Vanntett Startet 17.Juli.2013 Link til dette innlegget Startet 17.Juli.2013 Har endel vibrasjoner i båten på tomgang. Regner med at motorlabbene bør byttes? Har ca.700rpm på tomgang. Ifølge manual skal det ligge på 650-750. Kan jeg justere opp tomgang til nærmere 800rpm så jeg slipper å koble ut gir for å øke rpm og få rolig gange når jeg ligger stille? Eller vil dette få konsekvenser når jeg setter den i gir med "for høyt turtall"? Giret er ms3c. Sitér dette innlegget Link to post
baatmann Svart 17.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2013 (redigert) Søk på: Hvor justere tomgang. Det var ein tråd i april om same tema. Redigert 17.Juli.2013 av baatmann (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Vanntett Svart 17.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2013 Takk. Men jeg vet hvordan det gjøres. Det jeg lurer på er om det kan skade å ha for høyt turtall når man setter båten i gir. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 18.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2013 Du bør nok ikke ha så mye mer enn 800 omdr. Du får ganske mye høyere tomgangsfart, pluss mer slitasje på gearet. Men jeg økte fra 700 til 800, og det fungerte fint. Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 18.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2013 Juster til du føler den har det bra på tomgang, hvordan giret tar det hører du etterpå. Du bør kunne fjerne en god del vibrasjoner på 50-80 rpm, i underkant av 800. Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Worry II Svart 18.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2013 Pass også på å skru motskruen godt til. Jeg gjorde ikke det på min, og den skrudde seg sakte tilbake til gammel posisjon. (den liggende på høyre side her:) Sitér dette innlegget Link to post
Vanntett Svart 18.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2013 (redigert) Jeg justerte til litt under 800. Det hjalp veldig. Ideelt ville jeg over 800 for å få helt rolig gange, men dumt å miste muligheten til å gå sakte, og har lyst til å spare giret. Er det vanlig at MS3C giret nøkker litt når man setter det i revers? Forover er så og si lydløst. Kan ikke si at jeg merker noen forskjell på giringa etter at jeg justerte opp turtallet. Redigert 18.Juli.2013 av Vanntett (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 18.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2013 Er det vanlig at MS3C giret nøkker litt når man setter det i revers? . Mitt gjorde ikke det.. Sitér dette innlegget Link to post
Vanntett Svart 18.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2013 Hmm.. Enda en ting å bekymre seg for. Jeg må slutte å spørre så fælt.. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 18.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2013 If it works, don't fix it ! Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 18.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2013 I langturseilermiljøet har man tatt konseptet ett steg videre: if it works, don't use it.... Sitér dette innlegget Link to post
Vanntett Svart 18.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2013 If it works, don't fix it ! Hehe. Helt enig. Jeg pleier å si "Ikke kødd med ting som funker!" :) Tror ikke det er ett problem. Har bare merket at noen ganger så hører man når jeg setter i revers, andre ganger ikke. Mulig det er fordi propellen fortsatt sviver rundt eller noe slikt. I langturseilermiljøet har man tatt konseptet ett steg videre: if it works, don't use it.... Ser den.. Kan jo være greit å spare det som virker til man virkelig trenger det. Redningsflåter etc.. :) Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 19.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2013 Lenge siden det har blitt skiftet olje på giret? Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Vanntett Svart 19.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2013 Lenge siden det har blitt skiftet olje på giret? Usuikker, akkurat kjøpt den. Olja er klar og fin. Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 20.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2013 Olja er klar og fin. Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.