Jump to content

2GM20 med ujevn gange ved turtallsøkning


Jarlef

Recommended Posts

Kan du forklare meg hvordan "av ren nyskerighet" hvordan ei fødepumpe kan funke med kald motor men ikke varm?

Ja hvis det er en substans inne i føde pumpa kan den forandre karakter.

Skal en finne problemet, må en sjekke ut og friskmelde fra enden.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Ja hvis det er en substans inne i føde pumpa kan den forandre karakter.

Skal en finne problemet, må en sjekke ut og friskmelde fra enden.

En substans som endrer karakter ved varm motor,mulig jeg er trang i hjelmen,kan du forklare litt nærmere?

 

Husk tempraturforandring i diselsystem er på langt nær like signifikant som i motor for øvrig.

Redigert av gentron (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er en krevende øvelse å ta doktorgraden på en problemstilling man vet så lite om...

 

Så det hadde vert hyggelig om trådstarter hadde svart på det jeg spurte om innledningsvis.

  • Hvilken erfaring/kunnskap har han om motorens vedlikehold de siste årene
  • Har dieselfilter blitt byttet nylig?

Forøvrig må naturligvis lekkasjen fra fødepumpen addreseres.

 

Hjelpen blir langt mer presis hvis vi får vite litt mer....

Link to post
Share on other sites

Nei ingen regulator,det er en mekanisk ventil.. for øvrig er det veldig fintfølende,men jeg kan bare ikke begripe at den skal endre karakter ved varm motor.


Det er en krevende øvelse å ta doktorgraden på en problemstilling man vet så lite om...

 

Så det hadde vert hyggelig om trådstarter hadde svart på det jeg spurte om innledningsvis.

  • Hvilken erfaring/kunnskap har han om motorens vedlikehold de siste årene
  • Har dieselfilter blitt byttet nylig?

Forøvrig må naturligvis lekkasjen fra fødepumpen addreseres.

 

Hjelpen blir langt mer presis hvis vi får vite litt mer....

Om motor går som den skal ved kald motor så endrer ikke diselfilter karakter ved varm motor...

 

Ellers bør trådstarter bytte samtlige kobberpakkninger som skrevet tidliger da disse mister sin tettende evne når man løsner på lufteskruer osv,eventuelt gløde de på nytt.

Link to post
Share on other sites

En substans som endrer karakter ved varm motor,mulig jeg er trang i hjelmen,kan du forklare litt nærmere?

 

Husk tempraturforandring i diselsystem er på langt nær like signifikant som i motor for øvrig.

Det er lite dritt som skal til før fødepumpa kan fuske.

bilde

 

Ser at returen fra dysene går tilbake til filteret noe som er direkte dumt. da blir dieselen varmere og varmere.

Jeg ville plugget returen på filteret og lagt returen tilbake til tanken, mulig at det er her hunden ligger begravet.

 

bilde

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Det er lite dritt som skal til før fødepumpa kan fuske.

bilde

 

Ser at returen fra dysene går tilbake til filteret noe som er direkte dumt. da blir dieselen varmere og varmere.

Jeg ville plugget returen på filteret og lagt returen tilbake til tanken, mulig at det er her hunden ligger begravet.

 

Jeg kjøper ikke den teorien og om ts har lite mekanisk kunskap så er det virkelig ikke noe jeg ville begynt å tukle med på egenhånd.

Link to post
Share on other sites

Har du mulighet til å plassere løs tank høyere enn motoren så det blir selvfall fra tank til motor?

I så fall, koble tanken rett inn på tilførselen til "Fuel injection pump".

Sørg for ren diesel på tanken, og vær obs på det som tidligere er nevnt vedr. retur-diesel.

 

Ut fra tegningen stusser jeg litt på at det ikke er retur fra filter til tank.

Normalt går retur fra dysene til filteret som tegnet her, men i tillegg går det retur fra filteret til tanken.

Et lite overskudd av diesel går i retur fra filteret sammen med retur fra dysene til tanken.

 

Dersom det er feil på dysene kan det komme luft i returen på disse.

Og om det er koblet som her, så vil det denne luften komme inn i filteret og inn i tilførselen til innsprøytningspumpen.

 

Dersom det er slange fra filter til fuel injection pump er det en mulighet å sette inn en klar plast-slange her.

Du vil da kunne se eventuelle luftbobler i dieselen.

Bare vær obs på at disse slangene ikke tåler diesel og varme over tid.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøper ikke den teorien og om ts har lite mekanisk kunskap så er det virkelig ikke noe jeg ville begynt å tukle med på egenhånd.

Ser at returen fra dysene går tilbake til filteret noe som er direkte dumt. da blir dieselen varmere og varmere.

Jeg ville plugget returen på filteret og lagt returen tilbake til tanken, mulig at det er her hunden ligger begravet.

Greit at du ikke kjøper den.

Kan du fortelle om noen annen motor enn eldre Yanmar som har den løsningen med returen,

det skaper bare trøbbel på sikt.

Retur Diesel skal tilbake til tanken.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

 

Ser at returen fra dysene går tilbake til filteret noe som er direkte dumt. da blir dieselen varmere og varmere.

Jeg ville plugget returen på filteret og lagt returen tilbake til tanken, mulig at det er her hunden ligger begravet.

Greit at du ikke kjøper den.

Kan du fortelle om noen annen motor enn eldre Yanmar som har den løsningen med returen,

det skaper bare trøbbel på sikt.

Retur Diesel skal tilbake til tanken.

 

Jeg er enig at retur til filter er en dårlig patent,det jeg ikke er enig i er at dette skal skape problemer ved endring av tempratur...

 

For øvrig så har jeg for kun kort tid siden hatt min egen 3gm30 i molekyler byttet topp,manifoild +div annet.. jeg fikk litt fusk og noe damp når termostat åpnet,årsaken her var at toppen så ut som en sveitserost og sjøvann kom inn på syl2 ved varm motor,jeg ser ikke bort fra at det kan være tilfelle her.

 

Men for alldel man begynner i en ende og tar det enkle først :smiley:

Link to post
Share on other sites

Ikke, bare, for å ødelegge en god diskusjon, men på denne motoren går vel ikke returen tilbake på filteret??

Nå er det ikke så greit å si akkurat hvor den går. Se bilde to i første innlegg.

Ser for meg ut som den føres i slange akterover, kan naturligvis være den går sammen med tur på vannutskilleren.

Om slikt finnes da....

Link to post
Share on other sites

Da er nevnte skruer strammet opp. Jeg monterte også en manuell pumpe på drivstoffslangen og brukte den til å lufte ut ved lufteskrue på filteret. Motoren går nå bedre og jevnere, men problemet er ikke helt borte.

 

Jeg oppdaget også at det ikke er problemer når propellakslingen er frakoblet, da går det fint å akselrere turtallet jevnt. Motoren rister betydelig mindre med frakoblet propellaksling.

 

Jeg tror det er mangelfull drivstofftilførsel. Men det er helt klart kast i propellakslingen.


Det er en krevende øvelse å ta doktorgraden på en problemstilling man vet så lite om...

 

Så det hadde vert hyggelig om trådstarter hadde svart på det jeg spurte om innledningsvis.

  • Hvilken erfaring/kunnskap har han om motorens vedlikehold de siste årene
  • Har dieselfilter blitt byttet nylig?

Forøvrig må naturligvis lekkasjen fra fødepumpen addreseres.

 

Hjelpen blir langt mer presis hvis vi får vite litt mer....

Jeg vet at motoren er for dårlig vedlikeholdt og at vedlikeholdet delvis er utført av person med dårlige kunnskaper om dieselmotorer (ikke meg)

Dieselfilteret er nesten nytt...tror jeg


Ikke, bare, for å ødelegge en god diskusjon, men på denne motoren går vel ikke returen tilbake på filteret??

Nå er det ikke så greit å si akkurat hvor den går. Se bilde to i første innlegg.

Ser for meg ut som den føres i slange akterover, kan naturligvis være den går sammen med tur på vannutskilleren.

Om slikt finnes da....

Drivstoffslangen fra tanken går til vannuskilleren og derfra til manuell pumpe. Det er ingen retur til vannutskilleren. Jeg tror det går retur fra over dysene direkte tilbake til tanken...

Redigert av Jarlef (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du bør også lufte på høytrykksiden, se i manualen det er linket til.

Når du mistenker drivstoffproblemer og ikke kjenner historikken er det lurt å bytte filter.

Det kan også være filter i utskiller før filteret på motoren?.

Er litt usikker på om problemet er vibrasjon eller ujevn gange? Eller begge deler?

 

Akslingen kan ha kast som du sier, det kan være skade på propell eller noe har festet seg til propellen.

En mulighet er også at en eller flere motorlabber er defekt, det vil kunne gi betydelig vibrasjon ved belastning.

Link to post
Share on other sites

Nei ingen regulator,det er en mekanisk ventil.. for øvrig er det veldig fintfølende,men jeg kan bare ikke begripe at den skal endre karakter ved varm motor.

 

Om motor går som den skal ved kald motor så endrer ikke diselfilter karakter ved varm motor...

 

Ellers bør trådstarter bytte samtlige kobberpakkninger som skrevet tidliger da disse mister sin tettende evne når man løsner på lufteskruer osv,eventuelt gløde de på nytt.

Jau, der er regulator, med sentrifugalvegter, som stabliserer motorens gange. Desse kan bli påverka av temperatur. Serleg om det er ein motor som har vore lite brukt i det siste.

 

Tilbake til mitt tidlegare innlegg om kabelen som er plassert inntil hendelen på fødepumpa. Om den ligg å trykker på, kan det forårsake at fødepumpa ikkje får nok utslag. Dette kan bli forsterka ved vibrasjon.

Link to post
Share on other sites

Da er nevnte skruer strammet opp. Jeg monterte også en manuell pumpe på drivstoffslangen og brukte den til å lufte ut ved lufteskrue på filteret. Motoren går nå bedre og jevnere, men problemet er ikke helt borte.

Du bør også lufte på høytrykksiden, se i manualen det er linket til.

Jepp, jeg synes dette høres fornuftig ut. Det er langt mer sannsynlig at det er noe så enkelt enn at det er noe komplisert. Som jeg sa tidligere, løsne på dysene under gange for å få ut siste resten av luft på høytrykkssiden.

 

Noen ganger er hodepine forårsaket av at du har drukket litt lite vann; ikke hjernesvulst ;)

Link to post
Share on other sites

 

Drivstoffslangen fra tanken går til vannuskilleren og derfra til manuell pumpe. Det er ingen retur til vannutskilleren. Jeg tror det går retur fra over dysene direkte tilbake til tanken...

 

Jeg oppdaget også at det ikke er problemer når propellakslingen er frakoblet, da går det fint å akselrere turtallet jevnt.

Kan du bekrefte, at returen fra dysene har egen ledning rett på tanken.

 

Det at motoren går penere frakoplet, styrker teorien om at det blir produsert mere luft bobler på varm motor med belastning, hvis returen går inn i sugeledningen.

 

Eller for lite diesel kommer fram. Eller,Eller,

Det er alt for mange løse ender, start fra enden og friskmeld en og en komponent.

 

Eller som "Erik skrev"

Bra triks for å teste diesel tilførsel (som jeg selv fikk her på BP på samme motor i fjor) er å ta en ren jolletank , fyll den med ren diesel og koble denne rett på diesel pumpa.

Da får du eliminert alle komponenter i drivstoff kjeden foran denne.

Så får det resultatet bestemme videre teorier.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Nei disel går i retur fra dyse nr2 og rett i tanken . Du ser det på dette bildet https://baatplassen.no/bildearkiv/52/52060/dscf5013.jpg


Se kapittel 4 i nevnte service-manual! :wink:

 

Ikke får å kverulere men jeg finner det ikke,eneste jeg finner ang regulator er punkt 4-4 i servicemanual,punkt 1 regulatorleaver 2reg spring main,3reg spring sub og dette er throtelarm med fjører.

Redigert av gentron (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nei disel går i retur fra dyse nr2 og rett i tanken . Du ser det på dette bildet https://baatplassen.no/bildearkiv/52/52060/dscf5013.jpg

 

Nei så "klarsynt " er jeg ikke at jeg ser hvor returen havner.

Første pri er å bytte kobberpakninger,har nevnt det før i tråden, mange som ikke er klar over at de må glødes opp på nytt eller byttes om de har vært løsnet på.

 

Og enda flere vet ikke at de må varmes opp til de gløder og bråkjøles i vann, for å bli myke.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Nei så "klarsynt " er jeg ikke at jeg ser hvor returen havner.

 

Og enda flere vet ikke at de må varmes opp til de gløder og bråkjøles i vann, for å bli myke.

 

Nei jeg skjønner at du ikke har skrudd på denne motortypen før og ei heller gidder å prøve å lese deg opp på noe som helst før du kommer med de gjennomtenkte teoriene dine :wink:

 

Du kan jo begynne med å se på bilde 3-1 3-33 i servicemanual så slipper du å lese :smiley:

 

Så flott at du kom med tillegsinfo ang pakninger :clap:

Redigert av gentron (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...