Jump to content

Større båt, helst jollegarasje, prisklasse <2,5

andersb

Recommended Posts

Sitter i min "lille" 32 foter og titter rundt i havna og ser mye som kunne vært gøy å bedre å bo i, men hva finnes egentlig? (sitat nabo på styrbord side, aldri sett en så dårlig utnytta 32 foter" ;)

Hvor optimalt er det med egen garasje kontra daviter på tvers? min nå nabobåt sliter med å komme seg i land da jolla står på tvers bak, ikke ser det så veldig fint ut heller. En evnt jolle bør klare 30+ knop for å kunne dra på besøk hos venner, når evnt båten står i havn.

Liker lange slanke båter, så sunseeker 50, predator 58 osv er tiltalende, men litt redd for vedlikeholdet her, ser også man finner endel mer bob bob merker ala cranchi som er kjempestore og har det på mindre båter. Minste jeg finner som ser ganske ok ut er windy 42 grand bora, den tar en williams 285 ser det ut som, noen som har erfaring? eneste som gjør at jeg ikke kjøper en sånn på dagen er den grusomme targa bøylen, men skjønner jo at den har en praktisk funksjon. Ser også at grand bora kommer med opptil 2stk d6-370 som jo er en fin motorisering, og gjør 44 knop ifølge finn annonsene, stemmer det? i så fall en helt ok fart. predator 58 og lignennde med 1600hk gjør jo bare 33 med 1600hk.

hva har princess og andre merker i lignennde klasse? ønsker ikke flybridge, og vil ha hele båten så lav som mulig da dette tiltaler meg.

Eldre V42 fra Princess finns med jollegarasje. Grand Bora er et suverent sjøskrog. Smal båt til å være så lang. Og litt ukurant løsning under dekk kanskje.

Nyere V45 smyger også inn en 285 i garasje

Williams har vi erfa med om du også lurer på det. Vi legger vår 285 på badeplatformen med Bezensoni landgang som løfter 350 kg.

Princess V48 ;-)

En av de mest linjelekre båtene princess har laget etter min mening.

Pluss er 2x VP 75p på strake aksler. Senere båter fås med D9. Gjør nesten 40 kn med D9 575. Semihardtop med stort tak.

De har kommet godt ned i pris også i det siste.

Minuset må være forbruk om du kjører mye langt og fort selv om de går relativt billig ift størelsen.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Eldre V42 fra Princess finns med jollegarasje. Grand Bora er et suverent sjøskrog. Smal båt til å være så lang. Og litt ukurant løsning under dekk kanskje. Nyere V45 smyger også inn en 285 i garasje Williams har vi erfa med om du også lurer på det. Vi legger vår 285 på badeplatformen med Bezensoni landgang som løfter 350 kg.

Hvilken årsmod? hva tåler badeplattformer generelt? seadoo sin vannscootere er 500KG ca, får man landganger som tar det? både jolle og scooter hadde jo vært "praktisk" på tur.

Hørte det måtte litt "mods" til for å få 285 williams inn i en grand bora med luft ut osv, er dette vanlig? hva får av 285 joller montro, og tar noen over 9.9? jeg er jo over 100kg, jeg har da opplevd at slike små båter ikke helt har like mye "futt" som når 30kg småbarn kjører de, ofte vil man jo ha med noen venner også

Princess V48 ;-)

En av de mest linjelekre båtene princess har laget etter min mening.

princess v48 er vel sånn 2 etager sak fant bare en uten fly? de fleste vil kanskje ha fly? prisene er nok litt i overkant av hva jeg kunne tenke meg betale

hva må man regne i året i vedlkehold tro ex verditap? 150-200?

Øh...? Cranchi bob bob??? :wink:

Om vi tenker søkeord, tipper finn statestikken har fler søk på windy og lignende enn cranchi ;)

Se her. http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=42309238

Dette er en senere utgave med D9 575.

Skal ikke se bort fra at du hadde fått deg båt om du dukket opp med 2,5 i lomma.

De som er et par år eldre med 75P (steike gode motorer) har blitt annonsert ned mot 2,5.

Cash is king. Bare å prøve seg ;-)

Predator 58 etc er store drog, eldre og potensielle utgiftsbomber. V48 er en høyt ansett rasekatt det bør være mulig å bli kvitt i fremtiden også :-)

V42 med solseng og mini jollegarasje er en "lemon" på markedet.

Har ligget en på finn i lengre tid for 1,7 etc tidligere.

Grand Bora er en lekker båt, men tungsolgt pga layouten.

Vet om et par tilsalgs om det er av intr.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Skal du ha liten jolle med futt er det Williams som gjelder. Sjøegenskaper som slår det meste annet av joller, og gjør 35 knop fullastet med 300 kg ombord, 42 på topp. Weber motor med turbo og ic. Drar lett opp en voksen mann på vannski.

Zodiac yachtline på 3 m med Vmax jr funker også greit, men det blir mye hopp og sprett. Williamsen cruiser du med i 20-25 knop mens du står og styrer og har god oversikt. Jeg har kjørt Gule Humpen i kuling og et par meter sjø med vår.

500 kg vannscooter, da må du på nedsenkbar platform av største og solideste slaget eller jollegarasje. De større fb båtene kan ha kran på fly som løfter 1/2 tonn

V48 er en lekker sak. Den ser jo fortsatt ut som båt i motsetning til en del av skapningene som kommer ut nå.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Surfer båt, blir fort 2.5-3 for å få noe vettugt stort nok med riktig spec, evnt utover en grand bora som både er sportslig og bobart.. begynner bli mye penger, så mye at man brått kan kjøpe en ganske ok hytte, diskuterte med vennepar over middag, og som det ble påpekt, for vedlikeholdet alene på 100-250k + i året, får man faktisk endel morro reiser og vedlikehold på hytte.

Ligger "fast" i gjestehavn i nærheten av hytta, siden båten er for stor for fjorden/båtplassen til mor & far sin hytte, litt håpløst, desverre er de såpass gamle at de sa nei når jeg forslo å kjøpe noe annet evnt sammen, der de slapp å krabbe krøtterstier i 15 min for å komme frem til den.

Vurderer bytte ned til noe på 25-30ish fot som går på 3500kg henger og jeg kan kaste bak SUV'en, men får sjå, alt virker strøkent på båten nå, så kan liksom ikke klage og er snart gjeldfri.

Mye frem og tilbake i hodet her, ikke lett, det slår meg at de fleste med store båtene rundt meg sitter litt fast her og det lekes "stolleken" ca ingen tør gå på dagsturer rundt om kring i frykt for å ikke få plass igjen til kvelden. Noe som er berettighet da jeg har gått ut 2 ganger nå, og begge ganger har måtte overnatte på "ikke overnatt her" brygga rett bortenfor, for så å flytte den neste morgen når noen går ut.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Det er nok en bob-bob båt, lol ;-)

Holder du deg unna drev og eldre D-motor får du antagelig mindre bekymringer og utgifter.

Ja det er dyrt å sette bort båter i denne størrelsen med "ring meg i Mai" så båten kan bli levert med kylen kald og full av sjampis.

En annen ting er kvaliteten til arbeidet på endel av aktørene...

Finner man et sted å ha den, koser seg med jobben selv og har 63/74/75 motorer på aksler, blir nok utgiftene mindre på sikt.

Husk at du kan få et helt annet båtliv med en slik båt ift det du har nå, men kan fortsatt blåse ned til smögen på noen timer for se på bertene ;-)

Mvh. SAP

Hehe bitteliten.

Er klart jeg hadde kølet på over visse strekk om jeg hadde hatt muligheten. F.eks Risør - Koster forleden med 2-3 meter litt for mye i siden. Hadde vært greit å reduserere 8 timer til 2.

Ellers finner jeg stort sett roen og koser meg underveis. Har heldigvis nok knapper å trykke på :-) Merkelig hvordan man tilpasser seg når det ikke er noe valg.

De som kjenner meg fra før hevet nok øyenbrynene litt når de hørte vi hadde fått 7 knopsbåt, lol.

Hr AndersSB derimot setter nok pris på å ha babes på begge kyster tilgjengelig innen et par timers rekkevidde ;-)

Skal jeg bli med deg å se på en V48 over ferien Asb? ;-)

SAP -from my iPad using Tapatalk

Mvh. SAP

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...