båtnoobie Startet 15.Juli.2013 Link til dette innlegget Startet 15.Juli.2013 Hei. Var og hentet meg en Mercury 40hk fra 80tallet. Eier sa den startet med en gang når han hadde hatt start på den i forrige uke, og siden han ikke hadde hverkeb batteri eller bensin nå, fikk jeg ikke hørt om den startet. Sjekket bare at motor gikk rundt, noe den gjorde, og at propellen gikk rundt sammen med motor.Nå når jeg har fått motoren hjem og montert på båten, funker for det første ikke nøkkelstarteren, så jeg brukte en ledningsbit for å få startmotor til å slå inn. Starteren slår inn, men det er så vidt den klarer å dra rundt motor. Når pluggene er vekk, går motor rundt som bare det. Har gnist på pluggene dersom det skulle ha noe å si.Noen som vet hva som kan være galt? Virker jo rett og slett som at det er for mye kompresjon. Sitér dette innlegget Skipperen sa opp jobben på ferga. Det var så mye fram og tilbake hele tida. Link to post
egilwh Svart 15.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2013 Høres ut som lite strøm.... Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
båtnoobie Svart 15.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2013 Glemte og nevne det, var det første jeg trodde. Så jeg kobla tll enda ett batteri. Begge batteriene var fulladet og av nyere dato, så lite strøm er ikke årsaken. Målte inn på starteren også. Var 12, 43v der. Sitér dette innlegget Skipperen sa opp jobben på ferga. Det var så mye fram og tilbake hele tida. Link to post
Goodwill Svart 16.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2013 Startbatteri eller forbruksbatteri? Sitér dette innlegget Link to post
pondus/påsan Svart 16.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2013 Hadde lignende problem på en mercury 50 fra 87 eller noe. Skiftet børstene på startmotoren. Sitér dette innlegget Link to post
G-sabb Svart 16.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2013 Hallo!! Det har ingenting å si på en liten påhengsmotor.Det kan vere at du må gå over koblingene på starter se om det er dårlig kontakt noe sted.Dobbeltsjekk at du har spenning¨på batteri.Motoren skal vere lett å drive rundt. Startbatteri eller forbruksbatteri? Sitér dette innlegget Link to post
Aq 28 Ht Svart 16.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2013 Mulig det er så enkelt at du har for små kabler ut fra batteriet dit også. Sitér dette innlegget Link to post
båtnoobie Svart 16.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2013 Batteriene har strøm. Og det er store startbatteri fra en lastebil. Kablene ut fra motor er ganske store. 35kv kanskje. Skal gå over koblinger og slikt idag, men rart at det skulle skje noe med koblingene så plutselig. Forriet eier sa som sagt at han hadde hatt start på den for ikke lenge siden. Starteren slår jo inn som normalt og driver motor lett rundt dersom jeg har bare en plugg i. Setter jeg begge plugger i, klarer den såvidt å dra rundt. Sitér dette innlegget Skipperen sa opp jobben på ferga. Det var så mye fram og tilbake hele tida. Link to post
ivar Svart 16.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2013 er det bare elstart, ikke snorstart? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
båtnoobie Svart 16.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2013 Kun el start ja. Men er vel mulighet for snorstart. Demonterte startmotoren idag, og rengjor den fullstendig. Børstene så helt nye ut. Gjorde også skikkelig rent på alle kontaktflater og bytta ei ledning. Nøkkelstarten virker fremdeles ikke, så måtte bruke ledningsbit igjen. Men ingen forskjell. Filmet en snutt også. Skal få lagt den ut. Sitér dette innlegget Skipperen sa opp jobben på ferga. Det var så mye fram og tilbake hele tida. Link to post
ivar Svart 16.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2013 bruker du ledning rett på startmotoren, eller på startreleet slik at det slår inn Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
båtnoobie Svart 16.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2013 (redigert) Fra batteriet går det ei ledning inn på en "klump" med 2 kontakter. (Mulig dette er startreleet?) Den ledningen som er på den andre kontakten, går da rett til startmotor. Her kobler jeg ledning inn. Fra pluss på batteriet og til den kontaktsiden der hvor ledningen til startmotor kommer. Dette ser man kanskje bedre på filmen... Edit: Filmen ble opp-ned, og fikk ikke snudd den, men man ser ihvertfall hva som (ikke) skjer.. Redigert 16.Juli.2013 av båtnoobie (see edit history) Sitér dette innlegget Skipperen sa opp jobben på ferga. Det var så mye fram og tilbake hele tida. Link to post
mah Svart 16.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2013 tror ikke den får nok strøm, 12,4 volt sier ingenting om hvor mye "sprit det er på flaska. har du mulighet for å ta strøm fra en bil som går? for å utelukke startreet er det bedre å koble det helt ut, sett begge kablene på den ene polen. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 16.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2013 hvis man måler spenning inn på starter mens den går så får man en bra pekepinn. Kan jo være at batterikablene har høy indre motstand selv om de ser fine ut utvendig Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
mah Svart 16.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2013 releet skulle det stå,, Sitér dette innlegget Link to post
båtnoobie Svart 16.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2013 Har prøvd med starthjelp fra bilen min.. (chevy suburban med 170ah dynamo) og var ikke rare forskjellen.. Skal prøve å bytte ut begge batteriledningene samt koble vekk startreleet.. PS: på filmen er det kun 1 plugg som står i. Dersom jeg setter i pluggen, går motoren enda saktere rundt.. Dersom noen andre har andre tips, bare fyr ut. Tar imot alt av tips.. Sitér dette innlegget Skipperen sa opp jobben på ferga. Det var så mye fram og tilbake hele tida. Link to post
BAN Svart 16.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2013 Hvis det var lite strøm, skulle det ikke gå jevnt sakte? På filmen går det fort, sakte, fort, sakte,.... Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 16.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2013 kanskje pga at det bare står 1 plugg i..? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
båtnoobie Svart 16.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2013 Er nok ikke strøm som er problemet. Prøvde nettopp å dra den igang med snor. Er rimelig tungt, så jeg klarer bare å dra litt over en halv runde før det blir sykt tungt igjen. Kan vel ikke være varmskjært? Går som sagt lett rundt uten plugger, og det er ingen ulyder. Sitér dette innlegget Skipperen sa opp jobben på ferga. Det var så mye fram og tilbake hele tida. Link to post
bliss X Svart 16.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2013 Oppfører den seg likt med bare en plugg i uavhengig av hvilken plugg du tar ut? Sitér dette innlegget Link to post
båtnoobie Svart 16.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2013 Jepp. Den er helt lik. Fikk forresten start nå. Bensin i sylinderene, tau rundt svinghjulet og to mann, så klarte vi å dra den igang. Gikk helt fint og uten ulyder sålenge det var bensin i sylinderene. Men det med startmotoren bekymrer meg.. hva kan feilen være? Sitér dette innlegget Skipperen sa opp jobben på ferga. Det var så mye fram og tilbake hele tida. Link to post
Hakkannen Svart 16.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2013 Håper du fikk motoren gratis? Hvis ikke; ville ha spurt forrige eier om hjelp til å vise hvordan han pleier starte motoren, nekter han eller sliter med å få start på "normale" måter ville jeg ha hevet kjøpet. Så langt jeg kan se fikk du inntrykk av at motoren startet lett da du var og hentet den. Sitér dette innlegget Link to post
båtnoobie Svart 16.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2013 Var ikke gratis nei. Betalte 5k for den. Med fjernstyring der wirene satt bom fast. Fått dem til å gå greit nå da. Motoren ser jo rimelig fin ut utvendig. Ikke mye dritt/oljesøl etc. Forrige eier tok denne motor som delbetaling for en bil, så han jeg kjøpte den av har aldri hatt den igang, men når han hentet motoren stod den å gikk når han kom. Sitér dette innlegget Skipperen sa opp jobben på ferga. Det var så mye fram og tilbake hele tida. Link to post
Bøljan Svart 16.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2013 5k for en 30 år gammel 40hk, da burde den i det minste startet lett og funka greit. Du har sikkert brukt mange timer på den allerede og må kanskje investere i ny starter. Hev kjøpet er mitt råd. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 16.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2013 Start ved hjelp av startkabler foretas normalt med det originale batteri og tilkobling på plass samt et ekstra batteri. Dermed får det originale batteri en rask opplading like før startforsøk. Det du gjør her er vel å tilføre all strøm til starter via den ene klemma på startkabel. Kontakten via klemma kan være for liten til og overføre all strømmen som skal til for det er ikke rare metallflatene som berører hverandre via klemma. Ellers er vel dette en skrustarter med startrele montert utenfor starter og bør være greit og bytte det releet hvis det er det som er dårlig. Prøv en gang til med skikkelig kontakt og se da om det går bedre. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.