båtnoobie Svart 18.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2013 Har kjørt vann på den ja. Men ikke nå de siste gangene, da motor såvidt har snurret rundt. Men nå er det ihvertfall normal hastighet på starteren og vel så det. Trur motoren har fiksa seg selv. :p Men den suger ikke bensin.. kan det ha noe å si at jeg ikke har en slik håndpumpe på slangen? Regner nesten med det er det som er feil, men den skal vel klare å suge litt i det minste? Sitér dette innlegget Skipperen sa opp jobben på ferga. Det var så mye fram og tilbake hele tida. Link to post
ivar Svart 18.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2013 i blæra så er det enveisventiler som hindrer bensina å renne tilbake på tanken når man stopper. Pumpa på motoren klarer nok å dra fram bensin til slutt om den mangler - men det kan ta sin tid. (og når man tar pause for å la starteren hvile så renner jo bensina tilbake igjen...) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
båtnoobie Svart 18.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2013 Så det er ikke enveisventil i filteret? Uansett, jeg fylte slangen med bensin og holdt den høyt over motoren. Men den starta fremdeles ikke.. Ble ikke noe mer bensin i filteret heller, og all bensinen i slangen kom ut når jeg tok slangen ned igjen. :/ Uansett, jeg demonterte startreleet igjen. Alt ser normalt og fint ut nedi der, men det fordeler ikke strøm ut til kontakten til startmotoren.. Er da releet gåen? Sitér dette innlegget Skipperen sa opp jobben på ferga. Det var så mye fram og tilbake hele tida. Link to post
Bøljan Svart 18.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2013 (redigert) Neste båt jeg skal selge, så håper jeg virkelig at kjøperen er av samme kaliber som deg. Da hadde jeg garantert ikke hørt mere. Selvfølgelig selger jeg ikke noe jeg ikke kan stå for. Må bare si at jeg beundrer din goodwill og pågangsmot. Håper for all del at du får til denne motor. Det har du virkelig fortjent. Redigert 18.Juli.2013 av Bøljan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mah Svart 18.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2013 det skal gå en slange fra filteret bort til bensin-pumpa og videre til forgassere. for å teste kan du sette tanken over motoren. Er ikke releet lukket da? du kan ikke se om det virker fra utsiden, Ang. rele: Forstår lite av el. opplegget ditt men om alle kabler er ok og releet klikker kan det tyde på en feil her. glemte å si at releet ikke slipper strøm forbi før den tynne kabelen får strøm (styrestrøm) klikket du hører er lyden av en spole som slår releet på som en av/på bryter, og slår seg av selv uten styrestrøm. Sitér dette innlegget Link to post
båtnoobie Svart 18.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2013 Da er nok bensintilførselen min rett. Går fra tanken -> filter -> pumpe -> forgasser hvis jeg ikke husker feil.. Kan være at filteret er tett da.. Det skal jeg sjekke i morgen. :) Releet er lukket ja, men har åpnet det opp og sjekket tilstand inni. Det består av en spole som er tilkoblet to mindre kontakter, der det er koblet til en gul/grønn ledning som kommer fra nøkkelbryteren. Og den andre kontakten er en svart liten ledning på. Aner ikke hvor denne går. Inni spolen er det en stålstav. Spolen og stålstaven ligger i en "boks" og denne boksen står oppå ei fjærbelasta kobberskive som skal sørge for kontakt mellom + fra batteriet og ledningen til startmotoren. Det eneste jeg stusser på, er at når jeg legger den kopperskiva nedi rele-huset, og dytter på den med skrujern, treffer den ikke de to kontaktene.. Tviler for at strømmen presser skiva noe lengre ned enn jeg klarer med skrujern.. :pEr nok mulig for at releet er gåen.. Skal sjekke litt rundt her i distriktet om noen har en slik å låne meg så jeg for bekreftet eller avkreftet om det er det som er årsaken.. Bøljan, Takker for det.. Tanken har slått meg på å heve kjøpet, men siden jeg nå har fått motoren såpass igang, orker jeg ikke det. Og jeg har sett hva påhengere rundt det HK-antallet ligger på i pris, og det er alt fra 10-20k. (Dette er da gamle motorer fra 80-90-tallet, men som funker utmerket).. Så en motor som igrunn kun hadde dårlige ledninger og evt startrele som problem til 5k, vil jeg ikke si er dårlig. Eller? Sitér dette innlegget Skipperen sa opp jobben på ferga. Det var så mye fram og tilbake hele tida. Link to post
båtnoobie Svart 19.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2013 Forresten, skal det være en mutter på akslingen til propellen? Altså, innenfor propellen, mot undervannshuset...? Sitér dette innlegget Skipperen sa opp jobben på ferga. Det var så mye fram og tilbake hele tida. Link to post
ivar Svart 19.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2013 der skal være en skive som skal ligge an mot akslingen og som tar opp skyvkreftene fra propellen Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
båtnoobie Svart 19.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2013 En stor skive? Er jo gjenger rundt i huset der, og det lekker litt olje, så tenkte det var pga den mutteren som ikke er der. Sitér dette innlegget Skipperen sa opp jobben på ferga. Det var så mye fram og tilbake hele tida. Link to post
ivar Svart 19.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2013 kjenner ikke så godt mercury sine undervannshus, du får sjekke ift deletegningene: http://www.mercurymarine.com/parts-and-accessories/parts-catalog/ Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
båtnoobie Svart 19.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2013 Fikk ikke opp noe på den delekatalogen der.. Sprengskisse hadde jo vært tingen.. :) Sitér dette innlegget Skipperen sa opp jobben på ferga. Det var så mye fram og tilbake hele tida. Link to post
ivar Svart 19.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2013 ok, trodde det bare var min nettleser som krangla litt.. ja, kan høres ut som at du trenger å kikke litt på sprengskissene, kan jo høres ut som at det mangler litt småtteri Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
båtnoobie Svart 20.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2013 Ingen som har link til sprengskisse? Finner r ikke noen plasser. Sitér dette innlegget Skipperen sa opp jobben på ferga. Det var så mye fram og tilbake hele tida. Link to post
Windy-boy Svart 27.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2016 Hei båtnoobie Hva ble resultatet av startproblemene du opplevde? Måtte du bytte starter? Jeg har en Johnson 25 som oppfører seg på samme måte. Starter drar godt rundt når jeg skrur ut begge tennplugger, men går sakte og hakkete rundt med en eller begge tennplugger skrudd inn. Motoren går som en klokke når jeg drar den i gang for hånd (starter lett). Har byttet ut de originale kablene fra batteriet og inn i motoren uten at dette hjalp. Når jeg kobler strøm rett fra batteriet på starteren fungerer det også, men altså ikke når jeg bruke tenningsnøkkelen og forsøker på starte 'på den riktige måten'. Hadde jo vært fint (og litt enklere) å kunne bruke nøkkelen og ikke måtte ta av lokket, surre tau og dra så godt man kan, sette på lokket). Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.