Jump to content

Antenner - hvordan plassere flere?

strand

Recommended Posts

Er der noen som kan gi råd om plassering av antenner.

Problemet er som følger.

Har en båt med aktestaget som SSB antenne. På akterstaget sitter et Questus radaroppheng

ca 2 1/2 meter opp med radar. På Questus opphenget er det montert en tverrstillt stang med plass til noen antenner. Dette blir umiddelbart over radaren.

Jeg skal montere følgende antenner i tillegg til eksisterende radar og SSB.

AIS

NAVTEX

IRIDIUM (satellitt telefon)

GPS

Det som er vesentlig for meg er plasseringen av disse i forhold til hverandre slik at ingen blir slått ut eller vesentlig forstyrret av utsendinger fra de andre.

AIS antennen vil også bli benyttet som reserve VHF antenne da hovedantennen for denne sitter i mastetoppen.

takker for svar

Redigert av Andreas (see edit history)

Hej Strand!

Jag skulle skulle monterat en targabåge!

AIS-antennen bör sitta så högt som möjligt, bättre rekkvidd, fler båtar o se/eller som ser dig!

dock bör det vara 1m mellan AIS-antennen og VHF-antennen!

Navtex'n går på långvåg så den kan du montera lågt förslagsvis targan!

GPS'n skall sitta så lågt som möjligt med fri sikt (ikke i masttopp!)

Iridium har jag ingen erfarenhet av, men den kan sikkert sitta lågt den oxo!

sen skulle jag vilja ställa en motfråga til dig, att ha Radarantennen hängande i SSB-antennen,

låter spontant 'inte bra' er detta rekommendabelt?

Vi har 'snakket' om detta tidigare her på Baatplassen, varvid några säger att man inte bör ha det så!

När man frågar på mässor bland försäljare så er det ingen som vet!!

har du hört från någon, att detta er OK? :smiley:

S/Y Gunga Din

Er der noen som kan gi råd om plassering av antenner.

Det som er vesentlig for meg er plasseringen av disse  i forhold til hverandre slik at ingen blir slått ut eller vesentlig forstyrret av utsendinger fra de andre.

<{POST_SNAPBACK}>

Det er ingen god ide å montere andre antenner hengende fast på en HF (SSB) antenne .

Da vil du lage mye ballade, og du vil kunne skade mottakerne i både GPS, AIS og Iridium telefonen.

Som Gung Din også foreslår, bør du montere antennene på eget fundament.

En egen antennemast på akterenden for radar, som også har fester for AIS, GPS og Iridium antenner.

Pga. stråling liker jeg ikke radaren lavt montert og i kort avstand fra "skallen".

Alternativet kan da være å flytte radar til masta, en god meter over salingshornet

og de andre på eget stag/mast akterut.

Geir :sailing:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Mange antenner for forskjellige systemer på eit avgrensa område som ein båt vil alltid by på utfordringar. Opp gjennom årene har eg stadig vekk blitt forundra over "kva som går bra", og likefullt kor lite som skal til for å få trøbbel.

I dette tilfellet er nok hovedutfordringa korleis HF'en påvirkar dei andre systema under sending, og korleis dei andre systema (mest radaren) påverkar HF'en under mottak. Du skriver ikkje noko om kor langt oppe i akterstaget isolatoren for HF antenna sitter, heller ikkje kor HF-tuneren er plassert. Viss isolatoren sitter over radaren og HF-tunaren er montert rett under slik at kabelen frå HF-tunaren til antenna ikkje kommer for nær radaren så er det ikkje sikkert det blir så stor påverknad. Men uansett så vil heile riggen virke som antenne på HF, og eventuelle innslag er veldig avhengig av kva frekvens som vert brukt. Enkelte frekvensar kan vera heilt fine, medan andre kan vera heilt umogleg å bruke.

Det kokar truleg ned til at du må prøve det ut i praksis for å kunne vite sikkert kva system som påverkar kvarandre, det kan godt hende det går heilt fint.

Det er også spørsmål om kravet til "samtidigheit". Viss du t.d. forventar at GPS skal vera påliteleg medan du samtidig mottar NAVTEX, snakkar i HF-radio, ser på radar, ringer med IRIDIUM og skal motta AIS, så kan det nok bli ei utfordring....

mvh

Rossicus

Takker for svar

Isolatoren til akterstaget sitter forholdsvis lavt og under radaren. Antennetuneren sitter under dekk umiddelabrt inntil festet av akterstaget .

Båten er kjøpt brukt med dette opplegget og iht selger har ssb/radar ikke laget problemer for hverandre. Båten er kjøpt i USA og etter hva jeg har erfart er dette et ganske vanlig opplegg der borte.

Jeg ser av et av svarene at Navtex/GPS kan plasseres lavt og antar at jeg vil plassere disse på

puhpiten, jeg tror det samme vil være tilfelle for Iriidum antennen da denne kun er avhengig av fri sikt.

AIS vil jeg forsøke å plassere oppå Questus opphenget på eget feste beregnet på antenner.

Jeg skal gi tilbakemelding senere når det er prøvet ut.

Takker for svar

Isolatoren til akterstaget sitter forholdsvis lavt og under radaren. Antennetuneren sitter under dekk umiddelabrt inntil festet av akterstaget .

Båten er kjøpt brukt med dette opplegget og iht selger har ssb/radar ikke laget problemer for hverandre. Båten er kjøpt i USA og etter hva jeg har erfart er dette et ganske vanlig opplegg der borte.

Jeg ser av et av svarene at Navtex/GPS kan plasseres lavt og antar at jeg vil plassere disse på

puhpiten, jeg tror det samme vil være tilfelle for Iriidum antennen da denne kun er avhengig av fri sikt.

AIS vil jeg forsøke å plassere oppå Questus opphenget på eget feste beregnet på antenner.

Jeg skal gi tilbakemelding senere når det er prøvet ut.

<{POST_SNAPBACK}>

Ja det må du gjera, vert interessant å høyra korleis det går.

Radaren heng jo då i den aktive delen av antenna, og kabling til radar og andre antenner på dette antennefestet vil då vera ein del av antenna på HF. Det vil med andre ord sei at du "tunar opp" akterstaget pluss ein god del av kabelføringa i båten som antenner når du sender på HF.

Det kan jo gå fint det også, men HF antenna di vil nok ikkje bli så bra som den kunne blitt viss den hadde vore ein heilt separat del. Dette på grunn av at kablinga/radarantenna "koplar bort" effekt fra antenna. I tillegg så er det nok større risiko for at du får ekstra støy frå anna elektronikk i båten når du lyttar på HF-radioen (denne støyen følger kablane til radarantenna og kobles inn på HF antenna siden desse "heng saman"). Ein annar risiko er at andre ting i båten blir "varme" når du sender med HF-radion slik at du vil oppleve å "svi fingrene" viss du tar i radaren medan HF-sendaren er på. Dette vil vera avhengig av sendefrekvens og lengden på kabler og jordledninger, og pytt.... litt HF-varme vert ein vant til.... :wink:

mvh

Rossicus

• 4 år senere...

Jeg er ingen ekspert på dette, men siden ingen andre har svart... GPS og TV tar jo kun imot signaler, mens VHFen også sender. Kan ikke tenke meg at VHF antennen påvirker GPS-mottakerne, og neppe TV-antennen heller. Uansett ser en vel ikke på TV når man bruker VHFen. Jeg tror heller ikke at plasseringen av selve VHFen har noen som helst betydning for GPS-antenna. Utfordringene starter først hvis du skal ha to VHF-antenner

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

På bildet ser du nærmest VHF og GPS antenne for AIS'en, TV antenne, GPS antenne og Navtex antenne.

De står med ca 25cm avstand på en T mast på helt akterut på seilbåten vår.

antennene.jpg

Funker helt OK. Eneste forstyrrelsen jeg legger merke til er når AIS'en sender og TV/Radio signaler er svake.

Men det pågår bare i 1-2 sekunder.

Så planen din med VHF og TV antenne på Targa-bøylen høres OK ut, men anbefaler du plasserer dem så langt fra hverandre som mulig.

Jeg ville ikke nølt med å plassere GPS antennene samme sted.

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

GPS antenner har jeg lest skal monteres lavest mulig med mest mulig fri himmel. Det blir egentlig bedre fremst på doghousen enn på targabøylen sammen med TV-antenna og VHF-antena - og radaren jeg kanskje kan prioritere å kjøpe om noen år. :

En GPS antenne er i verste fall i stand til å spolere et areal for å sitte på, så det er egentlig ikke så viktig å stue dem opp på targaen.

Men behøver jeg plassere dem fra hverandre, eller lever de like fint 10 cm fra hverandre? Og hva med VHF-apparatet rett på innsiden?

Redigert av klugg (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...