Jump to content

Største familiebåt en får med utenbords?


Jan E.

Recommended Posts

Leveres det noe særlig med båter på 26+ fot familiebåter med utenbordsmotorer?

 

Tenker ikke på f.eks. Nor-tech, tendere, eller tilsvarende.

Men av typen som har god plass/høyde under dekk, eget bad, passe bysse, soveplass til 3+.

 

Mener det var postet en her inne for en stund siden som så ut som en typisk innenbords. Men påhengerne stod innenfor badeplatformen, under noen deksler?

Andre?

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Takker.

 

Targe 27.1 - pilothouse design. (outboard versjonen kommer ikke opp).

Jenneau Merry Fisher 855. - pilothouse design.

Beneteau Antares 8.80 - pilothouse design.

Bayliner klarer jeg ikke å finne annet en små åpne, og daycruisere.

Yamarin 80DC blir litt for mye, tja...DayCruiser :wink: Ikke mye plass under dekk.

 

De fleste over har litt for liten plass under dekk i forhold til det jeg tenkte på. Den Antares så ganske ok ut.

 

SeaRay 370 Venture.

Nå begynner vi å snakke litt mer om komfortabel båt for hele familien over tid.

 

Men var et ganske langt sprang mellom SeaRay og de andre. Finnes kanskje noen imellom også?

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Fin den og, men er vel mer en tender/middelhavsbåt. Og slike finnes det mange typer av. Ikke er de noe særlig på lengre turer i Norsk vær heller.

 

Var mer som Bavaria 32/35, Aquador 28/32, Four Winns 335 osv., men med påhenger jeg tenkte på :smiley:

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Bladet Båtliv har nettopp avsluttet et tre ukers tokt med en Jenneau Merryfisher Marlin 855 fra Oslo til Kristiansand, med en snarttur innom svenskekysten, så der kommer det sikkert en rapport, eller to, om akkurat den båten.

 

http://www.batliv.com/wip4/detail.epl?id=2143559&cat=30821

 

Så den da den var innom og fylte bensin her i byen i går eller forgårs, dagene går litt i ett!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Artig at dette kommer som en tråd nå.

 

Vi er en famile på to voksne og fire barn (eldste er 11 år), og har idag vår første ferietur med Jeanneau MF 855. Akkurat nå ligger vi på Vedholmen (sør for Bergen) og skal videre til Husnes i Sunnhordaland i morgen.

 

Vår bår blir nok etterhvert litt for liten etterhvert som ungene vokser, men vi stortrives allerede i båten. Båten er utstyrt med det meste og har 2x150 E-tec. Forbruk et sted mellom 1,5 og 2 liter per nm.

 

Ellers er det veldig ok med påhengs, men må nok opp i innenbordsmotor etterhvert. Det koster ca 6000 kr å fylle tanken.

 

Ellers er jeg ikke helt enig i at Jeanneau og Benetau har pilothouse utseende, da overbygningen er bakovervendt a la NB og tilsvarende.

Link to post
Share on other sites

Enig der. Var kanskje litt feil å klasse de som det?

Var mer det med dekk bak og cockpit tar mesteparten. Og ikke så stor plass under og på bad jeg tenkte på. Lukket weekendcruiser kanskje?

 

Bitteliten. Var akkurat det jeg begynte å tenke litt på. Antall mil tilbakelagt i hastighet er egentlig ikke så høy for min del.

Og i min ser jeg motorrommet tar minst 2m mer plass av båten en det som trengs.

 

Så plutselig muligheten til å oppgradere til ca 10år nyere båt, uten noe særlig økning i egenkapital.

Dessverre var regnestykket mitt myntet på litt feil utgangspunkt i denne tråden :-(

 

Men spørsmålet er fortsatt høyaktuell. Plassen under dekk mellom Venture 370 og Sundancer 370 er jo overveldende.

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...