Jump to content

Utslitte nater i teakdekk - trenger quick-fix


S/Y Emma

Recommended Posts

Vårt teakdekk fra 1999 begynner å bli slitt enkelte plasser. På et lite område på hver side av cockpit der vi går ut og inn av båten har natene løsnet og er delvis borte. Det ser ut til at tidligere eier(e) har brukt høytrykkspyleren en del.

Hele teakdekket burde strengt tatt vært skiftet ut, men det er uaktuelt for oss akkurat nå.

Det vi lurer på er om det er mulig å reparere dette området uten å nate opp igjen hele dekket eller skifte alt.

Dekket er på en Beneteau Oceanis 411 seilbåt. Det ser ut til å være skrudd fast med en billion skruer.

 

Bilde av problemområdet:

 

bilde

Redigert av Steinsvik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sjekk med produsenten hvilket produkt som er benyttet. Bruk det samme, fjern eventuelt treverk som ikke er friskt, samt natemasse som ikke sitter til kantene. Avfett med aceton, legg natetape og nat på ny der det er behov. Masker kantene med maskeringstape og slip jevnt etter minimum 7 døgn herding. Beskytter mot sol og regn under herdetiden.

 

Kjør på :-)

 

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

 

 

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

For å få god heft mellom ny natemasse og gammelt treverk lønner det seg å prime treverket før nating. Legg i natetape etter at primingen er fingertørr. Når det gjelder maskeringstape legger jeg den bredeste typen jeg finner midt over naten. Deretter skjærer jeg gjennom tapen ved å la en kniv følge kantene på begge sider av naten. En kniv med bryteblad skjære et reint og fint spor. Har også funnet ut at sølvtapen til Biltema har passe bredde og fungerer bra som maskeingstape. Når massen er lagt godt ned i sporet med en fugepistol drar jeg over med en sparkel og fjerner overskytende masse. Pass på at det ikke kommer overskytende masse utenfor tapen. Dette er jo noe ordentelig griseri å få på avveier. Som sparkel har jeg funnet ut at gamle kredittkort faktisk fungerer best. De kan klippes til riktig bredde, har passelig svikt og kastes etter bruk. Tapen kan med fordel ligge på til neste dag, og når den dras av er naten fiks ferdig.

Link to post
Share on other sites

Det er et litt spesielt dekk du har fordi skruene sitter i natene. Det normale ville være å frese ut gammel natemasse samtidig som natene ble freset litt dypere. I ditt dekk kan man jo ikke frese fordi skruene sitter i natene så da er det vel bare å rense vekk gammel natemasse, fylle i ny og håpe at det holder noen år.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...