Jump to content

Erfaring eller tips til å fuge/tette mellom skrog og overbygg?

HenrikOrrskär

Recommended Posts

Hei!

Erfarte på årets båtferie at om vi får store bølger rett i mot eller "surfer" på bølgene slik at de slår opp mot skroget når vi kommer over bølgetoppen, så kom det litt vann inn i båten diverse steder. Feilsøkte samme kveld vi kom hjem til båthavnen etter endt ferie, og har funnet at det er en "glipe"/avstand mellom overbygget og skroget. Det er altså her lekkasjen skjer. Dette området befinner seg da i området hvor overbygget og skroget er festet sammen, og er bakenfor fenderlisten. Dvs jeg må hekte av fenderlisten for å komme til.

Utfordringen min blir dermed å fuge eller tette denne glipen med en masse som er sterkt og samtidig tåler vann. Sist men ikke minst må den kunne påføres nedenifra og opp, ved hjelp av et rør, pinn, hylse o.l. Er derfor vanskelig å komme til.
Det første som umiddelbart slo meg som en god løsning var å fuge med Tech 7, men denne teorien slo jeg fra meg da det nok ikke vil gå så bra i og med at massen som kommer ut av tuppen, umiddelbart etter den kommer ut, vil falle nedover ved hjelp av vår venn tyngdekraften og ikke legge seg i glipen.

Er dermed litt usikker på videre progresjon, men har en plan å få dette til i helgen, da der er meldt varmt og fint vær, noe som gjør det mulig å hekte fenderlisten av uten å løsne beslag.

Mulig jeg kan påføre Tech 7 på en gjenstand og stappe dette oppover etterpå, men kan hende det finnes bedre alternativer.

Derfor, er det noen her som har gjort noe tilsvarende eller har noen gode tips eller råd å komme med? Hadde vært veldig fint i så fall! :pray::thumbsup:

Så drikker du spriten før du fuger, dermed får du bruke våtserviettene til å rydde opp alt griseriet etterpå.

Fug med tech-7, utrolig hvor trange plasser man kommer til med en fugepistol, du kan jo evt sette på en liten plastikkslange av typen gjennomsiktig, de er små å bøyelige. Da kommer du nok bedre til og får sprøytet guffe inn i sprekken :)

Tror ikke jeg får tuppen helt oppi, men har selv også tenkt i de baner å skjøte på en slange via en slags patent for å få massen helt inntil. Har også vurdert en slik epoxylim som Maritim har på tube. Igjen blir det problematisk å få det helt oppi, og massen vil nok ikke være så flexibel som Tec 7. Får bare fortsette å legge hode i bløt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...