Jump to content

Jabsco toalett suger ikke ut doskola


Horst

Recommended Posts

Kan være tilbakeslagsventilen som har vrengt seg. Det skjedde for meg da utluftinga fra tanken gikk tett og det ble overtrykk. Ingen delikat jobb å ordne opp i, men den eneste måten å gjøre det på er nok å skru fra hverandre og gjøre det "the hard way".

 

Tilbakeslagsventilen sitter i utløpet av toalettet mot septikslangen.

 

Det lønner seg nok å tømme septiken før du begynner...

Link to post
Share on other sites

Opplevde dette på pappas båt i sommer. Vi bytta pumpa. Den gamlepumpa fra da båten var ny var full av avleiringer og neppe reparerbar. Ny pumpe kosta 1000 kr. I samme slengen bytta vi slangen til septikken. Den var helt tett av urinstein. Båten er fra -99

 

Enkelt å bytte pumpa. 4 skruer, tre slangeklemmer

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Minst like viktig er det likevel å sørge for at septiktank, slanger ut og inn samt utlufting er rent for gammel skit. Tømme ofte og spyle godt med sjøvann når man har tømt.

 

Og ikke minst unngå at tanken går full, for da blir nemlig utluftinga lett tilstoppe og man har det gående igjen.

Link to post
Share on other sites

Hvis du har hatt overtrykk i tanken er luftingen sannsynligvis tett. Kanskje du skal ta en titt på det? I min båt har de laget luftingen like grov som selve septikslangen, slik at det kan kome kloakk ut av denne hvis tanken skulle gå full. Det er i grunnen ganske smart :)

Link to post
Share on other sites

Hvis du har hatt overtrykk i tanken er luftingen sannsynligvis tett. Kanskje du skal ta en titt på det? I min båt har de laget luftingen like grov som selve septikslangen, slik at det kan kome kloakk ut av denne hvis tanken skulle gå full. Det er i grunnen ganske smart :)

Hvis du har hatt overtrykk i tanken er luftingen sannsynligvis tett. Kanskje du skal ta en titt på det? I min båt har de laget luftingen like grov som selve septikslangen, slik at det kan kome kloakk ut av denne hvis tanken skulle gå full. Det er i grunnen ganske smart :)

Hei

Dette hørtes jo smart ut. Jeg har en nesten tett lufting på min tank nå, så når jeg tømmer tanken kommer det en plystre lyd av lufteventilen samt at pumpen tømmer tanken fortere en luft kommer inn. Ser dette når jeg åpner sponsen til vakuum tømmingen og det er undertrykke i tanken.

 

Hva slags gjennomføring har du på skutesiden med slik en dimensjon ?

 

larss

Link to post
Share on other sites

Det er en helt åpen plastgjennomføring. Den står omtrent 30 cm over vannlinjen. Det går en slange i en bue fra toppen av tanken, opp under dollbordet og ned på gjennomføringen. Usikker på dimensjonen, men den er rimelig grov; samme diameter som slangen fra toalettet til tanken. Gjennomføringen ser omtrent slik ut:

bilde

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...