HUWAbeiva Startet 17.Juli.2013 Link til dette innlegget Startet 17.Juli.2013 Ohoi! Har en Peugeot diesel MD 21 i vår HUWA 26. Denne stoppet plutselig en dag på tur inn til brygga. Nå klarer vi ikke å tørne motoren for hånd. Med startmotoren klarer den å tørne en halv omdreining etter gjentatte forsøk. Lurer på om det kan være indre skader i selve motoren, eller om gearet står fast. Tau e.l. i propellen kan kanskje være en årsak, har ikke kommet meg under for å sjekke ennå. Noen som har erfaringer med disse motorene? Tror den er fra rundt 1984 eller så. Sitér dette innlegget Link to post
Stella Polaris Svart 18.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2013 Du må rett og slett få sortert /eliminert mulige årsaker. Start med de ytre mulige årsakene, tau i propell, dernest gir. Får du satt giret i nøytral stilling? Kan motoren tørnes da? Hvis ja starter den? Mvh Arne Sitér dette innlegget Båthavn: Onsøy Marina, Gressvik Totalmedlem av RS Lagune, Sigyn, nå Stella Polaris Brukererfaring: Yamaha, Marna, Volvo og Yanmar Link to post
Toroa Svart 18.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2013 Peugeot har ingen dieselmotorer som heter MD21, Volvo Penta derimot her en som heter Volvo Penta MD21, som ikke har noe med Peugeot å gjøre egentlig. :) Sitér dette innlegget Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki Link to post
HUWAbeiva Svart 19.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2013 Tenker meg under og starte i den rekkefølgen ja - tau i propell osv. Satser på at det bare er det... Takk for innspill!Når det gjelder VP eller Peugeot, har jeg bare fått med meg at det er en Peugeot basismotor som VP har marinisert (info fra forumet her + andre jeg har snakket med) men den heter kanskje ikke MD21 da.... Sitér dette innlegget Link to post
dsm Svart 19.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2013 For å oppklare opprinnelse til motoren så benyttet iallefall peugot, volvo og saab en motor (blokk +topp) fra en fransk fabrikk som het Indenor. Tilvirket i to forskjellige motorvolum ( forskjellig slaglengde om jeg husker rett). Peugot benyttet motoren i 504 og Volvo laget sin MD21 basert på denne motoren. Saab, Status marine hadde også en utgave med denne motoren. Hadde en slik motor i en tidligere båt og den sto fast pga saltvann som kom inn via eksosutløp. Har forresten liggende en topp til en slik om det skulle være aktuelt. Dsm Sitér dette innlegget Link to post
HUWAbeiva Svart 19.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2013 Ok, takk. Ble klokere nå ja. Da kan det kanskje være brukt ulike typer varmevekslere og andre ting, avhengig av hvem som har bygget motoren. Må sjekke om det kan være samme her ggså med vann inn via eksos. Fikk du motoren løsnet da Dsm? Sitér dette innlegget Link to post
PaulS Svart 19.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2013 Ikke for å kuppe tråden din HUWA, men @dsm: jeg kan ha samme problem som du hadde med saltvan via eksosen. (jeg har fått litt i vann i motoroljen og kun greid å eliminere sjøvannspumpen så langt)..kan du utdype hvordan det utartet seg og hvordan det evt. ble løst? Takker:) Sitér dette innlegget Link to post
dsm Svart 19.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2013 Vannet i min motor kom inn via eksosslangen. Såvidt jeg husker oppdaget jeg det ved at motoren ikke tørnet og stanset umiddelbart startmotor. Skrudde ut glødeplugger og blåste ut vannet med å tørne motoren på starteren. Den snurrer lett i og med at det ikke er kompresjon og belastningen på starter blir ikke faretruende. Deretter ut med motorolja og inn med ny. Varmkjørte og utførte noen flere oljeskift. Også filterbytte sammen med olje. Vannet var nok ikke i motoren mere enn en dag eller to. Uansett hva som hindrer motoren er det viktig å ikke presse startmotor for hardt. Den kan fort "brenne" i stykker. Dsm en ting til, etter dette kjørte jeg alltid tom sjøvannssløyfa når båten skulle ligge noen dager. Dvs stengte sjøvannsinntaket og lot motoren gå til det omentrent ikke kom vann med eksosen. Jeg hadde en løsning hvor det fort kunne bli stående noen liter sjøvann mellom motor og eksosutløp. Dermed kunne vannet skvulpe tilbake til motoren om bølgene ble høye nok eller det skulle oppstå sug fra motor. Sitér dette innlegget Link to post
Toroa Svart 19.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2013 Nå skal jeg fortsett mitt aaaaalt for korte innlegg som jeg skrev i går.. :) Beklager om det virket noe bryskt. Volvo Pentas marinisering av denne motoren om det er en MD21 er nok noe av det dårligere de har laget. Det kan lekke vann inn via eksosmanifoilen, og i selve eksosbendet er av en noget suspekt blanding av tyggegummi og trolldeig. Det kan som andre ha nevt tidligere i tråden lekke sjøvann tilbake inn i eksoskanalen, og derifra inn via eksosventilene, og legge seg på toppen av stemplene. Dermed får du hydraulisk låsing av stemplene. Det sitter også en blindplate foran på manifoilen som kan lekker. Og ikke minst, manifoilen kan også ruste i stykker innvendig. (Bilde kommer) Det er fort gjort å skru ut glødepluggene, og så tørne motoren for hand, og om det da kommer noe ut plugghullene, er det bare å demontere manifoil og bend. Sitér dette innlegget Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki Link to post
HUWAbeiva Svart 21.August.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August.2013 Takker og bukker for alle innlegg over her! :) Har vært i kontakt med andre som sier nøyaktig det samme som Dsm og Toroa, så nå får man trø til med skruing. Håper det ikke har gjort alt for stor skade, siden det har stått i ei stund (om det er der feilen ligger da). Sitér dette innlegget Link to post
HUWAbeiva Svart 26.August.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.August.2013 Glødeplugger er løsnet og motoren gikk an å tørne lettere nå. Gjenstår å skru ut den siste pluggen, og siden den er noe defekt, blir det litt mere utfordring med den. Så gjenstår rens og vask, oljeskift og sånt før man prøver igjen. Blir å gjennomgå alle mulige lekkasjesteder, og evt. fylle på mere trolldeig og tyggegummi der det trengs, evt. pakninger og tettinger. Tror også eksossystemet skal gjennomgås for å sikre seg ekstra. Sitér dette innlegget Link to post
HUWAbeiva Svart 1.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2014 Til informasjon og for videre bruk for andre som har hatt problemer med denne motoren: Har nå funnet ut av dette problemet (stillstand med skruing i vinter). Øvre lagerskål på første sylinder hadde glidd rundt og lagt seg i "spoon" med nedre lager. Det har da blitt noe trangt, for å si det mildt, og råden har da hatt direkte mot veiva. Veiva må nok da poleres på nytt og lager skiftes. Stempel og ringer har forøvrig klart seg bra. Enden på denne visa ble at ny (les: brukt) motor er kjøpt inn, skal overhales og slippes nedi maskinrommet. Valget falt på en VP MD21, som er noenlunde i samme fysiske størrelse og effekt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.