Jump to content

Longsideplasser i uthavn privatisert?

Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Kom til Jordfallsbukta på Håøya i Porsgrund kommune i dag. Hadde planlagt å legge oss longside ved innløpet til bukta da dette er knallplasser med kveldssol siden vi var tidlig ute.

Men der lyser skiltene mot oss, store skilt i kommunal stil med "reservert charterbåtene i Bamble", Porsgrund kommune med liten skrift nede i hjørnet. Skilt på begge sider av innløpet som dekker ca 4-5 longsideplasser med kveldssol. De gamle boltene er vekk og nye ogdigre bolter står 4-5 meter opp i fjellet, altså vanskelig høyt for de flestw båter.

Dette er en svært populær uthavn og jeg har aldri sett noen charterbåt ligge longside på plassene, men mange vanlige båter.

Ringte servicetorget i porsgrund kommune og lurte på om jeg kunne ligge der i natt. De mente at jeg måtte snakke med en Martinsen som vistnok fikk mobilnr mitt, men jeg fikk aldri noen telefon tilbake.

Kjenner at jeg er forbanna, veldig forbanna. Noen som vet hva som skjer? Kan jeg/firma søke porsg kommune om egne plasser i uthavner. Må jo tro tilgangen er lik for alle...

De skiltene må være et yndig mål for noen taggere. Har vel observert en charterbåt et par ganger der. Det er uhørt at kommunen tillater noe sånt.

For øvrig fikk OF avslag på å legge ut bøyer i Skolebukta, (samme øya) da det var "betalingsbøyer", så praksisen er forskjellig fra kommunen.

Ps. 16 andre perler har du her

http://www.stathellebatforening.no/?page_id=493

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Guest Avmønstret#

Så bøyer i uthavn fra OF er no go mens beslaglegging og privatisering på vegne av en privat bedrift av de beste longsideplassene i den mest populære uthavna i kommunen er good shit...

Mon tro hva de i Porsgrund kommune har røyka etter konjakken? Kan ikke ha vært noe svake greier.

Rart at båtfollk finner seg i slikt... Om jeg ikke var en konfliksky familiemann så hadde jeg bolta båten til fjellet på pur vilje. Ligger en utlending der nå, han skjønner vel ikke skiltet, eller kanskje han har chartet båten i Bamble? ;-)

Guest Avmønstret#

Googlet litt og fant utat det er en Andre ettellerannet (polsk?) som driver tapasrestaurant, vaktselskap, skjærgårdservice og noe eindoms invest i Langesund som har fått disse plassene av kommunen.

Veldig underlig at kommunen kan gi longsideplasser i populære uthavner til private firma...

Mon tro hva de i Porsgrund kommune har røyka etter konjakken? Kan ikke ha vært noe svake greier.

Ikke så rart

Mener det var i vinter at Rådmannen ville heve årsleia på de komunale båtplassene får å

få noen sårt tiltrengte kroner i kommunekassa.

Det ble nedstemt i kommunestyre for nesten alle pampene hadde kommunal båtplass.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Guest Avmønstret#

Aner ikke hvor stor båt du har hvis det er små metre. Tipper 4-5 30 fotere kan ligge longside der. Og det er bolter, kveldssol samt et snev av privatliv ifht å ligge inne i lagunen, hvor badevannet som oftest er dekket av oljefilm og vannet ellers passe udelikat samt at enkelte ofte velger å holde festen gående.

Har aldri vært der i så dårlig vær at det er svell, men da er det nok folketomt på innsiden uansett.

Poenget er at det er en veldig fin plass, og også veldig populær og full av båter, er mange som må snu og gå ut igjen på fine dager. At du syns det er ok at private firma får gode longsideplasser i den kanskje mest populære bukta av kommunen er meg ubegripelig.

Og har noen i denne tråden nevnt at de syns det kan være vanskelig å opprettholde båtlivet som hobby pga dette i denne tråden? Eh, nei. Ren usakelig trolling i tråden fra deg, hvorfor velger du å trolle i denne tråden?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...