Jump to content

Tilrådelig å krysse Bjørnefjorden i 20fot i 9m/s vind fra nv?

soc

Recommended Posts

Jeg planlegger å dra med en Askeladden 605 (med 115HK) fra Bergen til Tysnes (nærmere bestemt Humlevik/Lundegrend, øst for Godøysund) i helgen, og tilbake igjen søndag. Det er meldt 9m/s vind fra nv søndag. Har googlet og ser at det kan innebære bølger på 2,5 - 3m. Ser at med meldt vindretning vil jeg få bølgene nesten midt i mot. Har opplevd å måtte gå i 10-12 knop over Lysefjorden, da var det vel rundt 1,5m bølger. Det gikk greit, selv om det ikke var noen fornøyelse.

Noen andre som har erfaring med å gå over Bjørnefjorden med slik båt og slike forhold, eller relevante erfaringer eller råd fra andre farvann?

Kjørte hjem fra tysnesfeten nå sist helg.kan tenke meg at det var ca 9 s/m,eller ser omkring.de bølgene var laaangt ifra 3 meter ihvertfall.

Noe bølger var det,men ikke mye.marsjet på 17 knop som jeg pleier. Mulig du må litt ned med farten,men dette tror jeg er uproblematisk

mvh.beuty of aqua

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Turen over Bjørnefjorden gikk greit begge veier. Mest bølger var det nok fredag (19/7), da jeg krysset over ca kl.19. 80cm maks kan nok stemme. Det var antydning til hvite bølgetopper. Kursen passet slik at jeg gikk nokså nøyaktig med bølgene, i planfart på ca 22 knop. (Det ble imidlertid en del sprut inn i cockpit og på undertegnede da jeg på slutten måtte kjøre litt på skrå i forhold til bølgene.) Turen tilbake søndag rundt kl.19 var det mindre vind og dermed(?) mindre bølger enn meldt tidligere i uken. Siktet på Bjørnetrynet da det passet bra med å få bølgene mer midt imot. Så det gikk også greit.

Takk for fine tilbakemeldinger :-)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...