Bm1981 Startet 15.Juli.2013 Link til dette innlegget Startet 15.Juli.2013 Hei. Jeg har da en aq 240 motor, var ute å kjørte igår. Alt fungerte bra i ca 2 timer. Men plutselig begynte turtallet å gå opp og ned. Nekta å gå på tomgang. Plugger er nye og kabler er nye. Fordelerlokk er også nytt. Tanken min er vann i bensin eller rusk i gasseren. Er bensin på den fra i fjor. Etterfyllte 30l på tanken igår. Noen forslag? Alle forslag mottas med takk.. Sitér dette innlegget Link to post
Arildo85 Svart 15.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2013 har nøyaktig samme problem... motor gikk fint sist uke, lot den stå en uke så ville den knapt starte:( var ca 60 liter bensin fra i fjor på den så mistenker at dette er grunnen til at den ikke vil gå nå.... Sitér dette innlegget Link to post
emmis Svart 15.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2013 Mulig coil problemer ikke ukjent på disse motorene. Biltema har rimlig coil som kan brukes. Sitér dette innlegget Link to post
Bm1981 Svart 15.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2013 Ja er noe søppel det der. Blir vel å tømme tank filter å bytte alt. La den ut igår etter mange timer arbeid med drev og inventar. Pussing og sliping. Er så ergelig. Er vel ca 100 liter på den tror jeg;-( Sitér dette innlegget Link to post
Arildo85 Svart 15.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2013 okei...forbanna irriterene når du har planlagt å reise på tur å alt er klart, så vil ikkje motoren gå skikkelig!!! har du sjekket om d er vann i forgasserene? lufting på tanken? Sitér dette innlegget Link to post
Bm1981 Svart 15.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2013 Nei har ikke kommet så langt enda. Men lufting på tanken? Snakket med en nå. Fikk beskjed om å tømme tanken, kjøpe isoproponol tror jeg det het. Får å få vekk vann i tanken. Ta det ut også fylle ny bensin. Og virka ikke det må forgasser av også:-) men det rare var at den gikk i to timer før han tulla. Ja sto du klar til langtur? Det er skikkelig nedtur. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 15.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2013 Før man demonterer alt som er, ville det vel kanskje være en god ide og prøve med en løs tank med ny bensin for å være sikker på at det virkelig er problemet ! Sitér dette innlegget Link to post
Bm1981 Svart 15.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2013 Ja, sant nok. Men hvis det attpåtil ligger i forgasseren. Men helt klart, det skal prøves:-) se om jeg får prøvd i morra:-) Sitér dette innlegget Link to post
sofa Svart 16.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2013 Hei Den bensinproblematikken ( gammel bensin ) skjønner jeg ikke, kjører med bensin som er 2 år gammel og det funker Bra. Hvis jeg skal pirke så er toppfarten litt lavere. Sitér dette innlegget Link to post
Marida Svart 16.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2013 Kan være fordeleren din. Dette er el en eldre Volvo som er bygget på Ford 351 Windsor. Under stiften i fordeleren sitter noen lodd som skal flytte tenningspunktet ved gasspådrag. Hvis dette er slitt vil den jage slik. Ny elektronisk fordeler fjerner dette problemet. Var slik på min, når jeg hadde slik i min Fletcher Sitér dette innlegget Link to post
Bm1981 Svart 16.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2013 Okay. Klarer man å se det er slitt der? Hvor får man tak i den elektroniske tenningen? Og vet du ca pris? Sitér dette innlegget Link to post
Strå Svart 16.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2013 (redigert) Jeg har en mallory marine elektronisk tenning som stod på en aq240 liggende. Kan sjekke serial# seinere om du er intr Redigert 16.Juli.2013 av Strå (see edit history) Sitér dette innlegget It is dangerous to be right in matters on which the established authorities are wrong Link to post
Bm1981 Svart 16.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2013 Ja det hadde vært helt topp. Sitér dette innlegget Link to post
Strå Svart 16.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2013 Sitér dette innlegget It is dangerous to be right in matters on which the established authorities are wrong Link to post
Marida Svart 16.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2013 Se der, da var allerede en oppe. Jeg kjøpte min på Bil & Båtkompaniet i Oslo. Dette var på 90 tallet så jeg vet ikke om dette er oppe å går nå. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Bm1981 Svart 16.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2013 Så dere er rimelig sikker på at det er den som lager kaoset mitt? Strå: skal du selge? Sitér dette innlegget Link to post
Strå Svart 16.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2013 (redigert) rimelig sikker på at dette ikkje har noe med problemet ditt å gjøre men elektronisk tenning er alltid å foretrekke for sikker start og stabil gange. Eg ville tatt den timen det tar å ta av gasseren å rense denne skikkelig, det er aldri feil åkke som! Også ville eg tappet av tanken helt tom og rensket opp- fått ut alt vann og dritt og skiftet filter i vannutskiller om du har. Bensinen du har på tanken kan du bruke opp igjen uten problemer. At den er et år eller to er ingen problem. Det er bare å la den stå på kanne så evt vann skiller seg ut og tappe fra toppen om der er vann i. og om der er masse dritt som flyter rundt så peis den igjennom et filter av noe slag , være seg en gammel t-skjorte elr noe. Når dette er gjort, nødvendig eller ei så vet du iallefall at ting er på stell og er 100%. Om du da har problemer så kan vi heller snakkes om videre feilsøking. ja eg har ikkke bruk for denne tenningen, har lagt i ei kasse noen år nå da eg har ford tenning nå. ikkje fordi det var noe galt md den men md ny motor så setter eg ikkje på gamle greier spesielt når den nye var bare å plugge inn en tenningsmodul- ferdi ;) Redigert 16.Juli.2013 av Strå (see edit history) Sitér dette innlegget It is dangerous to be right in matters on which the established authorities are wrong Link to post
Bm1981 Svart 16.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2013 Okay, da skal jeg hoppe på dette i morgen. Begynne med gasseren og se hvordan det ligger ann der. Og filteret selvfølgelig. Mer info kommer i morra. Tusen hjertelig takk så lenge. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 16.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2013 (redigert) Du må jo finne feilen før du begynner å kaste deler på motoren! Ta en vanlig femliterskanne og stikk nedi slangen fra bensinpumpen for å se om problemet er skitt i tanken / filter, tar bare noen minutter. Ta ut pluggene og se hvordan de ser ut, sjekk at det er skikkelig gnist ved å dra litt på starteren med en og en plugg ute og med tennkabel på, jordet til motoren (prøv å ikke få deg en karamell). Sjekk tenningen med en tenningslampe. Alt dette tar ikke lange tiden, og når du vet at du har gnist, og tenningen er riktig, og problemet ikke er bensintanken, så er det sannsynligvis forgasseren. Sjekk at choken åpner skikkelig, og se ned i forgasseren når du gir noen pump med gassen (med motoren avslått) og se at det kommer skikkelig sprut som forstøves. Test litt rund basen på forgasseren med startgass for å se om du har fått en vakumlekkasje. Hvis du må ta i fra hverandre forgasseren, pass særlig på flottørhøyden, jeg mener det satt Holley 2/4V på den motoren, og hvis flottøren er dårlig eller har feil høyde vil det føre til slik fusking, men det er sjeldent det bare plutselig oppstår, men det er ikke noe ukjent problem på de forgasserne. Redigert 16.Juli.2013 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bm1981 Svart 16.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2013 Jeg har en 4 porta EDELBROCK forgasser på den. Mye av det du skrev er greit nok. Men visse ting jeg er grønn på. Som dette med tenningslampe og greier. Jeg begynner med det jeg kan også ser hvor langt jeg kommer. Men har noen som har greie på resten så får tukte han litt:-) Sitér dette innlegget Link to post
Arildo85 Svart 16.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2013 gleder meg til å hørre hvordan dette går da eg hadde samme problem før eg reiste på jobb, skal hjem igjen på fredag og prøve motor igjen:) Sitér dette innlegget Link to post
Bm1981 Svart 16.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2013 Jeg skal poste så fortløpende underveis arildo85. Har du samme motor også? Sitér dette innlegget Link to post
Arildo85 Svart 16.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2013 flott :) nja har aq 145 B23 men er vell i samme gaten :) Sitér dette innlegget Link to post
Strå Svart 16.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2013 veeeeeeeeel veit no ikkje. volvos firere er noen særingen av dimensjoner og er stort sett bare ei plage. :p Sitér dette innlegget It is dangerous to be right in matters on which the established authorities are wrong Link to post
Arildo85 Svart 17.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2013 ja :) går fint når den første går da :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.