Jump to content

Yanmar 1gm10, slipt ventiler, nå stopper den under 50% pådrag


Fredrik Berg

Recommended Posts

Har nettopp innstallert en brukt 1gm10. Har slipt og justert ventiler og skiftet toppakning. Motoren starter lett og høres fin ut. Eksosen er hvit og fin. Problemet er at den går bare på høye turtall. Så fort jeg slakker av til halvt gasspådrag går den saktere og saktere for så og stoppe. Tips ?

Link to post
Share on other sites

Har begrenset nettilgang her på hytta så video blir litt baksete. Det som skjer når jeg senker turtallet er at den begynner å gå "hardere". Fått tips om at kanskje dysa lekker. Skal sette inn ny i morgen. Er det noe spesielt å ta hensyn til ved dyseskift? I følge verkstedmanualen er det ikke måte på hvor vanskelig det skal være.(skjønner forsåvidt ikke helt hva den beskriver!)

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Link to post
Share on other sites

Du har ikke gjort noe annet samtidig, som f.eks. å sette inn en større dynamo? Du har riktig oljenivå? Har du luftet godt på dysen? Denne motoren går ganske hardt på lavt turtall uansett, så det i seg selv trenger ikke være et tegn på at noe er galt. At den stopper, dog, er ikke bra ;)

Link to post
Share on other sites

Har luftet og luftet. Olje ok. Det skal sies at motoren har stått i en garasje i maaange år. Ble kjøpt overhalt av forrige eier for 15 år siden. Det er mitt første møte med denne motortypen så jeg er litt i villrede om hvor jeg skal sette inn støtet. Vil prøve alt som er "lett" tilgjengelig før jeg tar den ut og demonterer for mye. Som sagt: den starter lett med gasspådrag og går fint når gasshendelen står fra 50% og opp.

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Link to post
Share on other sites

Hvilket turtall får du på full gass? Den skal gi 3600 rpm i følge dataarket. Andre enkle ting du kan sjekke er luftfilter, dieselfilter, forfilter med vannutskiller (ja, det er filter i vannutskilleren), at dysen er skrudd ordentlig til, og at lufteskruen på dieselfilteret og forfilteret med vannutskiller er skrudd ordentlig til. Tanken er selvsagt ren og pen, og dieselslangene er hele og fri for drit...

 

Lader dynamoen? Når den lader blir motoren tyngre å dra rundt. Kan det være noe elektrisk i forbindelse med dynamoen som gjør at den går tungt?

 

Da kommer jeg ikke på flere enkle ting. Jeg vet ikke om du kan koble fra ledningene til dynamoen for å sjekke om det er den som bremser motoren, men det kan kanskje noen andre kommentere?

 

Yanmar har mange serviceverksteder rundtom i landet, hvorav to i Oslo. Kanskje du skal ta en telefon til en av dem og høre hva de anbefaler?

 

http://www.yanmar.no/?aid=9036926

Link to post
Share on other sites

Hei Fredrik :)

Hvorfor tok du opp motoren? Var topp pakningen defekt? Var motoren i orden før dette oppsto, og hvor lenge siden er det?

Det første jeg tenkte på når jeg leste om motoren er dårlig kompresjon, er du sikker på at ventilene er tette og at de ikke ligger på?

Hilsen Frank

Redigert av Frank og Hilde (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei Frank !

Grunnen til at toppen ble tatt av var at den blåste like mye ut av luftinntaket som ut av eksosen. Derfor ventilsliping og toppakning. Ventilene var ikke ille, men hadde godt av en omgang. De var i tillegg grundig feiljustert. Det var etter dette jeg i det hele tatt fikk start.

Alle filter , inkl. Vannutskiller er nye. Nye slanger overalt. Dieseltanken har vært ute for vask og rens.

Det virker ikke som den dør av overbelastning (dynamoteorien) men skal seff teste.

En lokal marina her i Hamburgsund (Bohuslen), nevnte teorien om mulig lekk dyse, derfor følger jeg også det sporet.

Takk for alle tips så langt ! Tar med glede imot fler !

 

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Link to post
Share on other sites

Tviler på att feilen er diesel relatert om du ikke har noe spess røyk eller "dieselbanking", kansje litt forsiktig bruk av startgass rett før den stopper kan avkrefte eller bekrefte dette. Motoren skal være rimelig slapp om det er dynamoen som er synderen, tviler på att dette er feilen.

Er "blåsingen" i innsuget borte etter toppjobben? Sjekket du att ventilene ble tette med veske etter sliping?

 

Hilsen Frank.

Link to post
Share on other sites

Ja etter ventiljobben ble alt normalt på høyt turtall. Når jeg starter igjen etter at den har stoppet har jeg litt banking før den tenner igjen. Dt er det som får meg til å mistenke at den blir for rå, og drukner. Derfor dysemistanke!

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Link to post
Share on other sites

Jepp. Det tar tid å få ut all luften. Du kan lufte på dysen mens motoren går, men pass fingrene. Du løsner røret til returen. Da dauer den fort, så du må teite igjen ganske kjapt. Kan ta et kvarter eller så å bli kvitt luften. La den gå en halvtime etterpå for å se at den går jevnt.

Link to post
Share on other sites

Jepp. Det tar tid å få ut all luften. Du kan lufte på dysen mens motoren går, men pass fingrene. Du løsner røret til returen. Da dauer den fort, så du må teite igjen ganske kjapt. Kan ta et kvarter eller så å bli kvitt luften. La den gå en halvtime etterpå for å se at den går jevnt.

Men er det trykk på returrøret da ?

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Link to post
Share on other sites

Takk for alle tips ! Nå går motoren superfint, bortsett fra en ting. Propellen jeg har er for tung å drive. Kan noen si noe om hva slags propell jeg skal ha på denne motoren i en 19 fot Albin Siesta ?

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Motoren gikk til slutt fint etter MYE lufting. Var nok luft som var delvis årsak fra starten. Fant ut at det var viktig å ikke glemme å lufte vannutskilleren. Hadde problemer med at den sugde luft derfra også.

Det oppstod derimot et annet problem. To dager etter testkjøring var jeg innom båten for å forsikre meg om at jeg husket rett m.h.p rotasjonsretning (må ha ny propell). Jeg turnet den da noen runder med sveiv. Alt virket normal. Når jeg nå kom tilbake til båten etter to uker hadde motoren satt seg FULLSTENDIG. Det er ikke en millimeter å hente. Sitter helt fast. Hvordan kan det skje når den ligger i ro i to uker ??? Har noen tips om hva som kan ha skjedd ? Tenker at det første, og enkleste, er å starte med å ta av toppen. Men kan ikke tro at stempelet setter seg på så kort tid når alt i utgangspunktet virker normalt !

Tips ?

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Link to post
Share on other sites

Har du kontroll på eksosbendet ( er dobbelt innvendig som kan ruste vekk) slik at du er sikker på at kjølevannet går ut og ikke i ventilene i disse sjøvanskjølte rakkerene ? og at båten ikke ligger med hekken opp mot sjø og bølger og presser sjø inn eksos, jeg har en slik motor i generatoren og det så ikke lystelig ut hos meg heller

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...