Artekno Startet 18.Juli.2013 Link til dette innlegget Startet 18.Juli.2013 Har et par-tre påhengere liggende. De har nå ligget fra 2-4 år tenker jeg... I den som hadde stått lengst (4-takter) luktet bensinen "white spirit", eller god gammeldags maling!! Ut med det og oppi med ny. Masse snortrekking, men nei... Litt startgass og så er det tenning tvert, så strømmen kommer fram. Men motoren dør ut etter få sekunder. Tar av bensinslangen ved forgasser og drar i snora - bensinen flommer støtvis fra slangen, så bensinpumpa virker fint den. Har tømt kammeret et par ganger og fått fyllt opp igjen - tror jeg... Kan jo ikke se oppi der om det er fullt. Men hvor komplisert er en liten forgasser på en 5 hk liksom?? Hva i huleste er det som steller til trøbbel??! Det kommer jo ikke bensin gjennom og ut i sylinderen, åpenbart. Skulle tro den var tett! Men det kan den jo ikke være. Eller??.... Er det noen som har forslag til hva som er de vanlige feilene med motorer som har stått forlenge i garasjen?? -Fortrinnsvis feil med forgasseren da. Har vel lokalisert det til den... Motorer: 5 hk 4-takt Parsun 5 hk 2-takt Suzuki Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
ivar Svart 18.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2013 tyder på dyser som er "gjengrodd" - bare å skru opp flottørkamrene og ut med dysene og blås igjennom Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Artekno Svart 19.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2013 Jai skror.... Hadde jeg skjønt hvordan en forgasser virker så hadde jeg sikkert ikke postet dette. Men møkk har jeg greie på. Ikke forundret. Så får vi se utpå dagen om vi får snurret de i gang! Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
Whiskey Svart 19.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2013 Når du først har åpnet forgassern er det sikkert lurt å kjøpe et forgasser kit med alle pakninger osv og bytte alle sammen, så er du gardert mot lekasjer. I alle fall på min er det lett å herpe gummipakningene når dem tas fra hverandre. Sent from my GT-I9295 using Tapatalk 4 Beta Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
pepeminus Svart 21.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2013 Noen som har noe erfaring med sånn dyserens i flaske, som bensintilsetning. Har den noe for seg? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 21.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2013 er det først gått tett så er jo sjansen stor for at luriumet ikke kommer fram dit det skal. Har kanskje mer for seg som forebyggende, for å få bort avleiringer osv før det gror helt igjen...? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Artekno Svart 24.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2013 Da har jeg demontert og renset forgasseren på 4-takteren som hadde stått i 3 år. Herlighet... Moderne bensin går jo i oppløsning av seg selv! Det luktet white spirit, og det så ut som 4 knuste sukkerbiter lå i slushet i flottøren. Vel, nå går spetakkelet igjen. Så var det 2-takteren da... Den har ikke stått mer enn en vinter, og i flottørkammeret var det gullende rent. Har spylt, blåst og flushet alle hull jeg fant, men fremdeles er det noe som er tett. Det kommer IKKE bensin i sylinderen. Ikke så mye som antydning til tenning tross god gnist på pluggen. Det blir visst ikke orden for salg på denne før ferien.... Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
ivar Svart 24.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2013 skrudde du ut dysene også? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Artekno Svart 24.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2013 Løsningen er nær... Det var pluggen!! Ga gnist, men tente ikke i sylinder under kompresjon. Pusset litt på den og klemte sammen, og vips fikk vi tenning. Tips fra gammel mopedguru var utslagsgivende! Får subbe innom Mekonomen og koste på en ny tennplugg vel... Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
TMe Svart 24.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2013 Sånn til orientering så er det ultralydvasker som er siste skrik når det gjelder rens av forgassere og for den del også dieselinjektorer. Disse er nå kommet godt ned i pris og dermed tilgjenglig for oss dødlige. Biltema har faktisk en stor en til noen få "tusinger" Sitér dette innlegget Link to post
Artekno Svart 24.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2013 Godt innspill! Siden jeg har en slik proff ultralydsak så skal jeg sannelig dra den fram! Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
Tore B Svart 24.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2013 Har fått vasket forgasseren med ultralyd etter seks misslykkede forsøk på gamle måten, det funket! (20hk merc 4t) Utført av TSG på Strømmen. Sitér dette innlegget Link to post
Artekno Svart 24.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2013 Brykte ultralyd på ventilservice på dykkerutstyr. Effektivt. Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.