Kaptein Klein Startet 19.Juli.2013 Del på Facebook Startet 19.Juli.2013 Hei, Jeg har en Volvo Penta MD2030 med originaldynamo (Valeo 60A?) og regulator i båten (Bavaria 36), som jeg nå vurderer å installere en Sterling PDAR på. Har ikke tilgang til båten akkurat nå, så jeg får ikke sjekket alt ennå selv, men utifra dokumentasjonen er det et par ting jeg lurer på før jeg evt. installerer: Forbruksbanken består av 3*140Ah AGM batterier fra sparelys.no. Iflg. sparelys.no skal bulk (syklisk) ladespenning være 14,4V-14,8V. Hvilken innstlling på PDAR? Åpent Bly/syre (14,8V) eller lukket/AGM (14,4) Blir Valeon for snau(i kapasitet for batteribankene? Jeg har oppfattet at det er en Senseledning på regulatoren (gul antar jeg), og at denne iflg. Jørg B. skal kobles på uttaket av dynamoen. Hvilket uttak er det? B+ Jeg antar at Valeoen er Negativ? Forbruksbank og startbatteri er adskilt med en standard Volvo skillediode (blå boks), som gir et spenningsfall på ca. 0,4 V (for forbruksbanken). Med PDAR som føler på spenning forbruksbanken, vil ikke startbatteri da få for høy ladespenning da PDAR kompenserer for spenningsfallet over dioden (startbatteriet er forøvrig 85Ah åpent bly-syre, så da går det kanskje greit uansett hvis PDARer innstilt på AGM, iom at bly syre tåler høyere spenning)? Hvordan fester man temperaturføleren fta PDAR på Valeoen? Patentbånd, og evt. hvordan, annen metode? Noen spesielle ting å være obs på ved hvis man monterer en PDAR på Valeo? Vanskeligheter? Noen som har noen bilder av hvordan PDAR-ledningene er koblet/loddet på en Valeo som kan lastes opp? På forhånd takk Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 19.Juli.2013 Del på Facebook Svart 19.Juli.2013 (redigert) Hadde jeg vært deg så hadde jeg tatt en telefon til Jørg Jörg Becker | Mer info Skriv omtale(0) 470 40 200 Anundskåsveien 88 C3675 Notodden Redigert 19.Juli.2013 av LALUNA II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Joerg Becker Svart 19.Juli.2013 Del på Facebook Svart 19.Juli.2013 Takk, Laluna. Det er alminnelige spørsmål som jeg gjerne kan svare på her. Er bare opptatt med noen oppgaver akkurat nå, men kommer tilbake om litt. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Lars H. Svart 19.Juli.2013 Del på Facebook Svart 19.Juli.2013 (redigert) Jeg har for ikke lenge siden montert PDAR-regulator til min Valeo-dynamo, og det fungerer helt utmerket. Jeg har riktignok åpne blu-syre batterier, men PDAR har valg også for AGM. Min batteribank er på er 2 × 140Ah. Jeg har også vanlige skilledioder, men de ekstra tidelene spenning jeg får på startbatteriet er helt greit. Jeg har alltid hatt levetid på batteriene mine på nærmere 10 år. Temperaturføleren har jeg festet på utsiden av dynamoen med kvalitetsstrips, men patentbånd eller en diger slangeklemme er kanskje mer stabilt over tid. Om du har positiv eller negativ regulering, må du finne ut selv. Som du ser på skjemaet mitt, er feltet jordet og regulatoren sitter mellom D+ og feltviklingens DF. Som du også ser, har jeg fra før av ikke intern, men Ladac regulator. Den har jeg justert ned til 13,2V slik at den overtar dersom PDAR kutter ut med dynamotemperatur på over 90 grader. Men hittil har jeg ikke målt over 83 grader selv med 60A lading. Og som nevnt ovenfor: Kontakt Jörg, han er hjelpsomheten himself! Redigert 19.Juli.2013 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Ove Gram Nipen Svart 19.Juli.2013 Del på Facebook Svart 19.Juli.2013 (redigert) Hvis jeg forstår deg rett, så har du følgende oppsett: Dynamo/regulator -> Startbatteri (Bly/syre) -> Skillediode (med 0.4V spenningsfall) -> Forbruksbatteri (AGM). Hvis du setter regulatoren på 14.8 V får du dette: Dynamo/regulator (14.8 V) -> Startbatteri (Bly/syre, 14.8 V) -> Skillediode (med 0.4V spenningsfall) -> Forbruksbatteri (AGM, 14.4 V). Hvis du setter regulatoren på 14.4 V får du dette: Dynamo/regulator (14.4 V) -> Startbatteri (Bly/syre, 14.4 V) -> Skillediode (med 0.4V spenningsfall) -> Forbruksbatteri (AGM, 14.0 V). Nå har jeg ikke gjort dette selv, men intuitivt virker det som du skal sette regulatoren på 14.8 V. Når det gjelder om dynamoen blir for snau, så kommer vel det mest an på om den tåler å gå med 60 A lading over tid uten å bli varmere enn 90 °C. Hvis den gjør det, vil den lade i beste fall 60 Ah på en times gange, som sikkert er mer enn du bruker på et døgn. Hvis du er innom et sted med landstrøm fra tid til annen, vil du sikkert lade helt opp med batteriladeren. Redigert 19.Juli.2013 av ovegram (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 19.Juli.2013 Del på Facebook Svart 19.Juli.2013 (redigert) Nei ovegram,- dette blir feil. Senseledningen skal som du ser av skjemaet kobles til det batteriet du vil bestemme ladingen på, og det er mest fornuftig forbruksbatteriet slik jeg har gjort. Og setter du da dip-svitsjene på PDAR-regulatoren til å gi 14,4V, får du 14,4V i bulkfasen til dette batteriet. Setter du svitsjene til 14,8V, får du 14,8V til dette batteriet. Slik er "oppskriften", og slik fungerer det selvfølgelig i praksis. Jeg kjørte først et par turer med 14,4V setting, men har nå gått over til å teste med 14,8V setting da mine åpne bly-syre semi traction baterier bare har godt av min 1 time, max 4 timer med denne spenningen før den går ned til 13,65V. Når det gjelder spenningsfallet på 0,4V som du sier er i en skillediode, gjelder dette kun når det går mye strøm gjennom den. Når batteriene er fulladet går det mye indre strøm og spenningstapet er kun (målt hos meg) 0,1V. Altså får ikke startbatteriet for høy spenning. Og litt for høy spenning, er mye bedre enn for lav spenning. Redigert 19.Juli.2013 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Ove Gram Nipen Svart 19.Juli.2013 Del på Facebook Svart 19.Juli.2013 (redigert) OK, den forklaringen kjøper jeg. Så da må han koble senseledningen på forbruksbatteriene og stille regulatoren på 14.4 V, og så blir regnestykket motsatt. Regulatoren bestemmer da at forbruksbatteriene skal ha 14.4 V. For å oppnå dette må den gi ut 14.8 V fra dynamoen pga spenningsfallet gjennom dioden så lenge det går mye strøm. Etterhvert går det mindre strøm gjennom dioden, og da vil regulatoren gi ut mindre spenning fordi spenningsfallet over dioden avtar. Uansett er det blybatteriene i startbatteripakken som får litt variabel ladespenning, men det takler de greit. Enig? Redigert 19.Juli.2013 av ovegram (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 19.Juli.2013 Del på Facebook Svart 19.Juli.2013 Yepp. Hva spenningen ut av dynamoen og inn på skillediodene er, er jo egentlig uinteressant Om den er 14,5V, 15,0V eller hva, betyr jo ikke noe så sant spenningen frem til batteriene er korrekt. Og et vanlig bly-syre startbatteri er temmelig robust. Så det tåler fint litt høy (men ikke alt for høy!) spenning innimellom. Det motvirker faktisk sulfatering. Har disse batteriene propper til å skru opp, er det greit å sjekke syrenivået en gang i mellom og eventuelt fylle på destillert vann ved behov. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Ove Gram Nipen Svart 19.Juli.2013 Del på Facebook Svart 19.Juli.2013 Ja. Og her her er det altså spenningen til forbruksbatteriene som er mest interessant, fordi det er den største batteripakken og fordi de er mest ømfintlige siden de er AMG. Ang tegningen din, står det B+ -> skilledioder. Hvis det hadde stått B+ -> ladesplitter, ville jeg vært enig, men siden det faktisk er snakk om en ordinær skillediode her, så bør det vel stå B+ -> startbatteri -> skillediode -> forbruksbatterier. Til trådstarters spørsmål 3) om senseledning skal til B+, så er svaret i hans tilfelle nei. Dersom han hadde hatt skillerelé ville det antagelig ikke betydd så mye, men siden han har skillediode må han koble sense til forbruksbatteriene, ref tidligere diskusjon. Hadde han hatt ladesplitter, har den gjerne egen inngang for sense. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 19.Juli.2013 Del på Facebook Svart 19.Juli.2013 Hei igjen.ja, da er dere i gang allerede og jeg må bare tilføye.Svarer til trådstarteren mellom sine linier: Hei, Jeg har en Volvo Penta MD2030 med originaldynamo (Valeo 60A?) og regulator i båten (Bavaria 36), som jeg nå vurderer å installere en Sterling PDAR på. Har ikke tilgang til båten akkurat nå, så jeg får ikke sjekket alt ennå selv, men utifra dokumentasjonen er det et par ting jeg lurer på før jeg evt. installerer: Forbruksbanken består av 3*140Ah AGM batterier fra sparelys.no. Iflg. sparelys.no skal bulk (syklisk) ladespenning være 14,4V-14,8V. Hvilken innstlling på PDAR? Åpent Bly/syre (14,8V) eller lukket/AGM (14,4) => Spenninger må alltid ses i forhold til angitt temperatur. Du kan lade med minst 14,4V, men pga. temperaturkompensasjon er det bedre med 14,6V Float burde du uansett ha et sted ved 13,3V, ikke mer enn 13,5V. Kjører du mye med motor, eller er batteriene dine flest toppladet pga. regelmessig lading med landstrøm / solceller / vind da ville jeg anbefale at du kjøper AGM programmet jeg tilbyr. Dette finnes forresten bare hos oss, ingen annen forhandler tilbyr det. Så kan du stille på AGM3, 14,4V og mulighet for floatspenning etter 20 minutter allerede. Riktig utjevningstid ellers (når batteriene ikke er toppladet allerede) beregnes fortsatt automatisk. Dette programmet kan brukes for åpne og lukkete bly-syre, og AGM, men ikke lengre for Gel siden Gel trenger endeløse utjevningstider. Blir Valeon for snau(i kapasitet for batteribankene? => Ikke nødvendigvis. Dine batterier tåler bare maks 30A per stykke, mindre er bedre og Valeo tåler å gå på maks. Jeg har oppfattet at det er en Senseledning på regulatoren (gul antar jeg), og at denne iflg. Jørg B. skal kobles på uttaket av dynamoen. Hvilket uttak er det? => Original sensledningen (gul) -må- kobles til dynamo B+. Jeg antar at Valeoen er Negativ? => Som Lars sa: Det finnes både negativ og positiv styring, men det er ikke vanskelig å finne ut. Kan man ikke det da er det mulig å sende dynamoen hit, jeg tilbyr forberedelse her som inkluderer test på benken. Forbruksbank og startbatteri er adskilt med en standard Volvo skillediode (blå boks), som gir et spenningsfall på ca. 0,4 V (for forbruksbanken). Med PDAR som føler på spenning forbruksbanken, vil ikke startbatteri da få for høy ladespenning da PDAR kompenserer for spenningsfallet over dioden (startbatteriet er forøvrig 85Ah åpent bly-syre, så da går det kanskje greit uansett hvis PDARer innstilt på AGM, iom at bly syre tåler høyere spenning)? => Bly-syre batteriet på start er bra. AGM ville da slite siden start ikke går i zyklisk drift. Hvordan fester man temperaturføleren fta PDAR på Valeoen? Patentbånd, og evt. hvordan, annen metode? => Rustfri slangeklemme fra Biltema. Koster 39,- for 2 stykke. Legges bare rund stator, så kan sensoren (bare ringsko) klemmes mellom stator og slangeklemme. Funker fint. Noen spesielle ting å være obs på ved hvis man monterer en PDAR på Valeo? Vanskeligheter? => Enkelt. Brukerveiledningen hjalp at frem til nå alle klarte å montere selv. ...bortsett av 3 verksteder, som måtte innrømme at de ikke leste bruksanvisningen. Noen som har noen bilder av hvordan PDAR-ledningene er koblet/loddet på en Valeo som kan lastes opp? => Jeg håper ikke. Du skal bruke veiledningen selv. Bedre for deg siden du da forstår hva du gjør, og bedre for installasjonen siden det virker hvis du følger veiledningen på punkt og prikke. Feierabend!Ønsker en god helg til alle.Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Lars H. Svart 19.Juli.2013 Del på Facebook Svart 19.Juli.2013 Nei, tegningen min er korrekt. Pluss fra generatoren går til anodesidene (som er koblet sammen) av skillediodene. Men kall gjerne skillediodene for en ladesplitter, det blir uansett det samme. Og katodesidene av skillediodene går henholdsvis til start og forbruksbatteri. Fullstendig kobling av ladeopplegget mitt finner du her, på side 2, nede til venstre. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Ove Gram Nipen Svart 19.Juli.2013 Del på Facebook Svart 19.Juli.2013 (redigert) Jørg, hvorfor må senseledningen (gul) kobles til B+ på dynamo? Da får PDAR aldri vite hvilken spenning som faktisk når AGM-batteriene, som står på andre siden av skillediodene? Lars: Beklager, jeg trodde det var én diode i en skillediode, og at den var koblet mellom batteripakkene slik et skillerelé er. Når jeg ser på koblingsskjemaet ditt ser jeg jo at det er to dioder, som går til hvert sitt batteri. Da blir resonnementet mitt i #5 helt feil, siden spenningstapet fra dynamo via skilledioder til både start- og forbruksbatteri blir det samme. Redigert 19.Juli.2013 av ovegram (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Klein Svart 22.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juli.2013 Takk til alle for verdifull input. Da blir det nok en PDAR, må bare finne tid til installasjon, osv. som med ovennevnte svar virker overkommerlig. Vurderer også programmet ditt Jörg. Båten har solcellepanel, og vi topper tidvis med landstrøm i hjemmehavn, hvilket innebærer at batteriene som regel er toppladet når vi går ut. Til Ove: PDAR har egen senseldning til forbruksbatteribanken, slik at denne vet nøyaktig hva spenningen på disse er. Den gule er Valeoens senseledning, som da føler dynamoens utspenning. Til Jörg. Hva er vedlikeholdsspenningen på PDAR under AGM-programmet? Du skriver at den bør være rundt 13,3, max 13,5V, mens batteriets datablad sier 13,6V-13,8V, er det noen grunn til at jeg evt. ikke bør følge produsentens anbefaling? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.