soc Startet 17.Juli.2013 Link til dette innlegget Startet 17.Juli.2013 Jeg planlegger å dra med en Askeladden 605 (med 115HK) fra Bergen til Tysnes (nærmere bestemt Humlevik/Lundegrend, øst for Godøysund) i helgen, og tilbake igjen søndag. Det er meldt 9m/s vind fra nv søndag. Har googlet og ser at det kan innebære bølger på 2,5 - 3m. Ser at med meldt vindretning vil jeg få bølgene nesten midt i mot. Har opplevd å måtte gå i 10-12 knop over Lysefjorden, da var det vel rundt 1,5m bølger. Det gikk greit, selv om det ikke var noen fornøyelse. Noen andre som har erfaring med å gå over Bjørnefjorden med slik båt og slike forhold, eller relevante erfaringer eller råd fra andre farvann? Sitér dette innlegget Link to post
JGH Svart 17.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2013 Sist eg seilte over der i 8-9ms fra NV (1veke si) da var det ikkje særlig med bølger. Fekk god fart på kryss da ;) Sitér dette innlegget BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post
Blanco Svart 17.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2013 (redigert) Bjørnefjorden er mitt område. NV gir et strekk fra Sotra til Lukksund, men du bør ikke ha problemer. Vær dog forberedt på at du må ta det rolig. Bølgehøyden kommer neppe over 1 meter. Styr på Bjørnetrynet, så kommer du kjapt i le. Redigert 17.Juli.2013 av Blanco (see edit history) Sitér dette innlegget Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post
beauty of aqua Svart 17.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2013 Kjørte hjem fra tysnesfeten nå sist helg.kan tenke meg at det var ca 9 s/m,eller ser omkring.de bølgene var laaangt ifra 3 meter ihvertfall. Noe bølger var det,men ikke mye.marsjet på 17 knop som jeg pleier. Mulig du må litt ned med farten,men dette tror jeg er uproblematisk Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
beauty of aqua Svart 19.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2013 Er i bjørnafjorden nå.maksbølger på kanskje 80 cm.uproblematisk Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
soc Svart 22.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2013 Turen over Bjørnefjorden gikk greit begge veier. Mest bølger var det nok fredag (19/7), da jeg krysset over ca kl.19. 80cm maks kan nok stemme. Det var antydning til hvite bølgetopper. Kursen passet slik at jeg gikk nokså nøyaktig med bølgene, i planfart på ca 22 knop. (Det ble imidlertid en del sprut inn i cockpit og på undertegnede da jeg på slutten måtte kjøre litt på skrå i forhold til bølgene.) Turen tilbake søndag rundt kl.19 var det mindre vind og dermed(?) mindre bølger enn meldt tidligere i uken. Siktet på Bjørnetrynet da det passet bra med å få bølgene mer midt imot. Så det gikk også greit. Takk for fine tilbakemeldinger :-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.