Jump to content

Beskyttelse av kompass fra påvirkning

Eos

Recommended Posts

Jeg holder på å lage et nytt instrumentpanel for motorinstrumentene. Dette panelet skal plasseres i framkant av kartbordet midt i synsfeltet.

Jeg tenker å plasere kompasset oppå dette panelet. Finnes det en måte å beskytte kompasset fra elektrisk og magnetisk påvirkning fra de instrumenter som er montert under.

Instrumentpanelet er laget i 10mm kryssfiner som skal kles med glassfiber før lakking. Det vi således ikke bli noen direkte kontakt mellom instrumenter og kompasset.

Finnes det noe jeg kan kle panelet med innvendig som hindrer påvirkning av kompasset?

Eos

Det eneste som skjermer magnetfelt 100% er en superleder, ulempen med denne er at den som regel må nedkjøles til ca -200°C for å funksjonere.

Imidlertid er det mulig å skjerme magnetfelt til en viss grad med såkalt my-metal skjerm, men denne er dyr.

Det eneste realistiske er å plassere kompasset i god avstand til elektriske ledninger og magnetiske objekter og jern. Aluminium bør ikke være noe problem, heller ikke rustfritt stål. For å redusere påvirkningen fra elektriske ledninger må du legge både pluss og minus ledningen tett sammen, helst tvinnet. To tvinnede ledninger som fører samme strøm i hver sin retning vil i realiteten generere bortimot ikke noe magnetfelt. Legger du dem derimot spredt fra hverandre blir magnetfeltet stort.

Finnes det noe jeg kan kle panelet med innvendig som hindrer påvirkning av kompasset?

<{POST_SNAPBACK}>

Vanlig bløttjern vil kunne stoppe/skjerme magnetisme men ulempen er at jernet i seg selv kan bli magnetisk :cryin: Har brukt det for å skjerme CRT-skjermer mot SVÆRT sterke magnetfelt (så sterke at skiftenøkler dras ut av lomma......). Tviler på at det er noe særlig lur løsning for kompass i båt fordi det er snakk om svært svake magnetfelt.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...