ikar0s Startet 18.Juli.2013 Del på Facebook Startet 18.Juli.2013 (redigert) Hei godtfolk. Jeg har et problem, som jeg håper noen kloke hoder her kan hjelpe meg med... Jeg er ikke spesiellt motorkyndig, så håper at noen kanskje kan ha en ide om noe jeg kan prøve selv, eller om det bare er å få den på verksted. Jeg har en 115HK Yamaha 2-takt motor fra 1998, som driver å tuller med meg. For å gjøre en lang historie kort begynte problemet med at mototren dødde ut ved høyere turtall enn 5000. Jeg byttet bensinslange og plugger og kjørt komp. test. Komp. testen viser 140 PSI på samtlige sylindre, og jeg har god gnist fra alle pluggene, men feilen vedvarer. Jeg tar så å tar av en og en plugghette for å se om jeg får noen reaksjon fra motoren og da finner jeg ut at de to sylindere på ve. side sett fra baugen på båten ikke fungerer. Ingen reaksjon når jeg tar av pluggene, og sylindrene/blokka er kalde på nevnte side. På motsatt side hører jeg med en gang at turtallet enderer seg når jeg tar av plugghetten og blokka/sylindrene er god og varm på denne siden. I og med at jeg har god kompresjon og det at jeg har gnist på pluggene sier meg da at jeg av en eller annen grunn ikke får bensin inn i de to sylindrene på ve. side. Er det noen som har noen ide hva som kan forårsake dette? Redigert 18.Juli.2013 av ikar0s (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
L D Svart 19.Juli.2013 Del på Facebook Svart 19.Juli.2013 Jeg vil anbefale at du starter med å bytte tennplugg fra to cylindre som er OK til de to som ikke tenner. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Whiskey Svart 19.Juli.2013 Del på Facebook Svart 19.Juli.2013 Forgasser eller er det injection? Sent from my GT-I9295 using Tapatalk 4 Beta Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 19.Juli.2013 Del på Facebook Svart 19.Juli.2013 2 doble forgassere på disse om jeg ikke husker feil...? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
LALUNA II Svart 19.Juli.2013 Del på Facebook Svart 19.Juli.2013 Høres nesten ut til at den ene siden har forgasserproblem ja ...dvs. den ene forgasser leverer ikke som den skal tette dyser eller tett slange inn til forgasseren /flottør som henger e.l Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post Share on other sites More sharing options...
Kaptein Fredrik Svart 19.Juli.2013 Del på Facebook Svart 19.Juli.2013 Den nye bensinen som har kommet de siste årene danner en "gelè" når den får stått en stund(noe som skjer gjennom vinterhalvåret for en båtmotor) i en forgasser eller tank. Dette belegget vil så etter tid tette dyser i forgasseren. Dette problemet ser vi veldig ofte på gamle motorer som kunder sender inn til oss for service på jobben. En kjapp rens av forgasseren i ultralydbad(du trenger ikke gjøre det så avansert. Bruk bare en tannpirker eller lignende for å stake opp dysa) gjør susen på slike problemer. Sitér dette innlegget Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester Eberspächer D3LCC Link to post Share on other sites More sharing options...
gbraen Svart 21.Juli.2013 Del på Facebook Svart 21.Juli.2013 Den øverste forgasseren leverer bensin til de øverste sylindrene og den nederste forgasseren til de nederste sylindrene. Skal godt gjøres at venstre del av forgassere på begge 2 har problemer. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 21.Juli.2013 Del på Facebook Svart 21.Juli.2013 tenkte det samme, men såvidt jeg kan se så er det 2 flottørhus på hver forgasser, slik at det iallefall er mulig at en av sidene ikke får bensin Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
gbraen Svart 21.Juli.2013 Del på Facebook Svart 21.Juli.2013 Mulig det, men feilen må være på begge forgasserne da. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ikar0s Svart 21.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juli.2013 Den øverste forgasseren leverer bensin til de øverste sylindrene og den nederste forgasseren til de nederste sylindrene. Skal godt gjøres at venstre del av forgassere på begge 2 har problemer. tenkte det samme, men såvidt jeg kan se så er det 2 flottørhus på hver forgasser, slik at det iallefall er mulig at en av sidene ikke får bensin Mulig det, men feilen må være på begge forgasserne da. Hei og takk for svar! Dette jeg synes er litt merkelig også. Nå er det slik at jeg får noe reasjon på turtallet/motorlyd noen ganger, men ikke alltid hvis jeg fjerner plugghetten fra den øverste sylinderen. Når jeg fjerner den nederste, skjer det absolutt ingenting med motorlyd/turtall. Om jeg kun har i plugghettene på de to sylinderne jeg vet fungerer, starter motoren uten problem. Har jeg kun i de to som jeg mener har problem vil ikke motoren starte. Så ett eller annen rart er det på denne siden... Får ta av forgasserne, gi de en rens og se om det kan løse problemet. Motoren står på en draco 1700 som jeg har fått støpt en motorbrønn på. Båten i seg selv veier med motoren sikkert 1000kilo, og det som jeg synes er litt merkelig er at motoren drar denne båten opp i plan uten problemer. Det skulle man vel ikke tro at denne motoren med KUN 2 fungerende sylindre skulle klare? Eller hva mener dere? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
gbraen Svart 21.Juli.2013 Del på Facebook Svart 21.Juli.2013 Hvis det kun har vært 2 sylindre i funksjon har den knapt nok startet. Og langt ifra fått noe som helst opp i plan. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ikar0s Svart 21.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juli.2013 Hvis det kun har vært 2 sylindre i funksjon har den knapt nok startet. Og langt ifra fått noe som helst opp i plan. Ok. Hva med 3 sylindere da? Tror du det ville ha gått da? Kanskje det er kun den ene sylinderen som er ute av funksjon, og jeg blir litt lurt av dette mtp lyd/turtall.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 21.Juli.2013 Del på Facebook Svart 21.Juli.2013 hadde en defekt coil på min 60hk, , den klarte å dytte Weslingen på ca 400 kg opp i plan med lett last med 2 av 3 sylindre. Var også vanskelig og forvirrende å feilsøke for å finne ut hvilken sylinder det var som feilet - indikasjonene var slett ikke entydige. Så ser ikke bort fra at det er lignende hos deg. Hvis båten din er 1000kg inkl motor så er den endel tyngre enn den skulle ha vært mener jeg, oppgitt til 700 kg med innenbordsmotor. Ser for meg at den vil plane greit med 3 av 4 sylindre ja Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
bluemarlin Svart 22.Juli.2013 Del på Facebook Svart 22.Juli.2013 Ikke at jeg tror det er problemet ditt, men du bør sjekke termostaten på den siden også. Det burde vel bli en viss varme både fra friksjon og kompresjon når motoren går selv om du har tull med bensintilførselen (eller noe annet..) Disse Yamahaene har jo to termostater, en på hver sylinderrekke. Begge mine termostater var ødelagte, da ble faktisk sylindrene kaldere når jeg startet motoren enn når den sto i ro. Sitér dette innlegget På Yttersia Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.