Jump to content

Bakket av aksling 30 mm


Otto R

Recommended Posts

Jeg ligger i Florø gjestehavn og har et problem. Ved ankomst havna Bakket jeg av aksling ,den er nå 10 cm ute av klemhylse Sleipner ? Type .Er det noen gode råd der ute som redder ferieturen ? Jeg kan selvsagt dra aksling inn igjen i hyles og skru til igjen. Men holder det ? Er locktite løsning ? har ikke hatt problem før ,men byttet Volvo kondom siste år. et står en yanmar motor 62 hk i båten. snakket med redningsselskapet, men det var ingen hjelp å hente.Lokalt verksted er åpent først over helga

Redigert av Otto R (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det har skjedd meg å med strak aksel. Dritten datt av og jeg skjønte ingen ting. Skrudde bare det hele på igjen og var ikke noe problem siden. Trolig vibrasjoner som har turnet skruene.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Avfette-avfette-avfette !

Brake & Clutch Cleaner eller aceton....

 

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

 

 

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Jeg har nå avfettet og omsider fått aksling inn igjen. Det var problem å få aksling langt nok inn i hylse, men tror det er foreløpig ok nå. Har snakket med forhandler og de anbefaler bytte av aksling. Ferien fortsetter sydover i retning Bergen i morgen. Takk for tips :)

Link to post
Share on other sites

Bytte aksling? Når du byttet Volvo leppe ble sikkert akslingen smurt inn med grease, og kanskje ikke rengjort godt nok. Hvis du bruker gjengetetning så bruk noe som kan åpnes. To av mine aksler måtte kappes da flensene var helt umulig. Det ble vurdert billigere enn å betale folket timepris for å fortsette arbeidet med boltene. Bestilte aksler fra UK.

Link to post
Share on other sites

Om akslingen er skadet/slitt i klemm-området, så er det bare å kappe av ein liten bit, og sette inn ein maskinert flens til å kompensere for lengden. (og lenger bolter)

Om slike løsninger virker tungvindt i ferien, så er det sikkert ein eller anna kar i Florø som har en caddy eller liknande lite lett bærbar invertersveiseapparat. Skru flensen skikkelig til, og sett på plass slik du vil ha det. Og så sveise rundt litt.

Så kan du tenke på ny aksling og klemmflens neste gang du må bytte pakkboks... :wink:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Har snakket med forhandler og de anbefaler bytte av aksling.

 

Så er det vel dette de lever av.

 

På hvilket grunnlag anbefaler de å skifte aksling?

 

har du sjekka om det er kast i akslingen din? dette

kan kanskje føre til vibrasjoner som gjør at den løsner

og på sikt føre til større skader..

 

Er det ikke kast, og den ellers holder seg i klemhylsa

er nok problemet løst, og jeg ønsker dere fortsatt fin ferie :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Takk for alle svar. Jeg er nå tilbake i hjemme havn etter 3 ukers tur og alksling sitter på fortsatt. Mange gode råd herfra er bra å ta med seg. Jeg er nå dratt ut på jobb igjen så vi får sjekke aksling nærmere etter hvert.

 

Det ble i alle fall en flott ferietur :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...