Jump to content

Hvor god er en Sabb 10g


G-sabb

Recommended Posts

pappa byttet fra FM til Sabb 10hk, sabben var en stor forbedring i driftssikkerhet over den etterhvert lunefulle FM'en. (Men den var nok blitt ganske sliten....)

 

Helt klart mer behagelig støynivå med bensin, men hjelper jo også kjøre sabben på litt mer moderat turtall - maks er 1800.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Jeg skifta fra Marnar til SABB på en tidligere båt, Marnaen var 8-12, Sabben 8-10 HK. Gjorde skiftet fordi jeg ble anbefalt det i båtforeninga for å få mer skyv i en 23 fots båt, og det stemte helt klart!

 

SABBen er så god som den er, en SABB i god stad er en flott mtor, og er den ikke i topp stand er den lettere å reppe enn mange andre. I tillegg er den innmari robust og slitesterk.

 

At den slår hardere enn en tilsvarende bensinmotoer er nok klart, men her synes jeg å mekre endel variasjon ift hvordan installeringen er gjort: Viktig at den får et godt hardt feste.

Link to post
Share on other sites

Sabb, kanskje med unntak av den lavbygde 18-hesteren, kan måle seg med hvilken som helst kvalitetsmotor. Den er utrolig driftssikker og bortimot uslitelig. Mens en moderne marinediesel har en estimert levetid på 1000 timer, finnes det Sabber som har ruslet mer enn 100000 timer, uten at større reparasjoner har blitt foretatt. At den under gange rister plombene ut av tenna på den som måtte befinne seg ombord, er en vanesak.

Link to post
Share on other sites

10 Hk Sabb er som alle motora Sabb i Bergen laga robuste og slitesterke. Men ein kan med stor fordel ta ein større kontroll av motoren når ein skaffer seg ein Sabb. Grunna at dei har eit godt rykte for driftsikkerheit og enkelt vedlikehald, så hender det at folk slakker av på vedlikeholds rutinane. Særlegt på systema rundt motoren som kjøle og diesel system. Dette er det eg har erfart rundt om. Motorane går fint uten problem, men dei har meir å gje om dei får litt utvida stell. Det er nok mange av desse motorane som går med gammal kjøleveske som godt kunne vert bytta. Ein skikkeleg service kan senke motortemperaturen med nokre grader, og gje lettare start.

 

Du har ialefall ein god motor der! :-D

 

Men ein ting som undra meg litt, og som dere der ute med erfaring kan helpe meg med. Mange seier at 18hk motoren til Sabb ikkje er i samme klasse som dei andre motorane, og eg ser ikkje heilt kvifor. Eg har skrudd ein del på desse motorane, og den har ver både enkelt og kjekt å drive med. Når det kommer til slitestyrke så er den god. Min motor har gått nokre tusen timar, og både komperesjon og oljetrykk er heilt som skrevet i bruksanvisninga.

 

Eg snakka eingong med ein kar Nordpå som hadde ein slik 2H tilsalgs på finn. Den hadde gått rundt 10500 timar, den starta og gjekk, men røyk endel så han ville tru den trengte litt fiksing. Men det må jo vere meget bra. Beffen gjekk i fast rute, og med jevnlig drift går motorane mykje lenger enn om dei blir brukt avog til. Så da er ikkje 10500 timar så verst.

 

Men det er nok andre som har meir erfaring enn meg med Sabb. Alltid like kjekt å lese erfaringane og informasjonen dere deler her på forumet.

 

Mvh

Diesel248 :-D

Norsk motorhistorie --> Still going strong :smiley:

Link to post
Share on other sites

Takk for svar.Ein får fort tillit til sabben.Trur eg får han overhalt og vaska innvendig til vinteren.Kjekt å vite att all er på stell da blir eiergleden større og.Mulig eg monterer starter på den også sjøl om det er artig å sveive.Startkransen og svinghjul er malt med tjukk maling og det må i så fall skrapes vekk slik at startertannhjul går lett.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...