Jarlef Startet 17.Juli.2013 Link til dette innlegget Startet 17.Juli.2013 (redigert) Hei. Jeg har en dieselmotor som starter lett og som går pent på tomgang. Når motoren er varm og jeg forsøker å øke farten, fra tomgang til full fart, går motoren svært ujevnt. Turtallet øker og avtar voldsomt, i kontinuerlige sykluser. Jeg kan klare å få motoren til å gå fullfart og pent etter flere forsøk på å forsiktig øke farten. Hva er feil og hvordan reparerer jeg motoren? Noen forslag? https://baatplassen.no/bildearkiv/52/52060/dscf5013.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/52/52060/dscf5019.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/52/52060/dscf5024.jpg Redigert 17.Juli.2013 av Jarlef (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 17.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2013 Hei Jarlef og velkommen til baatplassen. Har du nettopp kjøpt motoren eller har du lang fartstid med den? Det kan være tett dieselfilter. Dieseltilførselen er det første du bør sjekke. Og da er det lurt å begynne med det enkle først. Sitér dette innlegget Link to post
Jarlef Svart 17.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2013 Det er en gammel motor som har gått langt Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 17.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2013 Dette er en god gammel traver som sikker har gått langt og lengre enn langt.... Men det behøver ikke være noe problem. Det jeg lurte litt på er hva for kunnskap du har om vedlikeholdet den har fått siste årene? Er det forfilter/vannutskiller? Er dieselfiteret skiftet nylig? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 17.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2013 (redigert) Det Johannes indikerer vil kunne gi forhold som du opplever. Om motoren produserer røyk, sjekk om den går bedre om du plukker vekk luftfilteret for test. Selv om dette normalt ikke skal gi syklisk gange. Mye tyder på for lite diesel og/eller luft i dieselsystemet. Før vi begynner på de mer alvorlige sakene... Redigert 17.Juli.2013 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jarlef Svart 17.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2013 ...og hva er de alvorlige sakene?...høres veldig skummelt og dyrt ut... Sitér dette innlegget Link to post
Jarlef Svart 17.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2013 Noen som vet hva slags motor dette er? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 17.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2013 Et tips kan være at det er en gammel Yanmar. Men et eller annet sted på motoren skal det vel stå et skilt som angir opprinnelse. De alvorlige sakene går på defekt dieselpumpe (høytrykk)- og at du ikke får deler lenger, tette kjølekanaler, etc. Det kan også hende at du har defekt lavtrykkspumpe, men den er ikke veldig dyr. Men sjekk opp det som Johannes skriver i første omgang. Sitér dette innlegget Link to post
Pondu_s Svart 17.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2013 Du har en Yanmar 2gm ser det ut til, svært enkle motorer å skru på :-) det ligger komplett verkstedhåndbok her på forumet. Start med å bytt finfilter på motoren og forfilter,tapp vannutskiller om du har det, bytt samtlige kobberpalninger på dieselsystem også lufter du til slutt, sett gjerne ei håndpumpe på diselslange for å slippe å bruke den lille ubrukelige som sitter på motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Jarlef Svart 17.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2013 Takk for alle tips så langt . Motoren ser ut til å være en Yanmar 2GM20. Sitér dette innlegget Link to post
Jarlef Svart 18.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2013 Har fremdeles ikke funnet feilen. Nå har vi tømt vannutskilleren og luftet ut ved dieselfilteret. Problemet med ekstremt ugjevn gange oppstår KUN når motoren er varm og jeg øker turtallet fra tomgang til nesten full gass. Etter en kortere periode hvor motoren rister voldsomt, går den plutselig pent på full gass (?) Vi har oppdaget diesellekasje ved den manuelle pumpa (Primer fuel pump). Kan dette forårsake nevnte problemer, ved at det suges luft ? https://baatplassen.no/bildearkiv/52/52060/dscf5427.jpg Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 18.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2013 Det er ikke sikkert at den suger luft, selv om det er meget mulig. Hva som er sikkert er at den ikke leverer korrekt mengde og trykk til høytrykkspumpen. Bytt som komplett del, er ikke verd bryet å reparere. Sitér dette innlegget Link to post
Pondu_s Svart 18.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2013 I og med at dette kun skjer ved varm motor så lurer jeg på om den damper mye ved belastning? Eller er det svart røyk? Om den damper mye og fusker så kan du ha enten gåen toppakning eller topp. Grunnen til dette er at sjøvannet ikke begynner å gå i toppen før en gitt tempratur og er fullt åpen ved 52gr, om det da er tært et hull i topp eller gåen pakning kan vannet komme inn i sylynder og gi de symptom du sier og oljen behøver ikke være grå om dette er tilfelle men kan. Sitér dette innlegget Link to post
Jarlef Svart 18.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2013 Tror ikke det kommer svart røyk og oljen helt sort og burde sikkert byttes. I morgen skal jeg stramme til 4 løse skruer på pumpe, samt en løs skrue som skal holde dieselinntaket til pumpe tett. Disse skruene var nesten helt løse. Er det noen her som enkelt kan forklare enkleste metode for å lufte ut eventuelle luftbobler i systemet ? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 18.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2013 Som er sagt før, i manualen er det forklart på side 15. https://baatplassen.no/i/forum/51-motorer/page-2?prune_day=100&sort_by=A-Z&sort_key=title&topicfilter=all Ville lastet ned Servicemanualen også. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Pondu_s Svart 18.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2013 Men om motor går normalt inntil den blir varm kan det ikke ha noe som helst med luft å gjøre,symptom på luft i system er tungstartet,vill ikke opp i turtall osv.. Nei jeg tror ikke problemet ditt ligger der. Men om motor går normalt inntil den blir varm kan det ikke ha noe som helst med luft å gjøre,symptom på luft i system er tungstartet,vill ikke opp i turtall osv.. Nei jeg tror ikke problemet ditt ligger der. Sitér dette innlegget Link to post
baatmann Svart 18.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2013 På bildet du har lagt inn ser eg ein kabel som ligg inntil fødepumpa. Om denne ligg der til vanleg er ikkje det så lurt. Den ligg slik at den kan påvirke handpumpa og må fjernast derifrå. Om dette kan vere årsak til ditt problem no er usikkert. Sitér dette innlegget Link to post
Pondu_s Svart 18.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2013 (redigert) Hvor ser du en ledning som ligger inntil fødepumpa?Håndpumpa ligger nede på motoren og er ikke med i bildet. Som sagt tidliger så er dette enkle mekaniske motorer med minimalt av elektrisk dill. Går motor som normalt ved lav temp men jager og fusker ved varm motor så kan jeg ikke skjønne annet en at du har enten veldig lav komp som først gir symptomer ved høy temp ellers så får du som sagt vann inn i syl når termostat åpner,veldig enkelt å utelukke ved å plukke ut termostaten og se hvordan den ter seg kald med kjølevann i toppen. Redigert 18.Juli.2013 av gentron (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
baatmann Svart 19.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2013 Fødepumpa er avbilda i innlegg nr 11. Så trur eg at det er betjening av handpumpa som stikk fram under. Eg godtar at eg kan ta feil. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 19.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2013 (redigert) Jeg ville sjekket fødepumpa, for å se om at den er ren og OK. Så er den ute av bilde. Det at alt er ok til motoren blir varm, kan tyde på at noe utvider seg og går trekt. Og et olje og filter skifte er ikke skadelig, og at en passer på at en får rett OLJE etter manualen. Redigert 19.Juli.2013 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Pondu_s Svart 19.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2013 Fødepumpa er avbilda i innlegg nr 11. Så trur eg at det er betjening av handpumpa som stikk fram under. Eg godtar at eg kan ta feil. Se der ja det så jeg faktisk ikke å du har aldeles rett Roger-Jo ,hvordan kan det ha noe med pumpa å gjøre om motor går som normalt ved kald motor? Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 19.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2013 2gm20 er Yanmar ja. Får du høyt turtall på den når den er kald altså, men ikke varm ? Jeg ville i utgangspunktet tippet på diesel tilførsel, men den suger ikke mer/mindre luft når den er varm så der skurrer det litt... Bra triks for å teste diesel tilførsel (som jeg selv fikk her på BP på samme motor i fjor) er å ta en ren jolletank , fyll den med ren diesel og koble denne rett på diesel pumpa. Da får du eliminert alle komponenter i drivstoff kjeden foran denne. Vær obs på at det går ganske mye ubrukt retur diesel tilbake til original tank, så ikke gjør dette på full originaltank Forsvinner symptomene, så er feilen tidligere i kjeden. Forsvinner de ikke, så er det noe annet (men kan fremdeles være pumpa..). Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Pondu_s Svart 19.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2013 Kan du forklare meg hvordan "av ren nyskerighet" hvordan ei fødepumpe kan funke med kald motor men ikke varm? Sitér dette innlegget Link to post
Ove Gram Nipen Svart 19.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2013 Jeg holder fortsatt en knapp på luft i dieselen. Han sier han har funnet løse skruer på dieselpumpen, og symptomene høres akkurat ut som min 1gm10 rett etter jeg har skiftet dieselfilter og holder på med lufting. Kan du forsøke å lufte dysene mens motoren går? En fastnøkkel rett på dysen, og så åpner du litt. Da mister du selvsagt kompresjonen et øyeblikk, så du må teite den igjen for at motoren ikke skal stoppe. Slik løsner og teiter du med jevne mellomrom til du har fått ut all luften. PASS FINGRENE :) Det er nok ikke hyggelig å komme borti viftereimen :) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 19.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2013 Pass fingrene for dieselspruten også, kan gå gjennom huden. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.