jensemann2 Startet 16.Juli.2013 Del på Facebook Startet 16.Juli.2013 Jeg kjørte en liten tur i dag og plutselig gikk temp. alarmen. Jeg stoppet motoren med en gang og vannet fosset ut av ekspansjonstank og lokket på varmeveksler. Det viste seg etter en undersøkelse at det svarte plastbendet under styrbord eksosmanifold var helt løst og lakk. Jeg har tydligvis mistet det meste av kjølevæsken den veien også har motoren fått for lite sirkulasjon. Jeg lot motoren kjøles ned en time og fylte opp med vann (manglet kanskje 5-6 liter) Nå går den varm uansett. Kanskje det er luft igjen i systemet? Ekspansjonstanken fylles helt opp og alarmen går. intet vann i oljen. Sitér dette innlegget Link to post
Scand7100 Svart 16.Juli.2013 Del på Facebook Svart 16.Juli.2013 Kommer trykket i tanken med en gang du starter.. Skal tåle en varmkjøring disse malmklompene da.. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 17.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juli.2013 nei trykket kommer først når motoren er blitt varm. Fikk også en liten ulyd, hørtes ut som ventilklakking fra en ventil, men den lyden forsvant da motoren ble nedkjølt igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Viksund 830 Svart 17.Juli.2013 Del på Facebook Svart 17.Juli.2013 Jeg hadde det samme på min gamle 5,7 liter. Det var før jeg hadde satt inn et sjøvannsfilter..... Et skjell hadde satt seg på tvers i slangen foran innsuget til sjøvannspumpa og av den grunn fikk jeg for lite kjøling... Jeg kunne ikke forstå at et så stort skjell skulle kunne komme seg dit, men jeg tror det har grodd i drevet og gått inn via slangen derfra..... Det hele endte med at jeg byttet topp-pakningen på begge toppen, etter det var motoren god som ny. Fikk også montert et sjøvannsfilter. Sitér dette innlegget Link to post
princess 412-2 Svart 17.Juli.2013 Del på Facebook Svart 17.Juli.2013 Er nok en fordel å bytte toppakninger,er en ganske grei jobb på disse,rimelige pakninger får du kjøpt hos sarpsborg motor. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 17.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juli.2013 nå har jeg prøvd å starte opp kald motor med lokket på varmeveksleren av. Det kommer litt luftbobler først også stabiliserer nivået seg. Etter en stund (5-10 min) på tomgang flommer plutselig mengder av vann ut. Toppakningene er byttet for 3 år siden. Kan det være sprekk i manifolden? I og med at den lekkasjen jeg hadde var i bunn av styrbord manifold ble denne veldig varm. Kan en slik varmgang føre til at manifolden sprekker innvendig slik at eksostrykket går rett inn i kjølevannet? Tenker at denne sprekken kanskje utvider seg og fører til at trykket først kommer når denne blir varm? Trodde støpegods var ganske motstandsdyktig mot varmgang.. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 17.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juli.2013 Motoren går nå helt fint på full fart men blir varm med en gang jeg slakker ned til tomgang. Det rare er at vannet i varmeveksler er helt kaldt!! :o Får prøve å ta en skikkelig gjennomspyling av kjølekanaler, kanskje det har løsnet masse rustflak og dritt da motoren gikk varm... Sitér dette innlegget Link to post
Strå Svart 17.Juli.2013 Del på Facebook Svart 17.Juli.2013 Det er iallfall komplett umulig å hjelpe deg når du bare surrer og kommer med stadig villere og meir motstridende opplysninger! Det er lov å tenke seg littegrann om og få litt oversikt sjøl hva som skjer om du faktisk vil ha hjelp. Dette er noe som går igjen i alle dine tråder og når man attpåtil ser spøkelser på høylys deg. Eg vil anbefale deg å kjøpe en spill ny påhengsmotor og aldri prøve tenke sjøl og skape deg problemer bare tut og kjør Sitér dette innlegget It is dangerous to be right in matters on which the established authorities are wrong Link to post
bellen Svart 17.Juli.2013 Del på Facebook Svart 17.Juli.2013 Termostat? Sitér dette innlegget Link to post
lavan Svart 17.Juli.2013 Del på Facebook Svart 17.Juli.2013 Samme tanken sitter jeg med ,termostat. Forøvrig syns jeg det er på tide at moderator rydder opp i strå og troll på forumet :-) Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 17.Juli.2013 Del på Facebook Svart 17.Juli.2013 Ja strå bidrar ikke så med så mye positivt Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
jensemann2 Svart 17.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juli.2013 kan termostaten ha bli ødelagt av at motoren kokte, og rett og slett låst seg i halvåpen posisjon eller noe? får prøve å ta den ut Sitér dette innlegget Link to post
Maruma Svart 17.Juli.2013 Del på Facebook Svart 17.Juli.2013 Jepp, termostat kan ta skade av å gå for varm. Samme med tempgiver. Prøv å legg termostaten i en kasserolle og varm opp vannet, du vil fort se om den ikke oppfører seg som den skal. Ikke hør på Strå, han er bare ute etter å lage kvalme blandt oss :-) Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 18.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juli.2013 da er termostaten fjernet, samme symptomer:( testet den i kokende vann og den fungerer som den skal... Får prøve en skikkelig gjennomspyling for å se om det kan ha løsnet rustflak og tettet kanaler.. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 18.Juli.2013 Del på Facebook Svart 18.Juli.2013 Oppsøk et bilverksted eller noen som jobber med båt/lastebiler.. Hør om du får låne/leie det trykkeverktøyet de har for å sjekke om radiator etc er tett. Er normalt i en liten kasse. Du kan pumpe opp trykket etter du har koblet på der påfyllingslokket normalt står. Les av manometeret og følg nøye med om trykket faller. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 19.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juli.2013 problem løst.! Ved inspeksjon av varmeveksleren viste det seg at den var helt tett på inngangssiden til ferskvann. Hele inn-røret fra motoren var fullt av rustflak som har løsnet fra innsiden av blokka da motoren gikk varm.. Jeg tok av veksleren og spylte bakveien, kom masse rust ut. Nå fungerer alt som det skal. Har lest en del på nett om akkurat dette, og det er et vanlig problem ved ombygging av tidligere sjøvannskjølt motor. Det er nok den høye temperaturen da jeg mistet kjølevannet som har ført til at det løsnet så mye rust akkurat nå. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 19.Juli.2013 Del på Facebook Svart 19.Juli.2013 (redigert) Flott at det ordnet seg for deg! Men vil samtidig nevne at det som ofte går igjen her på baatplassen er at de med problemer oppgir bare litt av "sykehistorikken". De som prøver å hjelpe utifra beste evne har da ikke nok bakgrunnsinfo til å kunne peile seg inn mot hva som muligens er årsaken. Som jeg stadig skriver i mine svar, er det oftest skudd ut i mørket. Redigert 19.Juli.2013 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.