Jump to content

Noen som vet hva et grønt snøre i Elias fiskesett er til?


Xtian

Recommended Posts

Hei,

 

kjøpte Elias fiskesett til de to minste i dag. Dette er et komplett sett med stang, lukket haspelsnelle og slukboks med et utvalg sluker, dupper søkker osv. -- i tillegg til en grønn treslått nylonsnor, ca. en meter lang med en ring i den ene enden og noe som ser ut som en miniteltplugg i den andre(!?). Noen som vet hva denne skal brukes til? Sette stangen i bånd så den ikke stikker av ved meitefiske?

 

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Link to post
Share on other sites

Om snora er ment til dette kjenner jeg ikke til, men vi har god erfaring med å feste stanga til redningsvesten med en snor. Slik unngår man at stanga havner på havets bunn.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Her er et par bilder:

 

bilde

 

 

bilde

 

Angående kvaliteten: Den virker endel bedre enn forrige utgaven, som vi kjøpte til eldstebarnet. Den var nærmest en pilkestang med lukket haspelsnelle av dårlig kvalitet og en kastedobb. Denne utgaven har en 1:70 lang todelt stang, så det skulle være mulig å oppnå rimelige kastelengder og faktisk fiske med den. Mener dette settet er noe mer en bare leketøy.

 

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Link to post
Share on other sites

Ja, er enig med deg der. Fult mulig å fiske med. Mine to små på 3-5 år fikk hver sin første makrell for noen dager siden, kjempe stas.

Etterpå fikk jeg opp en 15-20 makrell før de små ble utålmodige.
Settet har nok noe kortere levetid en mer proft utstyr, men med litt vedlikehold som bytte sen, smøring etc kan det nok vare en stund vil jeg tro.

larss

Link to post
Share on other sites

Min første tanke når jeg så bildene er at teltpluggen skal i bakken, og ringen skal i redningsvesten slik at ungene ikke ramler på hav :)

 

Mnja, "teltpluggen" er ca. 5cm lang...

 

Kansje den skal brukes til å bære fisk med. Pluggen gjennom underkjeven på fisken så gjennom ringe? :-)

 

Hm, det hørtes forsåvidt ikke helt borte vekk ut. Flere forslag, eller noen som vet?

 

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

xstian og sande er inne på det rette hva angår "GRØNT SNØRE"

Grønt snøre er en "dings" som medfølger fiskesettet Elias, (som forøvrig er noe dritt), men har ikke egentlig noe klart formål......Bortsett fra at det kan brukes som "fiskehank", altså et objekt som man kan tre fisk inn på for å bære/transportere eventuell fisk hjem. I min tid som ungdom brukte vi en ståltrådstump som vi tilformet og i innlandet med ferskvannsfiske brukte vi en kvist med "kløft".

Håper dette oppklarer Mysteriet "grønt snøre"

xstian og sande er inne på det rette hva angår "GRØNT SNØRE"

Grønt snøre er en "dings" som medfølger fiskesettet Elias, (som forøvrig er noe dritt), men har ikke egentlig noe klart formål......Bortsett fra at det kan brukes som "fiskehank", altså et objekt som man kan tre fisk inn på for å bære/transportere eventuell fisk hjem. I min tid som ungdom brukte vi en ståltrådstump som vi tilformet og i innlandet med ferskvannsfiske brukte vi en kvist med "kløft".

Håper dette oppklarer Mysteriet "grønt snøre"

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...