Jump to content

2GM20 med ujevn gange ved turtallsøkning

Jarlef

Recommended Posts

Hei. Jeg har en dieselmotor som starter lett og som går pent på tomgang. Når motoren er varm og jeg forsøker å øke farten, fra tomgang til full fart, går motoren svært ujevnt. Turtallet øker og avtar voldsomt, i kontinuerlige sykluser. Jeg kan klare å få motoren til å gå fullfart og pent etter flere forsøk på å forsiktig øke farten. Hva er feil og hvordan reparerer jeg motoren? Noen forslag?

https://baatplassen.no/bildearkiv/52/52060/dscf5013.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/52/52060/dscf5019.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/52/52060/dscf5024.jpg

Redigert av Jarlef (see edit history)

Et tips kan være at det er en gammel Yanmar. Men et eller annet sted på motoren skal det vel stå et skilt som angir opprinnelse. De alvorlige sakene går på defekt dieselpumpe (høytrykk)- og at du ikke får deler lenger, tette kjølekanaler, etc. Det kan også hende at du har defekt lavtrykkspumpe, men den er ikke veldig dyr. Men sjekk opp det som Johannes skriver i første omgang.

Du har en Yanmar 2gm ser det ut til, svært enkle motorer å skru på :-) det ligger komplett verkstedhåndbok her på forumet. Start med å bytt finfilter på motoren og forfilter,tapp vannutskiller om du har det, bytt samtlige kobberpalninger på dieselsystem også lufter du til slutt, sett gjerne ei håndpumpe på diselslange for å slippe å bruke den lille ubrukelige som sitter på motoren.

Har fremdeles ikke funnet feilen. Nå har vi tømt vannutskilleren og luftet ut ved dieselfilteret. Problemet med ekstremt ugjevn gange oppstår KUN når motoren er varm og jeg øker turtallet fra tomgang til nesten full gass. Etter en kortere periode hvor motoren rister voldsomt, går den plutselig pent på full gass (?)

Vi har oppdaget diesellekasje ved den manuelle pumpa (Primer fuel pump). Kan dette forårsake nevnte problemer, ved at det suges luft ? :confused:

https://baatplassen.no/bildearkiv/52/52060/dscf5427.jpg

I og med at dette kun skjer ved varm motor så lurer jeg på om den damper mye ved belastning? Eller er det svart røyk?

Om den damper mye og fusker så kan du ha enten gåen toppakning eller topp.

Grunnen til dette er at sjøvannet ikke begynner å gå i toppen før en gitt tempratur og er fullt åpen ved 52gr, om det da er tært et hull i topp eller gåen pakning kan vannet komme inn i sylynder og gi de symptom du sier og oljen behøver ikke være grå om dette er tilfelle men kan.

Tror ikke det kommer svart røyk og oljen helt sort og burde sikkert byttes. I morgen skal jeg stramme til 4 løse skruer på pumpe, samt en løs skrue som skal holde dieselinntaket til pumpe tett. Disse skruene var nesten helt løse.

Er det noen her som enkelt kan forklare enkleste metode for å lufte ut eventuelle luftbobler i systemet ?

Men om motor går normalt inntil den blir varm kan det ikke ha noe som helst med luft å gjøre,symptom på luft i system er tungstartet,vill ikke opp i turtall osv.. Nei jeg tror ikke problemet ditt ligger der.

Men om motor går normalt inntil den blir varm kan det ikke ha noe som helst med luft å gjøre,symptom på luft i system er tungstartet,vill ikke opp i turtall osv.. Nei jeg tror ikke problemet ditt ligger der.

Hvor ser du en ledning som ligger inntil fødepumpa?Håndpumpa ligger nede på motoren og er ikke med i bildet.

Som sagt tidliger så er dette enkle mekaniske motorer med minimalt av elektrisk dill.

Går motor som normalt ved lav temp men jager og fusker ved varm motor så kan jeg ikke skjønne annet en at du har enten veldig lav komp som først gir symptomer ved høy temp ellers så får du som sagt vann inn i syl når termostat åpner,veldig enkelt å utelukke ved å plukke ut termostaten og se hvordan den ter seg kald med kjølevann i toppen.

Redigert av gentron (see edit history)

Jeg ville sjekket fødepumpa, for å se om at den er ren og OK.

Så er den ute av bilde.

bilde

Det at alt er ok til motoren blir varm, kan tyde på at noe utvider seg og går trekt.

Og et olje og filter skifte er ikke skadelig, og at en passer på at en får rett OLJE etter manualen.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

2gm20 er Yanmar ja.

Får du høyt turtall på den når den er kald altså, men ikke varm ?

Jeg ville i utgangspunktet tippet på diesel tilførsel, men den suger ikke mer/mindre luft når den er varm så der skurrer det litt... :confused:

Bra triks for å teste diesel tilførsel (som jeg selv fikk her på BP på samme motor i fjor) er å ta en ren jolletank , fyll den med ren diesel og koble denne rett på diesel pumpa.

Da får du eliminert alle komponenter i drivstoff kjeden foran denne.

Vær obs på at det går ganske mye ubrukt retur diesel tilbake til original tank, så ikke gjør dette på full originaltank

Forsvinner symptomene, så er feilen tidligere i kjeden. Forsvinner de ikke, så er det noe annet (men kan fremdeles være pumpa..).

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Jeg holder fortsatt en knapp på luft i dieselen. Han sier han har funnet løse skruer på dieselpumpen, og symptomene høres akkurat ut som min 1gm10 rett etter jeg har skiftet dieselfilter og holder på med lufting.

Kan du forsøke å lufte dysene mens motoren går? En fastnøkkel rett på dysen, og så åpner du litt. Da mister du selvsagt kompresjonen et øyeblikk, så du må teite den igjen for at motoren ikke skal stoppe. Slik løsner og teiter du med jevne mellomrom til du har fått ut all luften.

PASS FINGRENE :) Det er nok ikke hyggelig å komme borti viftereimen :)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...