Otto R Startet 19.Juli.2013 Del på Facebook Startet 19.Juli.2013 (redigert) Jeg ligger i Florø gjestehavn og har et problem. Ved ankomst havna Bakket jeg av aksling ,den er nå 10 cm ute av klemhylse Sleipner ? Type .Er det noen gode råd der ute som redder ferieturen ? Jeg kan selvsagt dra aksling inn igjen i hyles og skru til igjen. Men holder det ? Er locktite løsning ? har ikke hatt problem før ,men byttet Volvo kondom siste år. et står en yanmar motor 62 hk i båten. snakket med redningsselskapet, men det var ingen hjelp å hente.Lokalt verksted er åpent først over helga Redigert 19.Juli.2013 av Otto R (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Eureka Svart 19.Juli.2013 Del på Facebook Svart 19.Juli.2013 Bilde gjør susen.... :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Svart 19.Juli.2013 Del på Facebook Svart 19.Juli.2013 Kan du se slitemerker på aksling ? I så fall kan det fort bli verre å få klemt den på igjenn. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
Polarn Svart 19.Juli.2013 Del på Facebook Svart 19.Juli.2013 Det har skjedd meg å med strak aksel. Dritten datt av og jeg skjønte ingen ting. Skrudde bare det hele på igjen og var ikke noe problem siden. Trolig vibrasjoner som har turnet skruene. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post Share on other sites More sharing options...
volfro Svart 19.Juli.2013 Del på Facebook Svart 19.Juli.2013 Kjedelig sak. Eg hadde prøvt å teita opp igjen. Er jo bare en måte å finne ut om det holder, sett på tusjmerker og vær litt hard på hendelen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Otto R Svart 19.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juli.2013 En kamerat av meg mente at klemflens skulle byttes når den var demontert men jeg synes det hørtes merkelig ut. Jeg får snakke med Solheim diesel i morgen. De har i hvetfall butikken åpen før jeg vet skrur selv Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dude Svart 20.Juli.2013 Del på Facebook Svart 20.Juli.2013 Bukken vet alltid best hvor havresekken skal stå Stikk akslingen inn i hylsa igjen og stram opp skruene eventuellt noe gjengesikring på de.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mariell Svart 20.Juli.2013 Del på Facebook Svart 20.Juli.2013 Hvorfor bytte klemflens? Skjedde for meg med en Nidelv 24 for en masse år siden. Trøkte akslingen på plass igjen og teitet ekstra godt til. Case closed. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post Share on other sites More sharing options...
Tallisman Svart 20.Juli.2013 Del på Facebook Svart 20.Juli.2013 Åpne klemflensen stikk inn akslingen igjen klemm til Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
larss Svart 20.Juli.2013 Del på Facebook Svart 20.Juli.2013 Hei Ville også prøvd å montere dette igjen om det ikke er noe som er ødelagt. Men husk å trekke Boltene på klemflemsen i riktig rekkefølge , starte på de fremste Boltene og trekk de akterste til slutt. larss Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
navid Svart 20.Juli.2013 Del på Facebook Svart 20.Juli.2013 Du må samtidig gjøre klemflensen ordentlig ren innvendig. Bruk fin smergel og avfettingsmiddel. (tynner, aceton). Akslingen må også få samme behandlingen i området der flensen skal sitte. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
VannTro Svart 20.Juli.2013 Del på Facebook Svart 20.Juli.2013 Avfette-avfette-avfette ! Brake & Clutch Cleaner eller aceton.... Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2 Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post Share on other sites More sharing options...
Ida Marie III Svart 20.Juli.2013 Del på Facebook Svart 20.Juli.2013 Har selv også opplevd det samme med en tidligere båt, kjørte den bare inn igjen og skrudde til, holdt etter det. Men du må kanskje sjekke propellen at den ikke har vært borti ror eller noe, vet ikke helt hvor god plass du har bakom propellen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Otto R Svart 20.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juli.2013 Jeg har nå avfettet og omsider fått aksling inn igjen. Det var problem å få aksling langt nok inn i hylse, men tror det er foreløpig ok nå. Har snakket med forhandler og de anbefaler bytte av aksling. Ferien fortsetter sydover i retning Bergen i morgen. Takk for tips :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nordan family 27 Svart 20.Juli.2013 Del på Facebook Svart 20.Juli.2013 Bytte aksling? Når du byttet Volvo leppe ble sikkert akslingen smurt inn med grease, og kanskje ikke rengjort godt nok. Hvis du bruker gjengetetning så bruk noe som kan åpnes. To av mine aksler måtte kappes da flensene var helt umulig. Det ble vurdert billigere enn å betale folket timepris for å fortsette arbeidet med boltene. Bestilte aksler fra UK. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Svart 20.Juli.2013 Del på Facebook Svart 20.Juli.2013 Om akslingen er skadet/slitt i klemm-området, så er det bare å kappe av ein liten bit, og sette inn ein maskinert flens til å kompensere for lengden. (og lenger bolter) Om slike løsninger virker tungvindt i ferien, så er det sikkert ein eller anna kar i Florø som har en caddy eller liknande lite lett bærbar invertersveiseapparat. Skru flensen skikkelig til, og sett på plass slik du vil ha det. Og så sveise rundt litt. Så kan du tenke på ny aksling og klemmflens neste gang du må bytte pakkboks... Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
dude Svart 20.Juli.2013 Del på Facebook Svart 20.Juli.2013 Har snakket med forhandler og de anbefaler bytte av aksling. Så er det vel dette de lever av. På hvilket grunnlag anbefaler de å skifte aksling? har du sjekka om det er kast i akslingen din? dette kan kanskje føre til vibrasjoner som gjør at den løsner og på sikt føre til større skader.. Er det ikke kast, og den ellers holder seg i klemhylsa er nok problemet løst, og jeg ønsker dere fortsatt fin ferie Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Otto R Svart 10.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2013 Takk for alle svar. Jeg er nå tilbake i hjemme havn etter 3 ukers tur og alksling sitter på fortsatt. Mange gode råd herfra er bra å ta med seg. Jeg er nå dratt ut på jobb igjen så vi får sjekke aksling nærmere etter hvert. Det ble i alle fall en flott ferietur Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.