SSboy Startet 20.Juli.2013 Del på Facebook Startet 20.Juli.2013 Noen som har erfaring med denne motoren? Lurer på å kjøpe en båt med denne motoren, har stått på land de siste 4 årene uten beskyttelse i vær og vind. Kjenner eieren som kjøpte dette nytt og vet det er lite brukt de årene den lå på vannet. En stor service vil komme på drøyt 8 lapper med reg reim og inpeller. Usikker på hvordan stand resten er i? Er dette en god motor? Eller vil jeg kjøpe meg problemer? Takk for alle innspill. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 20.Juli.2013 Del på Facebook Svart 20.Juli.2013 ikke hørt om spesielle problemer med disse. Det er en forgassermotor, så forgasserne trenger nok en rens etter å stått i 4 år. Men det bør jo servicen ta hånd om Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
SSboy Svart 20.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juli.2013 Takk for tilbakemelding, lite kjenskap til utenbordsmotorer, men har fått en god pris på denne. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
haugi Svart 20.Juli.2013 Del på Facebook Svart 20.Juli.2013 Har du fått en god pris på den så tror jeg at jeg hadde tatt sjansen, og fått tatt en skikkelig service på den. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 20.Juli.2013 Del på Facebook Svart 20.Juli.2013 Andre motormerker har registerkjede og ikke reim. Nyere modeller har innsprøytning istedenfor forgasser, og bruker litt mindre bensin og man slipper forgasserkrøll. Så det er jo en vurderingssak opp mot pris. F100 har vel relativt lav vekt til å være gammal 4-takter. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 20.Juli.2013 Del på Facebook Svart 20.Juli.2013 disse forgassermotorene funker helt fint og bruker omtrent samme mengde drivstoff som sine nyere innsprøytede søsken, forskjellene er marginale her. Injection gir lettere start og mindre utslipp. Heller ikke hørt om havarier pga kamreim, men klart, koster jo litt å skifte denne iht. intervallene Uansett forgasser eller injection, 2T eller 4T, med et godt bensinfilter så slipper man unna mye problemer. Yamaha sitt funker bra. F100 veier 164kg om jeg ikke husker feil Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 20.Juli.2013 Del på Facebook Svart 20.Juli.2013 (redigert) ja samme vekt som min Honda 90. Jeg mangler de 10 hestene som jeg må ha for å passere 40 knop med god margin ;-) Men fant jo ingen F100 injection til brukbar pris. Redigert 20.Juli.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Volvomekanikeren Svart 20.Juli.2013 Del på Facebook Svart 20.Juli.2013 Så lenge motoren ikke har vært under har du lite å bekymre deg for. Reg reim tar 10min og bytte, får jo ned prisen på service litt ved å bytte denne selv. Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 20.Juli.2013 Del på Facebook Svart 20.Juli.2013 det er vel reimstrammeren som koster en del kroner til disse. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
SSboy Svart 20.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juli.2013 Blir å ta service selv, har en kompis som hjelper med reg reim, må ha spesial verktøy. Fått en kjempe bra pris på båt, motor og henger. Takker for alle innspill, båten er vasket å klargjort i dag. Må tappe 50-60 liter bensin i morgen før jeg tar service. Svoger tror ikke motoren har passert 100 timer en gang. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Volvomekanikeren Svart 21.Juli.2013 Del på Facebook Svart 21.Juli.2013 det er vel reimstrammeren som koster en del kroner til disse. Kan garantere deg det blir dyrt om du skal skifte reimtrammern etter hvær 100 time (eller 5 år som reimen) Blir å ta service selv, har en kompis som hjelper med reg reim, må ha spesial verktøy. Fått en kjempe bra pris på båt, motor og henger. Takker for alle innspill, båten er vasket å klargjort i dag. Må tappe 50-60 liter bensin i morgen før jeg tar service. Svoger tror ikke motoren har passert 100 timer en gang. Må ikje ha noe som helst spesialverktøy til å bytte reim. Eneste du trenger er en muttertrekker (24mm mener jeg å huske), ters, en 10mm leddnøkkel og unbrakonøkkel. g Gjerne en liten latmansarm/skralle til å turne for å sjekke merkene tilslutt Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post Share on other sites More sharing options...
SSboy Svart 21.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juli.2013 Motoren har ikke gått mer enn ca 100 timer siden ny, men det er aldring byttet reg reim så derfor må den byttes nå. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Volvomekanikeren Svart 21.Juli.2013 Del på Facebook Svart 21.Juli.2013 Det verktøyet som boken henviser til brukes om du må ty til latmannsarm. Har du muttertrekker(luft eller strøm) er dette unødvendig. Husk locktight på boltene(4) som holder stator, ikke stram de for mye da de har lett for å knekke. Reg reim sku egentlig vært byttet i 2007 og 2012. Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post Share on other sites More sharing options...
Terje338 Svart 21.Juli.2013 Del på Facebook Svart 21.Juli.2013 har eigd ein 2000mod f100 nokre år og fått ein del erfaring med den. motoren starter greit uansett om det er sommer eller vinter, og på dei 4åra ej hadde den så hadde ej aldri driftstans med den. kun ein gang eg måtte få slep og det var tilten som sviktet og forrge eigar hadde blåtigta den manuelle nedsenkskruen. velikeholdsmessig er desse motorene enkle og skrue på skjølv. laga meg både ters og arm for og holde igjen svinghjulet for og skifte reim. dette verktøyet kan du få låne om du vil. trur det er lurt og også få skiftet strammehjulet på registerreima i samme slengen. desverre er det strammehjulet dyrt (over 1000kr om eg huska rett), men eg fikk demontert dette strammehjulet og satte inn nytt lager kjøpt frå rotek for 30kr. lykke til med motorkjøpet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SSboy Svart 21.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juli.2013 Takker for tilbakemeldinger. Hvor i landet holder du til Terje? Skal undersøke om det et noen verksted som kan ta dette i løpet av uka hvis ikke kunne jeg tenke meg å låne verktøyet ditt, betaler selvsagt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Terje338 Svart 22.Juli.2013 Del på Facebook Svart 22.Juli.2013 Bor i Brattvåg i nerheita av Ålesund. Med service manualen du finner her i dokumentarkivet på båtplassen så fikser du lett eit registerreim skift skjølv. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SSboy Svart 23.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juli.2013 Bor i Brattvåg i nerheita av Ålesund. Med service manualen du finner her i dokumentarkivet på båtplassen så fikser du lett eit registerreim skift skjølv. Da er motoren levert for service, fikk en god pris på en lokal marina som tar det i løpet av uka. Greit at de går over motoren og ser at alt er som det skal siden den har stått så lenge (finner de noe urovekkende med motoren så må man prute litt mer). Senere så vil jeg selv stå for servicene på motoren Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.