Majali Startet 13.Mars.2005 Link til dette innlegget Startet 13.Mars.2005 Er det noen som har erfaringer med Wankel båtmotorrer her? Det står nemlig en til salgs på blocket og hvis man ser på tekniske data er det ganske befriende å kunne ha en 175 hk motor som ikke tar mer plass enn 60x60x60 cm! vekt 145 kg og turtall på 6250 rpm. Til en pris på SEK 39000 + mva for en helt ny motor! Jeg ville vel tro at det er mulig å få en tilnærmet lik vibrasjonsfri gange i tilegg? noen som har (hatt) en wankel? Erik Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
skippy Svart 13.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2005 Er dette en eldre utgave?? Broderen hadde en wankelmotor i bilen. Snakker vi samme språk nå?? Dette var en Datsun 180 B SSS. Mener motoren i seg selv var bra greier, men det ble jo ingen suksess for Nissan. Tror ikke de har den nå. Var vel tenningen og innsprøytningen som var forskjell fra dagens forgasser motorer. Johnny Sitér dette innlegget Link to post
M/Y Ellen Marie Svart 14.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2005 (redigert) Dr. Felix Wankels konstruksjon er morsomme greier. Hadde engang en Mazda RX2 som gikk noe helt utrolig. Såvidt jeg husker var det 1146ccm. fordelt på to rotorkammer, separate tenningsanlegg og 136 hk. Nesten helt flat dreimomentskurve over 2-3000 rpm. hadde den også, så det var en morsom bil med mye krefter, nesten uansett hvor mange som var med og om det gikk oppover eller nedover. På minussiden må først og fremst nevnes at den drakk uhorvelig med bensin, mener den lå på godt over to liter på mila. Forøvrig var det vel tetningene som var plassert i spissene på rotoren som var det generelle problemet for disse motorene. Vibrasjonsfri gange var en stor fordel, og ville nok vært "midt i blinken" i båt, men med tanke på drivstoffkonsumet så tror jeg nok de færreste ville være tilfreds med den i båt. Wankelmotorens arbeidstakter Denne har tydelighvis noe med båt å gjøre ... og en masse mer om du googler på Wankel. M/Y Ellen Marie Redigert 14.Mars.2005 av M/Y Ellen Marie (see edit history) Sitér dette innlegget . www.g-mt.no Link to post
Sydvesten Svart 14.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2005 (redigert) Det er vel tvilsomt at du finner noe med Wankel erfaring i båt, men i andre ting finnes vi. Jeg har en Suzuki Re51975 modell som har en enkel rotor på 497cc, dette er forøvrig samme motor som ble benyttet i mazda sine biler på 70 tallet, men der ble enkelte levert med dobbel rotor 994 cc. Dette er motor som ble utviklet av NSU og ble levert til blant annet Mazda og Suzuki. Det var også flere som syslet med tanken om Wankel i kjøretøy på slutten av 60 tallet og begynnelsen av 70 tallet, blant annet japanske motorsykkelprodusenter. Yamaha, Kawazaki laget kun prortotyper, mens Suzkuki serieproduserte i 2 år, 75 og 76. Norton var den største i England, og de produserte sin F1 (dobbeltrortor) opp til ca. 1992, Matchless hadde en enkeltrotor. I bilindustrien var det NSU Ro80 og Mazda RX serie som ledet ann det hele, begge motorene var identiske og basert på NSU sin utviklede basis motor 12A. Når det gjelder Nissan sin satsning på Wankel er jeg ikke så veldig stødig, men nytt for meg er det at 180B SSS ble orginalt levert med Wankel motor, kjenner til at Nissan laget en prototype Datsun 1200 med dobbeltrotor i 73 basert på Mazda sin dobbeltrotor maskin 12A, men denne ble vel knapt nok satt i produsksjon pga. oljekrisen og fall i bilsalget. Har du noe mere informsajon om 180B SSS med Wankel så er jeg meget interessert Skippy siden dette er helt ny informajon for meg, er svært bekymret for at noe jeg kan ha "mistet" en modell levert med Wankel. Litt tilbake til spørsmålet om Wankel i båt. Jeg har lest om at det ble utviklet en motor for det amerikanske forsvaret som basert på Wankel teknologi, men det ble ikke noe videre suksess. De som jeg har sett tilgjengelig er basert på NSU sin 12A motor som er den samme som ble benyttet av alle japenerne på 70 tallet. Curtis Wright utviklet en 4 rortors wankel som OMC laget en prototype for outborad i 1968 med opptil 330hp OMC Wankel Felles for alle Wankel motorene er at de er lite drivstofføkonomiske, det var nok dette som tok livet av Wankel som den store nyvinningen. Dette samtidig med at de ble lansert på begynnelsen av 70 tallet rett før oljekrisen. Jeg er nok ikke i tvil om at hadde denne motoren fått livets rett og blitt videreutviklet på samme måte som otto motoren så hadde den vært fult på høyde med dagens motor både teknisk og drivstoff økonomisk. Til hvis det var noen som tvilte litt, jeg er meget fasinert over Wankel teknologien, og tar av meg sydvesten for Dr. Felix Wankel (som var en tilnærmet uskolert mann). Wankel i båt/bil/mc er nok kun for entusiaster og slike tullinger som meg som kun kjøper pga. av teknologien og ikke kvaliteten . Jeg ble veeeeldig nyskjerrig og oppsøker søta bror på nettet og kikker hva dette er for noe som selges. Redigert 14.Mars.2005 av sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Slagskibet Svart 14.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2005 Og den mopeden der min gode Hr. Skvulpen skulle du aldri ha kvittet deg med ! I dag er den en motorhistorisk klassiker av ypperste klasse og verdt sin vekt i gull. Tenk om en kunne være så synsk at en kunne skjønt når en hadde perlen i sin hule hånd? Sitér dette innlegget Link to post
Majali Svart 14.Mars.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2005 Hei og takk for svar så langt, Det er godt å høre at det ikke er bare meg som liker sånne tekniske rariteter (genistreker) Når det gjelder den konkrete motoeren finner du den her: Wankel Som dere ser, er det sparsomt med info der.... At de var så tørste var nytt for meg, jeg trodde at det som tok livet av de var at folk ikke kunne kjøre de. Jeg emner å huske at man måtte passe på at man lot de gå en stund både før og etter bruk? En annen ting jeg alltid har lurt på er hvorfor ikke noen av de store påhengsmotor fabrikantene har tatt de tilsynelatene meget gode motorene og laget et "inboard" kit til de? Tenk alle de små V4 moterene?, de måtte vel vært ferfekt til små raske båter? erik Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
Jens_P Svart 14.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2005 Sto en artikkel i Båtmagasinet 1-2005 om en båt hvor det hadde vært montert Wankel. Båten min - Motorbåten Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Marna Svart 14.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2005 .....er svært bekymret for at noe jeg kan ha "mistet" en modell levert med Wankel. Vistnok leverte Citroen også Wankel i GS på 70-tallet. Har ikke sett det selv, men en bekjent hevdet hårdnakket at han hadde hatt en GS med Wankel på 130 hk. mvh M. Sitér dette innlegget Marna Link to post
Divemaster Svart 14.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2005 Er det noen som har erfaringer med Wankel båtmotorrer her? <{POST_SNAPBACK}> Ikke erfaring, men noe kunnskap .....www.Rothor.no har jobbet litt med et Amerikansk firma som har arbeidet med multi-fuel Wankel maskiner... Delvis for marine bruk. Sist jeg snakket med dem jobbet de med en diesel utave av Mazda RX8 maskinen for en utenbords maskin. Rundt 280 Hk... finnes også et par maskiner hos SINTEF (tror jeg) og en i gang på Utsira som backup for vindkraft,... denne går på hydrogen så vidt jeg husker. De tidligere Wankel maskinene hadde en del problemer med karbon pakkningen på stempelet, men dette er vistnok nå blitt fikset. Lange service intervaller og rolig gange, koplet sammen med lav vekt og lite vibrasjon gjør disse ganske interessange som båtmotorer. Høyt turtall kan bety noe vanskeligheter med å finne den riktige girkassen, men ZF har nok en som passer for de fleste. Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
skippy Svart 14.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2005 Hallo Sydvesten. Når det gjelder Datsunen kan jeg ikke hjelpe. Dette var en bil han hadde før jeg fikk "lappen". Mener bestemt dette var en wankel. På folkemunne het bilen Datsun 180B TrippelS. Var en 2 dørs cupè hardtopp. Johnny Sitér dette innlegget Link to post
fredivar Svart 14.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2005 Gokstad Kystlag har en marinisert NSU wankelmotor stående som vi har fått. Den er så vidt vi vet aldri startet. Den har så vidt jeg husker stått på et lager siden slutten av 60 tallet før den ble gitt til vårt motormuseum. Den er ikke registrert i vår "Motorsamling", men kommer nok inn der etterhvert. Fred Ivar Sitér dette innlegget Link to post
Divemaster Svart 14.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2005 Beklager ... riktig addresse er Her Og har allerede 325 HK bensin innenbords tilgjengelig ... Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.