Jump to content

Hodebry med påhengere - forgasser

Artekno

Recommended Posts

Har et par-tre påhengere liggende. De har nå ligget fra 2-4 år tenker jeg... I den som hadde stått lengst (4-takter) luktet bensinen "white spirit", eller god gammeldags maling!! Ut med det og oppi med ny. Masse snortrekking, men nei... Litt startgass og så er det tenning tvert, så strømmen kommer fram. Men motoren dør ut etter få sekunder. Tar av bensinslangen ved forgasser og drar i snora - bensinen flommer støtvis fra slangen, så bensinpumpa virker fint den. Har tømt kammeret et par ganger og fått fyllt opp igjen - tror jeg... Kan jo ikke se oppi der om det er fullt. Men hvor komplisert er en liten forgasser på en 5 hk liksom?? Hva i huleste er det som steller til trøbbel??! Det kommer jo ikke bensin gjennom og ut i sylinderen, åpenbart. Skulle tro den var tett! Men det kan den jo ikke være. Eller??....

Er det noen som har forslag til hva som er de vanlige feilene med motorer som har stått forlenge i garasjen?? -Fortrinnsvis feil med forgasseren da. Har vel lokalisert det til den...

Motorer:

5 hk 4-takt Parsun

5 hk 2-takt Suzuki

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

er det først gått tett så er jo sjansen stor for at luriumet ikke kommer fram dit det skal.

Har kanskje mer for seg som forebyggende, for å få bort avleiringer osv før det gror helt igjen...?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Da har jeg demontert og renset forgasseren på 4-takteren som hadde stått i 3 år. Herlighet... Moderne bensin går jo i oppløsning av seg selv! Det luktet white spirit, og det så ut som 4 knuste sukkerbiter lå i slushet i flottøren. Vel, nå går spetakkelet igjen.

Så var det 2-takteren da... Den har ikke stått mer enn en vinter, og i flottørkammeret var det gullende rent. Har spylt, blåst og flushet alle hull jeg fant, men fremdeles er det noe som er tett. Det kommer IKKE bensin i sylinderen. Ikke så mye som antydning til tenning tross god gnist på pluggen.

Det blir visst ikke orden for salg på denne før ferien....

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...