Jump to content

Nimbus 32 Ballista, lekkasje fra dieseltanken.

Øya

Recommended Posts

Da ser det ut som om vi har klart å få lekkasje fra tanken i vår Nimbus. 14 dager etter kjøp..men sånn er det jo og vi var vel forberedt på på å bruke vinteren til vedlikehold. Men nå lekker det såpass at det bare er å få tak i hjelp. Jeg ringte Åsmund på Inter Trading i dag og i kveld var han på inspeksjon. Det var jammen meg service. Skal bli spennede å se hvor mye jobb det blir. Det ser nesten ut som om Nimbus har tatt høyde for at den skal kunne tas ut på en ok måte? Da blir det Spaniaferie i år så satser vi på en skikkelig båtsommer neste år.

Tanken er på 720 liter og i syrefast, 1997 modell.

bilde

Man behøver ikke å være lei av den gamle, for å ha lyst på noe nytt. :cheers:

• 3 uker senere...

Men det ble dessverre ikke enkelt. Tanken er for stor til å tas ut.......sannsynlig løsning. Skjære av toppen av tanken så langt det er mulig og sette inn en mindre tank i den. Ca 500 liter. Det holder det, men proffene får gjøre jobben så det ikke blir noe tull. På Nimbus hevder de at de ikke lenger lager slike løsninger. Det er jo godt å vite.

Litt avhenging av hvor lekkasjen er, bør vel dette kunne rapareres på stedet? I mine tidlige år med båt hadde jeg en selco 18 med bensintank under benkene i forpiggen som lakk kraftig så lenge tanken var over halvfull.

Skremmende i dag selvfølgelig, her var det ofte full fest i god bensindunst. Løsningen ble til slutt 2 tuber araldiit som holdt dette tett i resten av den tiden vi hadde båten ( hørte ikke noe om dette senere heller) Er ikke sikker på at det er løsningen her, men er overbevist om at det finnes andre løsninger uten å måtte erstatte tanken.

• 5 uker senere...

Så viser det seg altså når tanken nå er åpnet at alle 5 skvalpeskottene er bøyd, knekt i tanken og sveisesømmer er slitne. Dette er en stor tank og kreftene som har virket her over tid har vært voldsomme. Men det har gått greit å kutte opp tanken i biter for å få den ut. Altså ingen kutt i plasten. Nå skal det lages 2 nye tanker som skal settes inn. Det blir en mye bedre og sterkere løsning og vi får antageligvis nesten samme kapasitet som tidligere. Dyrt men den eneste gode løsningen.

Jøss som vi ser frem til 2014 sesongen. Det ble kun en helgetur i år før båten måtte opp.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...