Jump to content

Kjøpt Mercury 40hk fra 80tallet, starter vil ikke dra rundt

båtnoobie

Recommended Posts

5k var er en grei pris for en slik motor synes jeg.. Og jeg tok selgers ord for god fisk..
Ifølge selgeren, var motoren på service før han kjøpte den, da han som hadde den da, jobbet på et mercuryverksted.

Har tenkt tanken på å heve kjøpet, men siden selgeren bor 1,5timer unna meg, frister det ikke mye å kjøre tilbake dit dersom det er en "simpel" feil. Er det en mer alvorlig feil, blir det noe annet..

Ang batteriene, så er dem koblet slik du sier hegra, og jeg har koblet utenom startreleet for å prøve.. Tror jeg har funnet årsaken til hvorfor nøkkelstarten ikke virker. Åpnet fjernstyringsboksen da begge wirene satt bom fast, og var sikkert 3 tuber silikon rundt alle ledningene. Fjernet silikonen og fant endel ledninger som er moden for utbytte + at en ledning var irret bort.

Men dette skal da ikke ha noe å si på hvorfor startmotoren drar så sakte rundt?

Etter jeg fikk start på motoren, ble den lettere å dra igang med snor. Den startet også rimelig kjapt. Dro svinghjulet kanskje 2/4-runder og da var det start.

Skipperen sa opp jobben på ferga. Det var så mye fram og tilbake hele tida.

Jeg hadde skrudd av den gule kabelen på releet der hvor du setter klemma på. Det kan være en kortslutning i releet, og den kan stjele strøm selv om du egentlig koblet forbi releet. Ofte er det heller ikke sikring på denne kretsen og dermed vet du ikke sikkert om mye av strømmen er på avveie.

Så koble den gule ledningen direkte til batteri via en bedre kobling enn den taggete klemma, og sjekk minuskabelen også.

Ikke sikkert alt dette hjelper, men skulle det gjøre det, så er du i hvert fall ett trinn nærmere feilen.

Det vil helt sikkert gnistre så batteripolene bør være tilkoblet først. Kobler du batteripolene på til slutt kan gnister få batteriet til å eksplodere.

Bare ment som en test av startmotoren dette, bare så du ikke misforstår :smiley:

Redigert av hegra (see edit history)

Har hatt oppe releet og sett over alle deler, og målt motstand etc.. Fant et punkt på ei kontaktskive nedi der som var brent, så jeg snudde skiva 90 grader, men hjalp ikke mye det heller..
Skal prøve å koble startmotoren direkte på batteriet for å se om det blir bedre.

Den gule kabelen kommer jo direkte fra startmotoren, og det samme gjør minus-ledningen til batteriet, så er jo enkelt å sjekke dette ut. :)

Men, dersom dette ikke funker, hva kan da være feil?

Hei , hadde en 100 hk som hadde samme problemer, greide ikkje å dra rundt når pluggene stod i, grensa starter osv, ingenting hjalp, bestilte ny starter og yes... virket som bare det.

Har aldri vist att effekten på starter kan bli mindre, men det kan den, ny starter då virker dette.

Hei , hadde en 100 hk som hadde samme problemer, greide ikkje å dra rundt når pluggene stod i, grensa starter osv, ingenting hjalp, bestilte ny starter og yes... virket som bare det.

Har aldri vist att effekten på starter kan bli mindre, men det kan den, ny starter då virker dette.

Det kan godt være starteren som er defekt, men før jeg hadde jaktet på en ny, ville jeg prøvd med en bedre strømtilkobling enn det filmen viser.

Det jeg prøver og si er at en flett ny startmotor kanskje hadde gått like dårlig med den tilkoblingen du gjør på filmen, men ikke så lett og bedømme dette.

Ta en sjekk på at den gule kabelen ikke berører gods der den er festet til starteren også, før du gir opp. :smiley:

Har sjekket den gule kabelen nøye. berører ikke gods noen plasser, og har god kontakt på startmotoren. Men for å utelukke ting, skal jeg koble vekk den gule helt, og sette på en ny og bedre ledning derfra og rett til batteriet. :)

Men bare for å evt ha det i bakhodet, så gjerne tips meg om hvor jeg får kjøpt ny startmotor. :)

Holdte på med motoren litt idag også.. Nå hadde jeg koblet multimeter på batteriene hele tiden for å se om det faktisk er strøm som er problemet. Når alt var klar til start, viste multimeteret 12,35V

Når startmotoren gikk og begge pluggene var ute, viste det 11,8V

Når begge pluggene var i, veklsa det mellom 7 og 8V.. Jeg henta da fram batteriene jeg bruker i lastebilen (nye og kraftige batter). Var stortsett samme verdiene på de batteriene.. Skjønner ingenting jeg.. Og nå har jeg fått nøkkelstarten til å virke.. Var en vippebryter inne i fjernstyringsboksen som var defekt, så kobla vekk denne, og da funket nøkkelstarten, men startmotoren slo bare inn en gang. Etter det, klikker det kun i startreleet.. Hva kan være årsaken til det?

ifølge brodern, som har holdt mer på med strøm enn de fleste, så er det normalt et spenningsfall på etpar volt når starteren slår inn, dvs spenninga burde vært over 10 volt og ikke ned på 7-8.

Har også vært borti kaputt starter, som trakk mye mer strøm enn vanlig - og drev mye svakere. Kan jo være det som skjer her....

Bryteren inni boksen kan være startsperra som skal hindre start hvis motor ikke står i fri

At det bare klikker i startreleet, får meg fortsatt til å mistenke at batterikablene dine kanskje ikke er 100%

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Du forklarer litt dårlig hvordan starteren oppførte seg med lastebilbatteriene. Slo inn en gang sier du, men denne ene gangen, var det bare et klikk eller surret starter skikkelig raskt rundt slik den skal gjøre??

Og så håper jeg du ikke seriekoblet de to lastebilbatteriene slik de muligens er i lastebilen. Da har du i så fall gjort startforsøket med 24 volt og det er ikke bra på et 12 volt anlegg. Regner med du har kontrollen på det. :yesnod:

Ser at jeg forklarte meg litt dårlig..

Den vippebryteren i fjernstyringa, er som du sier startsperre for at den ikke skal starte i gir.. Denne hadde da irret fast i åpen stilling, slik at startsperra var aktivert, og nøkkelstart ikke virket. Klipte av ledningene til sperra, og koblet dem sammen slik at nøkkelen virker slik den skal.

Tilbake til batteriene:
Jeg hadde først 2 vanlige bilbatteri koblet sammen i parallell, og da gikk startmotoren når jeg vridde på nøkkelen. Når jeg slapp nøkkelen, og skulle vri en gang til, klikka det bare fra startreleet.
Jeg tok da lastebilbatteriene (parallell her også), for å prøve, og var fremdeles bare klikking i releet. Dersom jeg da tok ledning fra batteriets + og til kontakten på releet hvor startmotoren er, slo den inn, men omtrent like sakte som før.. Og spennigen var også her rundt 8V.

Har holdt på mye med biler, og erfart at startmotorer som blir slitne går dårlig rundt, og trekker mye strøm, så jeg mistenker jo sterkt at det er den som er årsaken her også, men det virker så rart, da den sikkert har 3000rpm på motoren når pluggene er ute. Burde jo i det minste klare å holde litt fart på motoren når pluggene er i da?

Har tatt av alle ledninger som har med starting og gjøre, og målt motstand i disse, der alt var OK. Gjorde også rent på alle kontaktflater. Har koblet utenom releet på en måte ja, alle ledninger har vært tilkoblet releet slik det skal være, jeg har bare tatt en ekstra ledning fra batteri og på releet der hvor ledningen til startmotor går.

Kan starte lastebil med batteriene ja.

bytta batterikabler på min 60hk her for noen år siden - de gamle var tært og det ble ikke særlig snurr på startmotoren. Tilslutt begynte det å ryke av kablene :lol:

Etter bytte så ble det noe helt annet ja

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Nå har jeg fått byttet ut alle kablene og spruta litt bensin i sylindrene. Filmet hele oppstarten, så får dere se om det er normalt eller ei. Den dro rundt motoren slik at den startet i det minste.. :)

bilde

Her er hva som skjer når jeg bruker nøkkelstarten:

bilde

Redigert av båtnoobie (see edit history)

Forresten, jeg har en nippel jeg ikke aner hva er til. Har merket denne med rød ring.

bilde

Og er det rett at bensintilførselen skal rett inn på filteret? Slangen jeg har merket med pil, går til bensintanken ifølge forrige eier.

Redigert av båtnoobie (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...