Jump to content

Vurderer førstebåt. Trenger litt tips

Type0

Recommended Posts

Hei, godtfolk.

Jeg har hele mitt liv feriert på sørlandet der vi har leid hytte og båt. Alt fra trebåter med 4hk motor til en fast Pioner Maxi 13 foter med 15hk motor som vi har "standardisert" oss på.
Men drømmen er å kunne bruke båt her hjemme i Oslo og cruise rundt mellom øyene i oslofjorden og fiske litt eller ta bilder.

Eller ha en båt en kan ta med på bilferier og sjøsette der vi får lyst til å kjøre litt båt.

Men så titter jeg da litt på finn for å ta pulsen på bruktmarkedet.

Jeg tenkte meg noe mellom 13 og 20 fot, 15 - 25hk og gjerne noe gammelt hvis dette er driftsikkert.

Jeg titter eksempelvis på båter som denne http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=42822073

Dette prisnivået er jo slik at jeg kan selge en av elgitarene mine for å kjøpe den. :)
Absolutt verdt det spør du meg. Med mindre man får katta i sekken for den prisen.

Er gamle Suzukimotorer driftsikre eller vil det koste mer enn det smaker med tanke på deleutgifter?

Noen motormerker som utmerker seg bedre enn andre?

Eller burde jeg smøre på litt ekstra og gå for en med nyere maskin?

Eller burde jeg smøre på litt ekstra og gå for en med nyere maskin?

Du burde gå for en nyere motor. Sommeren er kort, problemene oppstår midt i den korte ferien, verkstedene har ikke tid til å hjelpe deg, delene er like dyre på en gammel motor som en ny(ere) motor og må kanskje bestilles osv

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Det er lett å anbefale båter som er to og en halv gang dyrere enn det trådstarter ligger i passe prisleie... Gamle motorer kan funke helt fint i mange år fortsatt. Mange av dem er lite brukt og er lagd for mange timers bruk. Er de konservert hver høst og fått bra stell er det er ingen grunn til å konsekvent advare mot dette, siden prisen er såpass lav at det er lite å tape om du skulle være så uheldig å måtte bytte motor etterhvert.

Båt med motor Og NY henger til 12 tusen ser ut til å være en super deal. Da trenger du ikke båtplass, men kan sette den ut hver gang du skal bruke den. Løp og kjøp sier jeg.

Om du trenger er nyere motor med tiden er det nok av de på finn som du får skaffet kjapt og enkelt. Alt gammelt er ikke skrap.

Hei. Og takk for svar alle sammen. Nå har jeg vært på ferie uten særlig nettforbindelse så har ikke fått svart før nå.

Ja, jeg er inneforstått med at gamle maskiner kan by på problemer og at man skal være nøye.

Jeg fikk svar fra selgeren om at den var solgt dessverre. Ellers så var jeg ganske klar på avtrekkeren.
Jaja. Jeg får se etter flere deals etterhvert som de dukker opp.

Jeg er ganske motorkyndig og liker å skru på både firetaktere og totaktere (men aldri skrudd på og vedlikeholdt båtmotorer før). Primært totaktere i forbindelse med større radiostyrte biler med en og tosylindrede bensinmotorer. Selv om det hadde vært best med en motor som ikke krever annet enn jevnlig vedlikehold og overhaling.

Jeg kunne faktisk tenkt meg å spore opp en der motoren utifra beskrivelsen kanskje bare trenger nye stempelringer, lagre, pakninger og annet småtteri om det kan bety å spare mye penger (som kan brukes til andre ting ved båten).

Det er ikke alle som er like heldige i blokkleiligheter som oss som har en egen oppstillingsplass for hengere bak garasjene våre. Med motoren trygt i garasjen vel å merke. :D

Men hvordan klargjør man motoren for vinterlagring? Holder det å la den gå litt i et kar med springvann og stues bort? Eller er det noen kritiske områder som bør oljes? Bør motoren kanskje taes frem noen ganger iløpet av vinteren og få gå litt på tomgang?

Lønner det seg kanskje å kjøpe båt om vinteren?

Redigert av Type0 (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...