Jump to content

Smøring av propellaksel - hvordan etterfylle fett?


Båtlykke

Recommended Posts

Jeg har en forholdsvis nyinnkjøpt Scand Baltic hvor jeg er usikker på hvordan jeg skal etterfylle fett for smøring av propellakselen. Jeg er fersk på området, men så vidt jeg kan bedømme det så sitter det en litt spesiell beholder for fettet i båten. Har tatt bilde av den, men finner ikke ut hvordan jeg skal få lagt ut dette her i forumet?

 

For å prøve å beskrive den vil jeg si at den ser ut som ei lita fettpresse hvor "stempelet" presses fremover ved å skru dette inn. Det er gjenger i lokket og på "stempelstanga".

Alt skulle tyde på at det bare er å skru av lokket og å trekke stempelet ut for så å etterfylle fett foran dette. Ved forsøk på dette virker det imidlertid som om stempelet sitter fast i bunnen med ei fjær? Det lar seg i alle fall ikke trekke ut uten eventuelt å bruke stor kraft (noe jeg ikke har turt).

 

Er der noen som kan ha samme type som meg og som kan forklare meg hvordan jeg gjør dette? Jeg er også veldig usikker på hvordan jeg skal vite når det er tilført passe mengde fett? Propellakselen er vanskelig tilgjengelig for visuelt tilsyn også, og må i så fall skru av dørkplater for å komme til (alternativt demontere og løfte ut to batterier).

 

Veldig takknemlig for all hjelp og råd! (Lurer på et par ting til også, men skal ta det som nye, egne emner :smiley: .)

Link to post

Takker for tipset! Så enkelt kan det antakelig gjøres, ja! Når det gjelder hvor mye som skal tilføres, finner jeg det langt vanskeligere? Er det noen måte å kjenne hvor mye jeg skal skru inn etter å ha fylt fett, eller er det andre måter å sjekke dette på? Syns det er rart at det ikke er lagt opp til fra fabrikantenes side at en så viktig sak ikke kan gjøres med større kontroll.....

Link to post

Bruker du båten 50 - 100 timer i året, skal du ikke dra til fetkoppen mer enn en til to ganger i løpet av sesongen. Og da skrur du til maks et tørn og et halvt tørn tilbake slik at ikke fettet står under trykk.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Lars, på vår Saga skrur jeg på koppen til det slutter å dryppe vann ned fra propellakslingen når jeg har lagt til kai etter endt tur. Varierer tildels mye på hvor mye jeg må sette til for at det skal slutte. Slik var det også på en Saga 25 ht som vi hadde da den var ny. Er dette ikke normal prosedyre, skru til det stopper å dryppe? Eller skal det ikke dryppe i utg.punktet. Hender at jeg skrur langt over 2-3 omdreininger, noe som er på tur å bli ødelagt av tetting da eller evt er helt ødelagt? Spør bare siden du nevner 1turn max.

 

Har heller aldri skrudd tilbake for å ikke ha trykk stående på akslingen, så mulig her feilen er begått.

Link to post

Fettet skal smøre et hvitmetallager som sitter på 'sjøsiden' av pakkboksen. Fettet skal ikke tette mot vann inn i båten. Dette er det tetningene som skal gjøre. Tetningene kan være zimeringer eller talgpakninger. For mye fett ved for høyt trykk vil ødelegge tetningene. Lars H. er inne på det riktige, slik jeg ser det.

 

Dessuten, har man talgpakninger (som kan se ut som flettet tau, karbonfiber etc.), så skal det komme et drypp nå og da under gange. Et drypp eller to i minuttet. Denne lille lekkasjen bør være der for at talgpakningen skal få smøring. Når propellakslingen stopper å snurre, så skal det være tett.

Link to post

Som Hulda sier, gjelder "min" prosedure når pakkboksen har simmerringer. Oppskriften har jeg fått fra West Mekan som lager slike pakkboser. Pakkboks med talgpakning har jeg ingen erfaring med. Tidligere dro jeg alltid til fettkoppen etter hver tur, med det resultat at da jeg hadde akslingen ute for å skifte simmerringer og cuttleslager ved propellen, var hele hylserøret fullt av fett. Og der skal det kun være vann helt inn mot pakkboksen. Det er kun leppene på simmerringene som skal smøres.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Tidligere dro jeg alltid til fettkoppen etter hver tur, med det resultat at da jeg hadde akslingen ute for å skifte simmerringer og cuttleslager ved propellen, var hele hylserøret fullt av fett. Og der skal det kun være vann helt inn mot pakkboksen. Det er kun leppene på simmerringene som skal smøres.

Mange misforstår nok dette og pøser på med fett ja. Resultat blir sprengte tetninger - simmerringer eller talgpakninger.

Bare se på trådens tittel: Smøring av propellaksel

Propellaksel og cutlasslager er vannsmurt.

Det er bare tetningene i pakkboksen som skal ha fett

Redigert av Mix (see edit history)

 

 

Link to post

Korrekt, Vanntett. Og det er en alminnelig feiltakelse at det er tetningene som skal smøres. Det er lageret som skal smøres. Vanlige pumper har brukt samme type tetninger siden tidenes morgen, uten fettsmøring- det er null mulighet for å smøre dem. Og disse pumpene går i årevis på rundt 1800 rpm.

 

Når lekkasjen gjennom tetningen blir for stor, så skal man trekke til talgpakningen lite grann. Merk at propellakslingen fremdeles skal dreie forholdsvis lett rundt. Står akslingen i 'sju stein', så har man trukket til for mye.

Link to post

Korrekt, Vanntett. Og det er en alminnelig feiltakelse at det er tetningene som skal smøres. Det er lageret som skal smøres.

Lageret skal ikke ha fett nei. Dette er feil.

Ett cutlass lager skal vannsmøres.

Det er leppene på tetningene i pakkboksen som skal ha litt fett.

Pakkbokser med cutlass lager inni er som regel vannsmurt fra motor eller fra egne vanninntak. Og skal ikke ha fett.

 

 

Link to post

Lageret skal ikke ha fett nei. Dette er feil.

Ett cutlass lager skal vannsmøres.

Det er leppene på tetningene i pakkboksen som skal ha litt fett.

Pakkbokser med cutlass lager inni er som regel vannsmurt fra motor eller fra egne vanninntak. Og skal ikke ha fett.

 

Jeg sikter ikke til cutlesslagret som er laget av gummi. Jeg beskriver det lageret som sitter i forkant av talg/leppetetingen. Lageret er av hvitmetall. Du beskriver en annen annen variant som ikke har fettsmurning. På Hulda sitter cutlesslageret i enden av hylserøret. Andre varianter kan ha cutlesslageret på egen brakett aktenfor avslutningen av hylserøret. Hulda har ikke hvitmetallager med talgpakning, men Volvo-kondomet.

 

Problemet med å fylle akselhylsen med fett kan blant annet være at det ikke kommer nok vann og kjøling/smøring til talgpakning.

 

Tror man skal skille litt på snørr og barter. Det er en rekke varianter av akseltetninger på markedet. Hvordan de skal opereres varierer med type.

Link to post

Min smørekopp er også slik at den "skrur" seg ut under gange... og jeg må da dra den til igjen ved jevne mellomrom og jeg sjekker denne alltid når jeg legger til kai eller underveis på lengre tur.

En 6 timers tur vil som regel ende i at lokket har skrudd seg helt av og ligger ved siden av akslingen.
Når den oppfører seg slik så kan jeg jo ikke gjøre annet enn å skru det til hver gang jeg bruker båten! Men jeg vurderer å kjøpe inn en automatisk presse... vet at Tools har til 500,- +mva.

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...