Jump to content

Yamaha 115HK, ikke bensin til 2 av sylindrene


ikar0s

Recommended Posts

Hei godtfolk.

 

Jeg har et problem, som jeg håper noen kloke hoder her kan hjelpe meg med... Jeg er ikke spesiellt motorkyndig, så håper at noen kanskje kan ha en ide om noe jeg kan prøve selv, eller om det bare er å få den på verksted.

 

Jeg har en 115HK Yamaha 2-takt motor fra 1998, som driver å tuller med meg. For å gjøre en lang historie kort begynte problemet med at mototren dødde ut ved høyere turtall enn 5000.

Jeg byttet bensinslange og plugger og kjørt komp. test. Komp. testen viser 140 PSI på samtlige sylindre, og jeg har god gnist fra alle pluggene, men feilen vedvarer.

 

Jeg tar så å tar av en og en plugghette for å se om jeg får noen reaksjon fra motoren og da finner jeg ut at de to sylindere på ve. side sett fra baugen på båten ikke fungerer. Ingen reaksjon når jeg tar av pluggene, og sylindrene/blokka er kalde på nevnte side. På motsatt side hører jeg med en gang at turtallet enderer seg når jeg tar av plugghetten og blokka/sylindrene er god og varm på denne siden.

I og med at jeg har god kompresjon og det at jeg har gnist på pluggene sier meg da at jeg av en eller annen grunn ikke får bensin inn i de to sylindrene på ve. side. Er det noen som har noen ide hva som kan forårsake dette?

Redigert av ikar0s (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Den nye bensinen som har kommet de siste årene danner en "gelè" når den får stått en stund(noe som skjer gjennom vinterhalvåret for en båtmotor) i en forgasser eller tank. Dette belegget vil så etter tid tette dyser i forgasseren. Dette problemet ser vi veldig ofte på gamle motorer som kunder sender inn til oss for service på jobben. En kjapp rens av forgasseren i ultralydbad(du trenger ikke gjøre det så avansert. Bruk bare en tannpirker eller lignende for å stake opp dysa) gjør susen på slike problemer.

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

tenkte det samme, men såvidt jeg kan se så er det 2 flottørhus på hver forgasser, slik at det iallefall er mulig at en av sidene ikke får bensin

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Den øverste forgasseren leverer bensin til de øverste sylindrene og den nederste forgasseren til de nederste sylindrene.

 

Skal godt gjøres at venstre del av forgassere på begge 2 har problemer.

 

 

tenkte det samme, men såvidt jeg kan se så er det 2 flottørhus på hver forgasser, slik at det iallefall er mulig at en av sidene ikke får bensin

 

 

Mulig det, men feilen må være på begge forgasserne da.

 

Hei og takk for svar!

 

Dette jeg synes er litt merkelig også. Nå er det slik at jeg får noe reasjon på turtallet/motorlyd noen ganger, men ikke alltid hvis jeg fjerner plugghetten fra den øverste sylinderen. Når jeg fjerner den nederste, skjer det absolutt ingenting med motorlyd/turtall.

Om jeg kun har i plugghettene på de to sylinderne jeg vet fungerer, starter motoren uten problem. Har jeg kun i de to som jeg mener har problem vil ikke motoren starte. Så ett eller annen rart er det på denne siden... Får ta av forgasserne, gi de en rens og se om det kan løse problemet.

 

Motoren står på en draco 1700 som jeg har fått støpt en motorbrønn på. Båten i seg selv veier med motoren sikkert 1000kilo, og det som jeg synes er litt merkelig er at motoren drar denne båten opp i plan uten problemer. Det skulle man vel ikke tro at denne motoren med KUN 2 fungerende sylindre skulle klare? Eller hva mener dere?

Link to post
Share on other sites

Hvis det kun har vært 2 sylindre i funksjon har den knapt nok startet. Og langt ifra fått noe som helst opp i plan.

 

Ok. Hva med 3 sylindere da? Tror du det ville ha gått da? Kanskje det er kun den ene sylinderen som er ute av funksjon, og jeg blir litt lurt av dette mtp lyd/turtall....

Link to post
Share on other sites

hadde en defekt coil på min 60hk, , den klarte å dytte Weslingen på ca 400 kg opp i plan med lett last med 2 av 3 sylindre.

 

Var også vanskelig og forvirrende å feilsøke for å finne ut hvilken sylinder det var som feilet - indikasjonene var slett ikke entydige. Så ser ikke bort fra at det er lignende hos deg.

 

Hvis båten din er 1000kg inkl motor så er den endel tyngre enn den skulle ha vært mener jeg, oppgitt til 700 kg med innenbordsmotor.

Ser for meg at den vil plane greit med 3 av 4 sylindre ja

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Ikke at jeg tror det er problemet ditt, men du bør sjekke termostaten på den siden også. Det burde vel bli en viss varme både fra friksjon og kompresjon når motoren går selv om du har tull med bensintilførselen (eller noe annet..) Disse Yamahaene har jo to termostater, en på hver sylinderrekke. Begge mine termostater var ødelagte, da ble faktisk sylindrene kaldere når jeg startet motoren enn når den sto i ro.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...