Jump to content

Seile medvind. Tips og triks.


Erik

Recommended Posts

Jeg er etter en overfalls episode for ett par år siden (ble slått rett ned av bommen :blush: ) samt fortellinger fra andre som har fått ødelagt utstyr ved ufrivillig jibb (feks Euklid på vei til Shetland i våres) blitt litt skeptisk til ren medvinds seilas når det blåser godt.

 

Men det er jo som besatt, for er det ikke motvind rett i baugen, ja så er det som regel medvind rett bakfra. Aldri fred å få :lol: .

 

Jeg har jo funnet strategier som fungerer på ett slags vis, men vil gjerne høre andre mer erfarne seileres synspunkter og strategier rundt dette.

 

Det jeg selv gjør :

1. Jeg har laget meg en preventer, som går fra midt på bom og ut via blokker på hver midtskips puller og tilbake til aktre puller der jeg setter fast på le side.

2. Jeg skjærer. Er det lite sjø og jevn vind, så seiler jeg opp mot 150 grader kanskje litt mer hvis jeg håndstyrer. Er det mye sjø skjærer jeg 120 grader og er det veldig mye bølger(metervis) håndstyrer jeg på dette. Jeg seiler da på bare stor seil, siden jeg har lært at dette skal først opp og sist ned og forseilet ikke står i skyggen av storseilet på denne kursen.

3. Når jeg jibber skjærer jeg mer ut (120 grader minst), løser preventer, trekker storseil helt inn (så langt jeg klarer) med skjøtet. Skifter kurs over på ny skjærende kurs med god margin, slipper seilet ut på skjøtet og tigther preventer på motsatt side. Både å trekke seilet inn og få løst ut på motsatt kurs med skjøtet kan være litt krevende prosess (med brannsår på fingrene etc).

 

Ting jeg tenker litt på :

  • Hvor mye margin trenger man i praksis på storseilet før man risikerer ufrivillig jibb ? Er det egentlig trygt å seile på 180 grader selv i sjø og med en lat Autopilot (økomodus), eller bør man skjære litt for å være trygg?
  • Hva skjer hvis jeg får en ufrivillig jibb med preventeren satt ? Kan jeg da bli klemt ned i en situasjon jeg ikke kommer så lett ut av, eller vil båten søke seg opp mot vindøyet med bakket storseil ?
  • Kan jeg jibbe med preventerne istedet for skjøtet ? Altså trekke inn fra ene siden og slippe kontrollert ut med den andre, eller bør man bruke skjøtet for å ha kontroll ?
  • Kan man på ren medvind seile bare fokke i stedet ? Jeg har selvslående fokke, så det hadde vært utrolig behagelig på disse kurser, spesielt hvis man skal langt og må stole på autopiloten.

 

 

 

 

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg har mye vind i ryggen seiler jeg på forseilet alene, tror du gjør lurt i å prøve dette i stedet for bare storseilet. Mer areal og forseilet er enklere å håndtere. Sist uke seilte jeg på nordlig stiv kuling rett bakfra, dundra avgårde i i sju-åtte knop og følelsen av at det det bare var en frisk bris om bord.

 

Selv bruker jeg konsekvent preventer på medvindsseilas, ikke bare for å unngå ufrivillig jib, men for å slippe at hovedblokka i skjøtet slår ned i gelcoaten ved svakere vind og sjøgang. Bruker å strekke et tau fra enden av bommen ned til et kryssholt ved ripa midskips, tilbake til en vinsj i cockpit, veldig greit for å kunne justere stramheten selv om krefter virker på tauet.

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg har mye vind i ryggen seiler jeg på forseilet alene, tror du gjør lurt i å prøve dette i stedet for bare storseilet. Mer areal og forseilet er enklere å håndtere.

 

Det er en god strategi hvis du har båt med stort forseil (genoa). På nye båter er det imidlertid ofte et større storseil og en liten fokk som forseil. Da blir det veldig puslete med kun forseil oppe. Det er iallefall min erfaring etter å ha byttet til båt med nevnte rigg.

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg har mye vind i ryggen seiler jeg på forseilet alene,

 

 

 

Det er en god strategi hvis du har båt med stort forseil (genoa). På nye båter er det imidlertid ofte et større storseil og en liten fokk som forseil.

Jeg har liten selvslående fokk og stort storseil. Og det er vel en glidende overgang her. På lite vind ønsker jeg å fange mye vind, men har lite utfordringer med å mestre krefter i Storseil ved Jibb.

Ved mye vind er mindre seil nok til fremdrift, og jeg vil slippe å jibbe Storseil. Så da er Fokk kanskje stort nok.

Å seile bare Fokk i ren medvind er altså OK, ingen fare med det ?

Skjærer dere da i tillegg, eller er ikke det så farlig da (min fokk vil bare slå over hvis den jibber).?

Ruller dere inn og ut igjen ved jibb, eller lar dere den bare smelle over ?

 

PS : I helga ville kona dorge når vi seila rett medvind i 8-9 ms vind. Tok da ned Storseil, og rulla ut fokken, men det gikk fremdeles for fort. Til slutt var alt seil tatt ned og vi seila på bare riggen. Fortsatt klokka vi 3,5 knop, vurderte å kaste ut en bøtte el. for å bremse mer :saint:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Å seile bare Fokk i ren medvind er altså OK, ingen fare med det ?

 

Bare husk på at når du seiler med storseilet, revet eller ei, så belaster du masta di over hele den lengden du fører seil på, med den største nelastningen langt nede. Seiler du med bare forseil er all belastningen i ett punkt høyt oppe.
Link to post
Share on other sites

Det er jo folk som seiler rundt jorden stort sett på forseilet. Masten er dimensjonert for store krefter. Jeg har en forholdsvis tynn mast men tror enkelte hadde blitt skremt når jeg drar lensetakler for å stramme forstag. Masten er sterk. Får gjenta en New Zealender ombord "More runners...More runners"

 

Jeg bruker ikke preventer. Ser ikke behov for det. Jeg har brøkdelsrigg med rette salinger og kan legge bommen helt ut om nødvendig. På tur tvister jeg da også storseilet litt så jeg dumper krefter i toppen. Dette gjør at spilene i toppen peker litt forover. En ufrivillig jibb skjer ofte ved at toppen av storseilet slår over først og tar med bommen. Hindrer man dette er ofte problemet løst.

 

Erfar hvordan din båt oppfører seg. Hansen din er utstyrt med en godt dimensjonert rigg.

Link to post
Share on other sites

Det er så mange dyktige seilere her så jeg skal ikke komme med noen konkrete råd siden jeg er en fersk seiler, men vi har fått noen erfaringer med egen båt etter hvert.

 

På vår båt, med stor genoa, så funker det fint å bruke kun den på unnavind så lenge de er liten sjø. I større sjø og mye vind (15 m/s) merker vi «uønskede» krefter på riggen med bare forseil oppe, vi syntes også styringen blir også mer krevende med kun forseil oppe.

 

Vi har ikke preventer men har rigget opp noe lignede som dette: http://www.sailaway.no/Necessity%20the%20boat.htm#Seil

 

Ellers ville jeg ikke strammet akterstaget på en brøkdelsrigg når du seiler i medvind. Kreftene fra genoaen/fokken ligger jo et godt stykke under toppen av riggen, så når du strammer inn akterstaget (som går til toppen) vil du få en uheldig bøy, og muligens også en knekk under ugunstige forhold. (Her får seilekspertene rette meg, for dette er kun våre mistanker.)

Link to post
Share on other sites

På vår båt, med stor genoa, så funker det fint å bruke kun den på unnavind så lenge de er liten sjø. I større sjø og mye vind (15 m/s) merker vi «uønskede» krefter på riggen med bare forseil oppe, vi syntes også styringen blir også mer krevende med kun forseil oppe.

 

Har dere da full Genoa oppe fortsatt, eller har dere begynt å rulle inn litt ?

 

Jeg har forresten vært i garagen og hentet frem en Genoa som jeg tar med på ferieturen i tilfelle mellom vind, så kan jeg seile medvind med den, og bytte til Fokka hvis mer vind eller kryss.

 

Vi har også med en Genakker for veldig lite vind, men det er vel fy å fly Genakker uten storseil oppe ? Det er Genakker i strømpe dette....

Med Storseil oppe er ikke Genakker brukbar i ren medvind pga vindskyggen..

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker aldri preventer, for det første så tar det tid å løse den ut om det skulle gå galt og man setter ikke preventer om det ikke blåser bra og er stor sjø, for det andre så er det fare for at driten skal ryke, jeg har hørt om folk som har røket kliss nye skjøter på 10mm og lignende flere ggr, jeg har også overhørt folk på VHF med knekt bom og lignende etter å ha satt preventer. tenk for eksempel på hva som skjer om du slår bommen i vannet med preventer på !

 

Derimot så har vi seilt masse med en Walder Boombrake

 

Da er bommen fri men kommer kontrollert over når den kommer.

 

Det finnes mange fine bombremser i markedet, alt fra rapell8er til avanserte greier til femsifrede beløp

Link to post
Share on other sites

Enzo, det var jo skremmende å høre om at preventer ikke funker særlig bra. Jeg ser at Selden anbefaler å sette preventer, dersom du setter den riktig så tar det vel ikke lang tid å løse den ut hvis den f.eks. sitter på vinsjen? At den ryker skyldes vel dårlig eller underdimensjonert tau?

 

Enig i at den ikke bør settes i stor sjø.

 

At bommen ryker kan jeg forstå dersom preventeren er satt mitt inne på bommen. Jeg ser på videoen at den Walderen sitter godt inne på bommen, hvordan funker det hvis bommen treffer vann og braken henger seg fast? Hvilken mulighet har du da til å løse den ut?

 

Utdrag fra Selden

 

Preventer guy: Used to prevent accidental gybes. Attached to the outer end of the boom, and led forward to a cleat or led via a snatch block on the foredeck, then aft to the cock- pit. The preventer guy must not be fitted to the centre of the boom since that could cause damage, especially if the end of the boom goes into the water as a result of rolling.

Link to post
Share on other sites

Preventer satt bak på bommen til baugen og så tilbake til cocpit 10mm skjøte i god stand, det er snakk om endel krefter her.

Når en preventer ryker så er bommen løs og kommer farende da knekker den gjerne. jeg har sett 3 knekte bommer på ett år og en Oyster som seilte rett bak meg knakk bommen så jeg hørte smellet.

Vel samma det, jeg personlig liker ikke løsningen.

En bombremse holder ikke noe som helst bom fast, den setter bare ned farten på bommen når den kommer over og dette forhindrer skader.

 

Om bommen skulle treffe vannet og en bombrems festet forenom midten av bommen henger seg opp vel da er det noe som ryker. Men hvordan en bombrems skulle henge seg opp det skjønner jeg ikke helt, problemet med de fleste bombremser er ikke at de bremser for mye, de bremser for lite så det smeller litt i jibbene uansett

Link to post
Share on other sites

et triks jeg hørte nylig, etter en lang lens i mye vind var å spri fokka/genua samtidig som en seiler med storseilet. Da får en mer balanse i båten i forhold til å seile med bare en av dem.. fokka drar ned i le og storseilet til lo, dermed kan du få en veldig fin og behagelig tur... hvis en bruker opp og nedhal på spribomen, og setter skjøte stramt kan du også skjære ganske greit med det oppsettet.. bare å sette ting fast..

sol + øl + seiling -regn = en god sommer..

Link to post
Share on other sites

Jeg lagde meg preventer etter ett regelrett mordforsøk fra bommen.

En brukket bom er en liten pris å betale hvis det står om livet. (Faktisk hadde det nesten vært til pass :giggle: )

 

Men en bombrems er nok kanskje enda bedre da, tross alt.

 

Vil denne duge på mitt 27m2 seil ? : http://www.seatronic.no/index.php?main_page=advanced_search_result&search_in_description=1&zenid=vo0slpfsg70850n1rp069dstf1&keyword=bombrems

 

Hvordan jibber man da ? Bare legger kursen over og lar seilet løpe fritt omtrent som når man slår(for det er vel enda tyngre å trekke det inn) ?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...