Jump to content

motoren kokte, 5,7 mercruiser


jensemann2

Recommended Posts

Jeg kjørte en liten tur i dag og plutselig gikk temp. alarmen. Jeg stoppet motoren med en gang og vannet fosset ut av ekspansjonstank og lokket på varmeveksler. Det viste seg etter en undersøkelse at det svarte plastbendet under styrbord eksosmanifold var helt løst og lakk. Jeg har tydligvis mistet det meste av kjølevæsken den veien også har motoren fått for lite sirkulasjon. Jeg lot motoren kjøles ned en time og fylte opp med vann (manglet kanskje 5-6 liter) Nå går den varm uansett. Kanskje det er luft igjen i systemet? Ekspansjonstanken fylles helt opp og alarmen går. intet vann i oljen.

Link to post

Jeg hadde det samme på min gamle 5,7 liter. Det var før jeg hadde satt inn et sjøvannsfilter.....

Et skjell hadde satt seg på tvers i slangen foran innsuget til sjøvannspumpa og av den grunn fikk jeg for lite kjøling...

Jeg kunne ikke forstå at et så stort skjell skulle kunne komme seg dit, men jeg tror det har grodd i drevet og gått inn via slangen derfra.....

 

Det hele endte med at jeg byttet topp-pakningen på begge toppen, etter det var motoren god som ny. Fikk også montert et sjøvannsfilter.

Link to post

nå har jeg prøvd å starte opp kald motor med lokket på varmeveksleren av. Det kommer litt luftbobler først også stabiliserer nivået seg. Etter en stund (5-10 min) på tomgang flommer plutselig mengder av vann ut. Toppakningene er byttet for 3 år siden. Kan det være sprekk i manifolden?

I og med at den lekkasjen jeg hadde var i bunn av styrbord manifold ble denne veldig varm. Kan en slik varmgang føre til at manifolden sprekker innvendig slik at eksostrykket går rett inn i kjølevannet? Tenker at denne sprekken kanskje utvider seg og fører til at trykket først kommer når denne blir varm? Trodde støpegods var ganske motstandsdyktig mot varmgang..

Link to post

Det er iallfall komplett umulig å hjelpe deg når du bare surrer og kommer med stadig villere og meir motstridende opplysninger! Det er lov å tenke seg littegrann om og få litt oversikt sjøl hva som skjer om du faktisk vil ha hjelp. Dette er noe som går igjen i alle dine tråder og når man attpåtil ser spøkelser på høylys deg. Eg vil anbefale deg å kjøpe en spill ny påhengsmotor og aldri prøve tenke sjøl og skape deg problemer bare tut og kjør

It is dangerous to be right in matters on which the established authorities are wrong

Link to post

Oppsøk et bilverksted eller noen som jobber med båt/lastebiler..

Hør om du får låne/leie det trykkeverktøyet de har for å sjekke om radiator etc er tett.

Er normalt i en liten kasse. Du kan pumpe opp trykket etter du har koblet på der påfyllingslokket normalt står.

Les av manometeret og følg nøye med om trykket faller.

Link to post

problem løst.! Ved inspeksjon av varmeveksleren viste det seg at den var helt tett på inngangssiden til ferskvann. Hele inn-røret fra motoren var fullt av rustflak som har løsnet fra innsiden av blokka da motoren gikk varm.. Jeg tok av veksleren og spylte bakveien, kom masse rust ut. Nå fungerer alt som det skal. Har lest en del på nett om akkurat dette, og det er et vanlig problem ved ombygging av tidligere sjøvannskjølt motor. Det er nok den høye temperaturen da jeg mistet kjølevannet som har ført til at det løsnet så mye rust akkurat nå.

Link to post

Flott at det ordnet seg for deg! :thumbsup:

 

Men vil samtidig nevne at det som ofte går igjen her på baatplassen er at de med problemer oppgir bare litt av "sykehistorikken". :lol:

 

De som prøver å hjelpe utifra beste evne har da ikke nok bakgrunnsinfo til å kunne peile seg inn mot hva som muligens er årsaken.

 

Som jeg stadig skriver i mine svar, er det oftest skudd ut i mørket.

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...