Båtlykke Startet 17.Juli.2013 Link til dette innlegget Startet 17.Juli.2013 Jeg har en forholdsvis nyinnkjøpt Scand Baltic hvor jeg er usikker på hvordan jeg skal etterfylle fett for smøring av propellakselen. Jeg er fersk på området, men så vidt jeg kan bedømme det så sitter det en litt spesiell beholder for fettet i båten. Har tatt bilde av den, men finner ikke ut hvordan jeg skal få lagt ut dette her i forumet? For å prøve å beskrive den vil jeg si at den ser ut som ei lita fettpresse hvor "stempelet" presses fremover ved å skru dette inn. Det er gjenger i lokket og på "stempelstanga". Alt skulle tyde på at det bare er å skru av lokket og å trekke stempelet ut for så å etterfylle fett foran dette. Ved forsøk på dette virker det imidlertid som om stempelet sitter fast i bunnen med ei fjær? Det lar seg i alle fall ikke trekke ut uten eventuelt å bruke stor kraft (noe jeg ikke har turt). Er der noen som kan ha samme type som meg og som kan forklare meg hvordan jeg gjør dette? Jeg er også veldig usikker på hvordan jeg skal vite når det er tilført passe mengde fett? Propellakselen er vanskelig tilgjengelig for visuelt tilsyn også, og må i så fall skru av dørkplater for å komme til (alternativt demontere og løfte ut to batterier). Veldig takknemlig for all hjelp og råd! (Lurer på et par ting til også, men skal ta det som nye, egne emner .) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 17.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2013 Det skal ikke sitte noen fjær i bunnen av smøreren. Du kjenner trolig undertrykket i systemet. Skru stempelet tilbake så langt du får det (mot lokket). Da er det lettere å få det ut. Fyll fett oppi og skru litt ned. Merk at det er lite fett som skal til for å smøre lagret. Sitér dette innlegget Link to post
Båtlykke Svart 17.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2013 Takker for tipset! Så enkelt kan det antakelig gjøres, ja! Når det gjelder hvor mye som skal tilføres, finner jeg det langt vanskeligere? Er det noen måte å kjenne hvor mye jeg skal skru inn etter å ha fylt fett, eller er det andre måter å sjekke dette på? Syns det er rart at det ikke er lagt opp til fra fabrikantenes side at en så viktig sak ikke kan gjøres med større kontroll..... Sitér dette innlegget Link to post
Bodehode Svart 17.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2013 Jeg henger meg på denne tråden, jeg har blitt fortalt at jeg skal skru 1/2 omdreining på fettpessa når jeg legger til land etter båttur. Men, jeg synes fettkoppen er "løs" hver gang jeg skal stramme til, etter 1/2 omdreining er sitter liksom koppen. Er dette normalt? Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
Hekkbølgen Svart 17.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2013 Henger meg på.. Min fettpresse (Agder 8000) er ganske stram hele tiden. Får kanskje skrudd den 1/8 tørn etter en tur, mens den forrige (Joda 7500) måtte jeg skru mere på. Blir ikke klok på dette.. Sitér dette innlegget Link to post
Golden Gate 37 Svart 17.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2013 Skrur du til for mye ødelegges tetningene mot sjø Det fantes automatiske smørekopper som er utmerket til dette: http://www.maritim.no/sima-lube-fettdoserer Sitér dette innlegget Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller Link to post
Lars H. Svart 17.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2013 Bruker du båten 50 - 100 timer i året, skal du ikke dra til fetkoppen mer enn en til to ganger i løpet av sesongen. Og da skrur du til maks et tørn og et halvt tørn tilbake slik at ikke fettet står under trykk. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Vanntett Svart 17.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2013 Skal det være motstand når man skrur? Jeg sjekker hver tiende time eller noe slikt. Lokket er da helt løst å skru på, får skrudd maks 1/8 omdreing eller noe slikt før motstand kjennes. Pleier å stoppe der fordi jeg også har hørt at pakninger kan ryke. Skal jeg stramme til mer..? Sitér dette innlegget Link to post
HiMi Svart 17.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2013 Lars, på vår Saga skrur jeg på koppen til det slutter å dryppe vann ned fra propellakslingen når jeg har lagt til kai etter endt tur. Varierer tildels mye på hvor mye jeg må sette til for at det skal slutte. Slik var det også på en Saga 25 ht som vi hadde da den var ny. Er dette ikke normal prosedyre, skru til det stopper å dryppe? Eller skal det ikke dryppe i utg.punktet. Hender at jeg skrur langt over 2-3 omdreininger, noe som er på tur å bli ødelagt av tetting da eller evt er helt ødelagt? Spør bare siden du nevner 1turn max. Har heller aldri skrudd tilbake for å ikke ha trykk stående på akslingen, så mulig her feilen er begått. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 17.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2013 Fettet skal smøre et hvitmetallager som sitter på 'sjøsiden' av pakkboksen. Fettet skal ikke tette mot vann inn i båten. Dette er det tetningene som skal gjøre. Tetningene kan være zimeringer eller talgpakninger. For mye fett ved for høyt trykk vil ødelegge tetningene. Lars H. er inne på det riktige, slik jeg ser det. Dessuten, har man talgpakninger (som kan se ut som flettet tau, karbonfiber etc.), så skal det komme et drypp nå og da under gange. Et drypp eller to i minuttet. Denne lille lekkasjen bør være der for at talgpakningen skal få smøring. Når propellakslingen stopper å snurre, så skal det være tett. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 17.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2013 Som Hulda sier, gjelder "min" prosedure når pakkboksen har simmerringer. Oppskriften har jeg fått fra West Mekan som lager slike pakkboser. Pakkboks med talgpakning har jeg ingen erfaring med. Tidligere dro jeg alltid til fettkoppen etter hver tur, med det resultat at da jeg hadde akslingen ute for å skifte simmerringer og cuttleslager ved propellen, var hele hylserøret fullt av fett. Og der skal det kun være vann helt inn mot pakkboksen. Det er kun leppene på simmerringene som skal smøres. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
jørn Svart 17.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2013 Tror det er lettere å ødlege med ofte tiltrekking enn for lite. Jeg gjør det 1-2 ganger i sesongen. Aldri hatt noe drypp eller varmegang. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 17.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2013 (redigert) Tidligere dro jeg alltid til fettkoppen etter hver tur, med det resultat at da jeg hadde akslingen ute for å skifte simmerringer og cuttleslager ved propellen, var hele hylserøret fullt av fett. Og der skal det kun være vann helt inn mot pakkboksen. Det er kun leppene på simmerringene som skal smøres. Mange misforstår nok dette og pøser på med fett ja. Resultat blir sprengte tetninger - simmerringer eller talgpakninger. Bare se på trådens tittel: Smøring av propellaksel Propellaksel og cutlasslager er vannsmurt. Det er bare tetningene i pakkboksen som skal ha fett Redigert 17.Juli.2013 av Mix (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Vanntett Svart 17.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2013 Så lett tilstramming en gang i blant inntil man kjenner motstand er ok? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 17.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2013 Korrekt, Vanntett. Og det er en alminnelig feiltakelse at det er tetningene som skal smøres. Det er lageret som skal smøres. Vanlige pumper har brukt samme type tetninger siden tidenes morgen, uten fettsmøring- det er null mulighet for å smøre dem. Og disse pumpene går i årevis på rundt 1800 rpm. Når lekkasjen gjennom tetningen blir for stor, så skal man trekke til talgpakningen lite grann. Merk at propellakslingen fremdeles skal dreie forholdsvis lett rundt. Står akslingen i 'sju stein', så har man trukket til for mye. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 17.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2013 Korrekt, Vanntett. Og det er en alminnelig feiltakelse at det er tetningene som skal smøres. Det er lageret som skal smøres. Lageret skal ikke ha fett nei. Dette er feil. Ett cutlass lager skal vannsmøres. Det er leppene på tetningene i pakkboksen som skal ha litt fett. Pakkbokser med cutlass lager inni er som regel vannsmurt fra motor eller fra egne vanninntak. Og skal ikke ha fett. Sitér dette innlegget Link to post
lgboat Svart 17.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2013 Men hva kan oppstå av skader dersom man har dratt til for mye og ofte og dermed fylt opp med fett der det skal være vannsmøring? Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 17.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2013 Resultatet blir gjerne bare mer lekkasje når det er kun fett som tetter når tetningene er sprengt. Og på grunn av mer varmgang pga. manglende vannkjøling smelter fettet og gir enda mer lekkasje. En ond sirkel. Det er også viktig å holde åpningene i stevlageret bak frie for rur og groe slik at vann kan sirkulere.i hylserøret. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 17.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2013 Lageret skal ikke ha fett nei. Dette er feil. Ett cutlass lager skal vannsmøres. Det er leppene på tetningene i pakkboksen som skal ha litt fett. Pakkbokser med cutlass lager inni er som regel vannsmurt fra motor eller fra egne vanninntak. Og skal ikke ha fett. Jeg sikter ikke til cutlesslagret som er laget av gummi. Jeg beskriver det lageret som sitter i forkant av talg/leppetetingen. Lageret er av hvitmetall. Du beskriver en annen annen variant som ikke har fettsmurning. På Hulda sitter cutlesslageret i enden av hylserøret. Andre varianter kan ha cutlesslageret på egen brakett aktenfor avslutningen av hylserøret. Hulda har ikke hvitmetallager med talgpakning, men Volvo-kondomet. Problemet med å fylle akselhylsen med fett kan blant annet være at det ikke kommer nok vann og kjøling/smøring til talgpakning. Tror man skal skille litt på snørr og barter. Det er en rekke varianter av akseltetninger på markedet. Hvordan de skal opereres varierer med type. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 17.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2013 Tror man skal skille litt på snørr og barter. Det er en rekke varianter av akseltetninger på markedet. Hvordan de skal opereres varierer med type. Nettopp, derfor ble utsagnet ditt over her feil. Ett lager kan være så mangt. Sitér dette innlegget Link to post
Anjuma Svart 18.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2013 Min smørekopp er også slik at den "skrur" seg ut under gange... og jeg må da dra den til igjen ved jevne mellomrom og jeg sjekker denne alltid når jeg legger til kai eller underveis på lengre tur. En 6 timers tur vil som regel ende i at lokket har skrudd seg helt av og ligger ved siden av akslingen.Når den oppfører seg slik så kan jeg jo ikke gjøre annet enn å skru det til hver gang jeg bruker båten! Men jeg vurderer å kjøpe inn en automatisk presse... vet at Tools har til 500,- +mva. Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.