Jump to content

Elektrisk RM 69 toalett suger ikke inn vann


Båtlykke

Recommended Posts

I min relativt nyinnkjøpte eldre Scand Baltic sitter det et toalett av merke RM 69 (Raske & v/d Meyde Edam). Toalettet sitter under vannlinjen, og jeg ble anbefalt å montere en svanehals over vannlinjen på innsugingsslangen for å hindre at toalettet skulle kunne flyte over. Dette ble gjort, men toalettet suger etter dette ikke inn vann. Jeg har skiftet alle pakninger, men uten at dette hjalp noe. Jeg fylte også innsugingsslangen med vann fra svanehalsen, men heller ikke dette hjalp etter at dette vannet var sugd inn.

 

Jeg er også usikker på effekten av slike toalett generelt. Det virker som om spyleeffekten uansett er veldig beskjeden, og at bruken av slike toalett derfor må bli veldig begrenset? Slangen ut fra toalettet har også begrenset diameter, og bruk av papir og eventuelle "alvorligere" dobesøk synes derfor også å være lite egnet?

 

Som dere sikkert skjønner, er jeg en fersking og må forsøke å skaffe meg kunnskap der den er mulig å finne :yesnod: .

 

Takknemlig for alle gode råd og vink!

Link to post
Share on other sites

Hei igjen!

 

Er det ingen som har erfaringer med toalett som ikke suger vann? Er det monteringen av svanehalsen som er problemet, eller kan det være andre ting som er feil? For ordens skyld...inntaksventilen er selvsagt åpen....:-)

 

Lurer også på om dere bruker toalettet deres som et vanlig "innetoalett"; altså til alle nødvendige toalettbesøk? Jeg innbiller meg at både spylingen er for dårlig og at utløpsslangen er for trang?

 

Synspunkter?

Link to post
Share on other sites

Vanligvis er det en kvern som fikser biffen , så du trenger ikke å være bekymret for diameteren. Nå kjenner jeg ikke til akkurat det toalettet du har, Men vanligvis er det en "sugeenhet" som kan skiftes, Virket toalettet før du satte på svanehalsen?

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

I min relativt nyinnkjøpte eldre Scand Baltic sitter det et toalett av merke RM 69 (Raske & v/d Meyde Edam).

Jeg mener å minnes at det var et eldre RM69 som satt i første båten jeg kjøpte. Da jeg var innom en butikk og spurte om råd og tips mente innehaveren at RM69 var et riktig kvalitetstoalett ... mennei, etter å ha kjøpt reservedeler for halvannet tusen og jeg fortsatt slet med lekkasjer og problemer forbannet jeg meg over at jeg ikke heller hadde brukt pengene på et nytt toalett til under én båtlapp.

 

 

 

Toalettet sitter under vannlinjen, og jeg ble anbefalt å montere en svanehals over vannlinjen på innsugingsslangen for å hindre at toalettet skulle kunne flyte over.

 

 

Det er litt skummelt med skroggjennomføringer og slikt, særlig i seilbåter som kan krenge mye. Jeg hadde faktisk ett tilfelle i forrige båt hvor vannet fosset inn gjennom doen under stor krenging - det var skummelt.

 

 

 

Dette ble gjort, men toalettet suger etter dette ikke inn vann. Jeg har skiftet alle pakninger, men uten at dette hjalp noe. Jeg fylte også innsugingsslangen med vann fra svanehalsen, men heller ikke dette hjalp etter at dette vannet var sugd inn.

 

 

Jeg har aldri erfart noe slikt med toalett ... men, en generell betraktning, dersom det er luft i rørene så kan dette være årsaken. Jeg hadde samme problem med motoren i forrige båt, dersom man gikk tom for diesel kom det luft inn i slangene og da måtte motoren "luftes", dvs fjerne luftboblene fra drivstoffsystemet. Dette var i praksis umulig å gjøre uten å søle diesel :-(

 

En annen mulighet er jo at vanninntaket er blitt sperret av ett eller annet.

 

 

 

Jeg er også usikker på effekten av slike toalett generelt.

 

 

Det var en tanke jeg overhodet ikke hadde da jeg så etter båt første og andre gang - men etter litt erfaring med båttoalett, og etter å ha lest litt på forumet her, slutter jeg meg nesten til tanken om at det er greiere med porta-potti i båt enn med fastmontert toalett. Enklere å holde rent, mindre griseri, mindre vedlikehold - selv om akkurat tømmejobben selvfølgelig er en ekkel oppgave.

 

Det blir jo ofte litt piss på avveie når gutter og menn pisser på doen (særlig under sjøgang), og da må man være veldig raskt ute med å vaske, stanken av piss (og ditto med diesel) har en tendens til å sette seg - det reduserer vesentlig båtens verdi og båtkosen.

 

Enkelte båteiere har det som policy at menn skal sitte dersom de skal pisse på toalettet, men båtdoene er jo generelt små - for en stor mann er det en ganske vanskelig akrobatisk øvelse. Da er det bedre å pisse over rekka - men det er jo av ulike grunner ikke alltid man ønsker å pisse over rekka.

 

Niåringen hevder at han ikke har krefter nok til å pumpe toaletten. Jeg mistenker at han ikke har prøvd godt nok, etter at den ble smurt med vegetabilsk olje er den ganske lettpumpet - men i allefall medfører det ofte at doen blir stående med piss og værre ting i lengre tid. Dette kan igjen skvalpe og sprute litt under sjøgang.

 

Jeg har opplevd å få doen helt tett pga dopapir som satte seg helt bom fast i kuleventilen. Jeg prøvde med plumbo, men det funket ikke - det måtte løses mekanisk (skru opp alt og stake løs, og akseptere at det rant en god del sjøvann inn i båten under operasjonen). Jeg tror at det går fint med papir (til og med kjøkkenpapir) så lenge man ikke bruker for mye om gangen, skyller godt ned underveis, og skyller såpass mye at man er helt trygg på at alt papiret er ute av systemet. Enkelte sverger til lettoppløselig dopapir spesielt beregnet på båttoaletter, fruen har heller innført forbud mot å kaste dopapir i doen. Det kan høres ekkelt ut, men så lenge man har en diskret, liten, lukkbar dedikert pose til dopapirsøppel liggende ved doen er det ikke så ille. Vi har jo ikke septik, så slik sett er det også et estetisk problem med dopapir som flyter opp. (jeg minnes veldig en gang jeg dro ut med ei venninne, på morgenkvisten skulle vi inn til boligstrøket Tomasjordnes i Tromsø for å besøke matbutikken - så jeg vekket venninna så hun kunne hjelpe til med fortøyningen. Det første hun gjør er selvfølgelig å gå på do - mens jeg innser at jeg har glemt betalingskort hjemme. Det var litt pinlig, vi dro inn i den lille bukta mellom boligblokkene i ens ærend for å lemne igjen noe toalettpapir i sjøen).

 

Jeg har også stusset på den lille diameteren på "kloakkslangen", men utover dopapiropplevelsen har jeg aldri opplevd at ting har satt seg fast. Derimot har jeg opplevd at kabler blir liggende horisontalt og ikke vil gå ned. Til og med niåringen har produsert slike kabler ved to anledninger. Da er det kjekt at jeg har en dedikert søppelpose - en tom dopapirrull eller sammenrullet papptallerken kan brukes til å få ting ned i hullet, og deretter kasseres rett i søppelposen.

 

I tillegg er det selvfølgelig et problem at gjester må få instruksjoner i dobruken.

 

Jeg ønsker derfor naturlig nok at flest mulig av toalettbesøkene gjøres på land, samt at de som er i stand til det pisser over rekka, uten at jeg er så veldig eksplisitt på det. Dersom jeg husker på det oppfordrer jeg alltid gjestene til å gå på do i marinaen før vi drar ut på tur.

 

 

 

Som dere sikkert skjønner, er jeg en fersking og må forsøke å skaffe meg kunnskap der den er mulig å finne :yesnod: .

 

 

Jeg var tredje generasjons landkrabbe inntil jeg kjøpte meg seilbåt for få år siden, og er fortsatt litt i samme ... eh, båt :-) Derav motivasjonen min til å starte opp båtwiki-prosjektet. Jeg har skrevet litt om toaletter der også - http://www.baatwiki.no/wiki/Toalett - men jeg ser at det fortsatt er mye mer som kan skrives om toaletter ;-)

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
Share on other sites

Jeg er også usikker på effekten av slike toalett generelt. Det virker som om spyleeffekten uansett er veldig beskjeden, og at bruken av slike toalett derfor må bli veldig begrenset? Slangen ut fra toalettet har også begrenset diameter, og bruk av papir og eventuelle "alvorligere" dobesøk synes derfor også å være lite egnet?

Min erfaring er at de med elektrisk toalett har flere problemer enn de med manuell utgave. Vi har brukt akkurat et slikt toalett i over 10 år. Jeg nekter å være avhengig av strøm for å kunne gå på do. Jeg har lagt kabler i alt fra 4 meter bølger i Atlanteren til havbleike i Norge. Spyleeffekten er minst like god som toalettet hjemme, men det hender jo man må trå til med en børste etter en bedre middag og etterfølgende dobesøk :blush:

 

Når det gjelder tilstopping av utløp er det tre ting som er viktig.

  • ALDRI annet enn avføring og dopapir i do
  • Begrens mengden papir du bruker. Hvis du surrer fire runder papir rundt handa og slipper alt i do som en klump er du garantert problemer
  • Spyl med mye vann. Så mye at du er sikker på at ikke noe papir eller andre unevneligheter blir liggende igjen i slangen.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Jeg har erfart at ved tømming av septik tanken ved bruk av lett oppløselig toalett papir så er det mindre papirbiter som kommer ut av tanken, ja det løser seg mer opp ser det ut til.

Må sies at jeg også bruker en blå væske ( bakterie?)som jeg skyller ned sånn av og til, og dermed mindre lukt.

 

Men etter jeg fikk ny brukt båt i slutten av Mai og har 15 overnattingsdøgn i den til nå er jeg fortsatt i test modus på disse tingene.

 

larss

Link to post
Share on other sites

Praksis på de fleste langtur- og charterbåter er å aldri bruke papir i do, men putte det i en tett beholder med lokk med pose i. Posen går i boss ved landligge. Da er det kun urinstein som kan tette doslanger, noe som kan motvirkes med sterk eddik el. spes. kjemikaler.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...