Jump to content

Strømaggregat frå Biltema - Nokon med erfaring?

ut mot havet

Recommended Posts

Sånne annonsedata skal en ta med en spade salt.

61-73 dB(A)/7m er det som står på Kipors egne sider. Merk at dette er ved 7 meter! Desverre så låg ikkje Biltemas brukerveiledning ute men man kan anta dette også er målt på 7 meter. Det er ganske vanlig på aggregat. Og når det da klokker inn på 67dB(A) så er det iallefall ikkje meir bråkete. Desverre kun oppgitt den ene verdien fremfor ubelastet og fullbelastet som kipor. Da får en anta det er full belastning. Mao er biltema aggregatet betydelig stillere enn Kipors.

Kor vidt biltemas aggregat er the bees knees er ikkje godt å si men det som er bra med biltema er at å reklamere på noe er sjelden noe problem og pengene tilbake sitter alltid løst

It is dangerous to be right in matters on which the established authorities are wrong

• 7 måneder senere...
  • 3 måneder senere...

Var ikkje særs imøtekomande ekspeditøren eg møtte på Biltema, leverte inn aggregatet og etter to veker henta eg det igjen med beskjed om at dei hadde bestilt ny tennplugg. Denne fekk eg noko seinare og eg skifta den uten at det hjelpte. Ein firetakt motor skal då ikkje vere så tung å starte, når den først starter må den gå lenge med choke før den går reint.

Hva slags strømaggregat er det snakk om mht vanskelig start?

Det med totaktsmotor?

Ingen aggregater skal være vanskelige å starte slik det er beskrevet her.

Div annet Biltemautstyr med totaktsmotor må "primes" for å starte. Det er en liten plastbelg ved forgasseren som skal pumpes et antall ganger.

Har dere sjekket manualen ordentlig selv om den er skrevet på KinaSvænsk?

Aggregatene på 1000 og 2000W er veldig like Honda sine EU10i og EU20i og benytter som de Elektronisk Inverter til å produsere 230v AC. Aner ikke om det er et lisensbygge eller kopi men teknisk sett arbeider de etter samme prinsipp som Hondaene.

Det eneste som er helt sikkert er at de ikke er produsert i Japan.

Burde uansett ikke være tungstartet.

Søk

Ditt søk ga aggregat ga 14 treff

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Å sammenligne Honda å Biltema funker dårlig.. Det er 4 takt begge to.. Men Biltema sitt skrangler å bråker så innmari.. Enste gangen det går jevnt er når du setter det på full gass.. Men da bråker det så fryktelig at det ikke er morro.. Honda sitt står på tomgang å så vidt sviver til du belaster det, å da går det trunnløst oppover til det leverer nok.. Er en grunn til at de koster 10 lapper pluss å ikke Biltema sitt gjør det ;)

• 3 år senere...
  • 2 år senere...

Noen flere erfaringer med Biltema sine nye aggregater? Jeg ser selv på DG 1250is, som bråker 89dB og veier 13,5kg. Burde passe i sommer, hvor det sikkert blir fullt overalt? 

https://www.biltema.no/fritid/hage/hagemaskiner/stromaggregat/digitalt-stromaggregat-dg-1250is-2000043474

Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-)

Litt mer tydelig da: Hva bruker dere alle strømmen til? 

Jeg har solcellepanel, og kun 100W, og det holder kjøleskapet i noen dagers stilleligge. Bruker dere strøm til matlaging,  vaskemaskin etc? Eller bare som backup dersom startbatterier skulle være tomme?

Er bare nysgjerrig. ?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

56 minutes ago, Grand Banks jr said:

Litt mer tydelig da: Hva bruker dere alle strømmen til? 

Jeg har solcellepanel, og kun 100W, og det holder kjøleskapet i noen dagers stilleligge. Bruker dere strøm til matlaging,  vaskemaskin etc? Eller bare som backup dersom startbatterier skulle være tomme?

Er bare nysgjerrig. ?

Hos oss går strømmen til lading av mobiltelefoner og alskens slikt skjit.

Tror ikke det blir strømaggregat. Men, mulig jeg vil kjøpe enda et mobilt solcellepanel. Det er forresten en helt super løsning. 

Strømaggregat både bråker og tar plass og det er alvorlige ulemper for meg. 

Om oppvaskvannet blir kaldt er ikke det noe stort problem hos oss. 

Redigert av Turbåt (see edit history)

Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-)

Datteren min kjøpte et sånt på BT for et par år siden. Ved første oppstart røykla det hele nabolaget. Hun returnerte, fikk pengene igjen og kjøpte et tilsvarende Stanleyaggretgat på Jula i stedet. Det har virket Ok.

Muligens var hun uheldig. Og BT ga oppgjør uten noe spørsmål.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...