avmønstret5 Startet 18.Juli.2013 Del på Facebook Startet 18.Juli.2013 En litt overdrevet overskrift, kanskje? Men etter i liten grad å ha deltatt i norsk båtliv på 6-7 år, men derimot mye båtliv i utland og sydligere strøk, har jeg registrert følgende etter ca en uke på sjøen her hjemme. Folk er utrolig flinke å bruke redningsvest, også mor og far. En markant forbedring på disse årene. Det er mindre med slitsom jollekjøring av barn, slik det var før. Selv småtasser for nå lov til å ro jolla. Liten av party/champing-liv på fri- fellesområder/brygger ut fra vår lille erfaring. Stille før midnatt. Dette var Vestfold/Telemark. og kun i friområder, vet lite om "marinalivet". Er dette bare min tilfeldige (heldige) observasjon, eller hva mener andre? For at det ikke skal bli altfor rosenrødt så har man opplevd ting som tyder på noe svak kunnskap om sjøveisregler hos litt for mange. Selv om en ikke har båtførerprøve kan en faktisk lett lese seg til hvordan en skal ligge i leia - vikeplikt m.m. (til og med på mobilen.) Sitér dette innlegget Link to post
Øya Svart 18.Juli.2013 Del på Facebook Svart 18.Juli.2013 Enig med deg. Synes nordmenn stort sett klarer seg bra og oppfører seg ordentlig med hverandre. Dog skulle man tro at vi aller er drit fulle, egoistiske, selvsentrerte og kjører med stoore hekkbølger alle sammen for å lage helvete for alle andre i følge media. Sist i dagens Agderposten. Sitér dette innlegget Man behøver ikke å være lei av den gamle, for å ha lyst på noe nytt. Link to post
Zitt Svart 18.Juli.2013 Del på Facebook Svart 18.Juli.2013 Det er bare et land i verden som har lengre kyststripe enn Norge, og de fleste menneske i Norge bor langs kysten. Hvis ikke vi skulle vite hvordan vi skal te oss på sjøen, hvem skulle da? Jeg tror norske båtfolk har en så god porsjon respekt for havet, at jeg tar sjansen på å svare ja på trådens spørsmål! Det måtte i så fall være jeg som trekker gjennomsnittet litt ned. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 18.Juli.2013 Del på Facebook Svart 18.Juli.2013 Det er bare et land i verden som har lengre kyststripe enn Norge, Seks land har lengre kystlinje enn Norge. 1 Canada 265,523 2 United States 133,312 3 Russia 110,310 4 Indonesia 95,181 5 Chile 78,563 6 Australia 66,530 7 Norway 53,199 Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 18.Juli.2013 Del på Facebook Svart 18.Juli.2013 Så senest i går (på statskanalen) at det kommer an på hvordan man måler, hvis kyststripa til øyer også tas med er det kun Canada som har lengre enn Norge. Klart, man kan stille spørsmålstegn rundt om det blir riktig å måle slik, men etter Wiking26AC's tankerekke har det jo noe for seg da flere tusen folk langs kysten bor på øyer. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 18.Juli.2013 Del på Facebook Svart 18.Juli.2013 Joda, målemetode teller. I tabellen min er det brukt samme målemetode for alle land. Det blir aldri noen fasit for dette. Grønland får jo lengre kyst hver dag. I Norge ser det ut til at man har gått land og strand rundt med tommestokk, og kommet fram til et tall. Det virker som om den terramarine interface har blitt målt mer nøyaktig enn vannet utenfor. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 18.Juli.2013 Del på Facebook Svart 18.Juli.2013 Har ligget på Sætre i dag og fulgt med trafiken i 5-knops området. Meget bra! Mange flinke sjåfører utpå. Men de aller største har jeg ikke sett men fått høre at en 40+ pløyet godt i 5-knops området utenfor Borgen. Politibåtene er stadig utpå. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Jori Svart 18.Juli.2013 Del på Facebook Svart 18.Juli.2013 Petter, er enig med deg, men synes også folk oppfører seg bra langs Svenskekysten. Folk er også flinke til å ta hensyn i havnene i Norge. Av og til kommer det en partybåt, men velger da bare å la vær og irritere meg. Det verste er vel egentlig surprumper og viktigpeerer, som finnes i alle havner. Dog forstyrrer de ikke roen i havna, mere den mentale balansen til nabobåtene, hehe. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 18.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juli.2013 (redigert) Astor da! Det heter båtfører eller skipper. Sjåfør er fører av et motorkjøretøy på land. ;-) Men for øvrig er vi sikkert enige. Redigert 18.Juli.2013 av pettersand (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 18.Juli.2013 Del på Facebook Svart 18.Juli.2013 Det er typisk norsk å være god. Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 18.Juli.2013 Del på Facebook Svart 18.Juli.2013 Hvertfall typisk Gro uttalelse. På noen felt er vi vel ok, på andre ufordragelige. Mange nordmenn på Sydentur er vel ikke typisk "norsk å være god", eller der hvor det er fri tilgang til alkohol, "typisk norsk å være drita" Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 18.Juli.2013 Del på Facebook Svart 18.Juli.2013 Seks land har lengre kystlinje enn Norge. 1 Canada 265,523 2 United States 133,312 3 Russia 110,310 4 Indonesia 95,181 5 Chile 78,563 6 Australia 66,530 7 Norway 53,199 Sitat fra Det Store Norske Leksikon; Kysten er sterkt innskåret. Med alle fjorder, bukter og de 239 057 registrerte øyer utgjør den om lag 100 915 kilometer. Det er verdens nest lengste kyst for et enkelt land. Kun Canada har lengre kystlinje. Både USA, Russland og Canada har nok mye kyst som ikke er bebodd, av naturlige grunner, og det har ikke vi. Vi får håpe det gjør oss bedre rustet enn andre og bedre trent enn andre! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.