra innomhus til flybridge skulle ikke være noe problem.

 

 

Sent from my GT-P7510 using Tapatalk 4 Beta

 

 

Link to post
Share on other sites

Har e125 plotter og Wifi over til pad fungerer helt supert, bilde på e125 speiles over til ipad, og jeg kan styre e125 med ipaden.

Jeg foretrekker faktisk å bruke ipaden når jeg lager ruter, da kan jeg sitte i sofaen med ipaden på bordet, jeg synes den er enklere å jobbe med også, touch skjermen på ipad er bedre en e125 er min vurdering, blir mye dobbel trykk på e125 da den ofte ikke reagerer første gangen osv. (Kan være det er mine pølse fingre det er noe galt med :yesnod: )

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...