Jump to content

Broåpning i Tønsberg - begge broer åpnes, ja?


Popeye70

Recommended Posts

Det finnes ikke dumme spørsmål, bare dumme spørsmålsstillere, så da får jeg våge meg frempå med et idiotspørsmål: Når det er broåpning i Tønsberg så åpner begge broer, ikke sant? Har ikke besøkt Tønsberg med båt etter at gangbroen kom, men den må da åpne i synk med veibroa?

 

Har ca 18 meter høy båt som skal frem...

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Gangbrua åpner 5min før bilbrua for å slippe forbi de som kommer vestfra. Deretter lukker gangbrua hvis det passer seg slik. Så åpner bilbrua og slipper alle igjennom. Så åpner gangbrua igjen for de som skal fra øst til vest.

 

Så dette går fint! Velkommen til Tønsberg.

Link to post
Share on other sites

Men om du skal til Tønsberg i helgen, er det greit å vite at det er Slottsfjellfestival. Mye båt og enda mere støy.

Vi ankommer trolig på søndag ettermiddag (fra vest), og kommer ikke til å passere gjennom broene før mandag. Takk for advarselen om Slottsfjellfestivalen. :)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

http://www.vgtv.no/#!/video/66226/her-knekker-masten-i-broen

 

Her er noen som kikker lit for lite opp ved bropassering i Tønsberg!! Ufattelig at den nr.2 ikke smeller i brokaret.. Men snupungtet for seilbåter er vel mye lengre frem enn på motorbåter... Heldigvis

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Jeg lå i havna der fra lørdag til søndag. God stemning med masse båter og folk. Brått kommer det en cruiser på ca 40 fot i halvplan forbi gjestehavna. Idioten skulle rekke brua som var på vei ned. Alle kan tenke seg følelsen når sunamien kom. For min del gikk det bra, men fullstappa seilbåt på siden av meg dunka hardt og brutalt inn i nabobåten. Så trangt som det var der i går er det bare flaks om det ikke ble skader på folk og båter.

Link to post
Share on other sites

Tipper brovakta ikke kan la broen stå åpen i evigheter, og følgelig må lukke broa før eller siden. Lite sannsynlig at brovakta lukket den på faan, så jeg heller mer til at de som gjorde seg bort heller var litt trege i avtrekkeren. Det er vel noe trafikk som går oppe på broa også.

Link to post
Share on other sites

Den uheldige som knakk masta hadde det tydeligvis travelt og ikke engang tid til å ta opp fendrene sine først. Ja, ja, tipper de fikk en solid lærepenge om å ta det mer med ro. Om mor da i det hele tatt vil ha båt mer. Ser på videoen på tv2 at i den farten kunne masteknekket gitt et mye værre utfall for de ombord.

Redigert av Kjappfot (see edit history)

Heller lite, men lekkert laget

Link to post
Share on other sites

Den uheldige som knakk masta hadde det tydeligvis travelt og ikke engang tid til å ta opp fendrene sine først. Ja, ja, tipper de fikk en solid lærepenge om å ta det mer med ro. Om mor da i det hele tatt vil ha båt mer. Ser på videoen på tv2 at i den farten kunne masteknekket gitt et mye værre utfall for de ombord.

 

ser menge båter i løpet av sessongen som ikke tra opp fenderene sine når de er undervegs.. Det kunne vært katastrofalt å fått en vire eller stramt tau over halsen eller i ansiktet.. rekner med det er ganske stramt spenn på disse virene på riggen

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Tipper brovakta ikke kan la broen stå åpen i evigheter, og følgelig må lukke broa før eller siden. Lite sannsynlig at brovakta lukket den på faan, så jeg heller mer til at de som gjorde seg bort heller var litt trege i avtrekkeren. Det er vel noe trafikk som går oppe på broa også.

Den broa åpner fem minutter før og fem minutter etter Kanalbroa. Da skal alle i kø slippes gjennom.

Det jeg stiller spørsmål ved er om det var riktig av brovakta å fortsette lukkingen når han så at fritidsbåten hadde bommet totalt på timingen? Hadde det ikke vært enklere for alle om han hadde trykket på "Opp" knappen istedet?

Den broa er ikke noen viktig bro. Den er der kun for at de som bor i den nye bydelen Kaldnes skal få kortere vei å gå til byen. Det er ingen biltrafikk på den.

NB! Broa er ikke å regne som "Nyttetrafikk" i denne sammenheng.

Link to post
Share on other sites

Dette vitner også om at brovakta ikke har fulgt med

 

 

Tipper brovakta ikke kan la broen stå åpen i evigheter, og følgelig må lukke broa før eller siden. Lite sannsynlig at brovakta lukket den på faan,

Du skjønner det Tom Rør, i enkeltes øyne er seilbåter helt uten feil og skyld i noe.

Her var det nok broen som hadde vikeplikt for begge seilbåtene siden den kom oven fra og ned.

Link to post
Share on other sites

.

Det jeg stiller spørsmål ved er om det var riktig av brovakta å fortsette lukkingen når han så at fritidsbåten hadde bommet totalt på timingen? Hadde det ikke vært enklere for alle om han hadde trykket på "Opp" knappen istedet?

 

Er vel det de to fritidsbåtene satset på. at han åpnet igjen når/om han så dem komme for full fart rett fra gjestehavna.

Litt anderledes om køen av båter hadde vært så stor at ikke alle rakk under i løpet av oppsatt åpningsvindu.

 

Blir som med alt som har stenge/avgangstid.

Ett klokkeslett er ett klokkeslett.

Hvorfor ventet ikke flyet i noen minuter?

Hvorfor kunne ikke fergen vente litt?

Hvorfor får jeg ikke kjøpe øl 20.03.

Hvorfor var toget i rute i dag?

Etc.Etc

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Er vel ikkje alle som tenker på masta når dei er i seilbåt. Når me låg i Haugesund for 3veker si så låg me sør om Risøybrua. Seilbåten foran (*******) skulle av ein eller annen grunn flytte seg nord om brua. De fyrte maskina og dura rett i brua og bråstopp.

BOAT = Bail Out Another Thousand

Link to post
Share on other sites

Det jeg stiller spørsmål ved er om det var riktig av brovakta å fortsette lukkingen når han så at fritidsbåten hadde bommet totalt på timingen?

Er det?

 

 

Litt anderledes om køen av båter hadde vært så stor at ikke alle rakk under i løpet av oppsatt åpningsvindu.

Det er ikke noe oppsatt vindu.

Den åpner fem minutter før, og fem minutter etter Kanalbrua. Og da skal alle på vent slippes igjennom.

Og som nevnt, gangbrua er hverken "nyttetrafikk" eller noe annet. Kun ei bru.

Link to post
Share on other sites

Den broa åpner fem minutter før og fem minutter etter Kanalbroa. Da skal alle i kø slippes gjennom.

Det jeg stiller spørsmål ved er om det var riktig av brovakta å fortsette lukkingen når han så at fritidsbåten hadde bommet totalt på timingen? Hadde det ikke vært enklere for alle om han hadde trykket på "Opp" knappen istedet?

Den broa er ikke noen viktig bro. Den er der kun for at de som bor i den nye bydelen Kaldnes skal få kortere vei å gå til byen. Det er ingen biltrafikk på den.

NB! Broa er ikke å regne som "Nyttetrafikk" i denne sammenheng.

Problemet med å bruke "Opp" for ofte er at det blir en forventning om snill brofører. I verste fall blir det en daglig greie at broa må ta en ekstra "vipp" opp i lufta fordi folk forventer og forlanger at det skal være sånn. Jeg har mer sansen for klar instruks, så får folk innordne seg.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Den type smidighet som Mulligan her nevner har jeg sett brukt flere steder i f.eks Florida, blant annet i Ft. Lauderdale og der var det så definitivt en trafikkert bilvei også denne broen. Kan ikke huske at dette var noe problem, eller til særlig irritasjon, de årene vi bodde der.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...