Jump to content

Askeladden 16 ft med 30hk, kan plutselig skjære kraftig til siden.

Blåknuten

Recommended Posts

Jeg har en gammel Askeladden 16 fot med en 30 hesters påhengsmotor med kort stamme. Når jeg drar på litt, eller en del, kan båten plutselig skjære kraftig til siden. Heldigvis reagerte jeg kjapt den første gangen det skjedde, og etterpå har jeg holdt hastigheten nede. Men da er jo vitsen med 30 hk borte.
Er det feil miks med kort stamme og 30 hk, eller kan det være noe annet? Er det noe jeg kan gjøre for å få båten stabil, eller må jeg bite i gresset og kjøpe en annen farkost?

du bør kanskje prøve å trimme motoren litt ut for å løfte baugen. får også bedre fart da vanligvis.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

enig, er motoren trimmet for langt inn så vil baugen kunne skjære ut slik du beskriver

hvis stammen er for kort så vil du først og fremst merke at propellen mister grepet i sving

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

• 11 måneder senere...

Puster liv i gammel tråd. Jeg har samme problemet med min 16-3400. Den har en 40 hester Yamaha med lang stamme. Ved kjøring i høy fart (20 knop) legger den seg plutselig og uforutsigbart over på siden. Krenger er vel det riktige uttrykket. Dersom det kombineres med en sving, så blir det ekstra galt. Forstår jeg det riktig at å trimme motoren lengre ut vil kunne hjelpe på dette? Hva med trimflaps? Andre ting?

Jeg har hatt Askeladden 16 med 50hk. Opplevde aldrig noe problem. 28 på maks. veldig lettmanøvrert og ganske fin å kjøre i alle fartsområder. Hadde ikke trim, men opplevde det ikke som noe problem. rask i plan og nok av krefter. Den hadde enkel styring som ikke var balangsert. måtte holde i rattet hele tiden. Ellers hadde vi den i nesten 20 år og hadde masse flotte turer med den! god og fin bruksbåt, med en del praktiske løsninger. Jeg tror kansje det kan eksistere to versjoner av denne båten! en med to frontvindu og en med tre.. min var ca 85 mod med tre ruter i fronten.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

jeg både har nå og har tidligere hatt flere typer planende båter uten å ha merket noe til dette .

har nettopp kjøpt meg en ny båt no 2, en eldre Øien 17HT med 50Hk motor, og denne skar ut til sidene, når det var litt sjø og farten var høy.

Har ikke brukt den så mye foreløpig , men tror det har med at den har kjøl og at den egentlig er

en halvplaner. Dermed får den dårlige egenskaper og må gjetes i planefart, som er et stort minus, men syntest den tok bølger rimelig greit , som er et stort pluss - slik at jeg totalt sett er noen lunde fornøyd.

I tillegg mener jeg å ha lest at halvplanere begynner å ri på kjølen når de presses opp i fart med stor motor,

men dettte var min første egne erfaring.

Redigert av is_620 (see edit history)

16 fots Askeladd har vel ikke noen utpreget dyp kjøl, men det er en ganske moderat kjøl på den. Har du 2-takt eller 4-takt 40 hk på den? Er jo relativt smale bak, med ikke allverdens bæring? Vekt på motor spille inn? Men ser jo flere har 50 hk 4-takt på disse, trodde dette gikk greit.

Øien 530 skjærer og styrer en del i bølger, er også min erfaring. Disse er jo omtrent paddeflate under, med en dypere kjøl enn "Slaskeladden".

Hansvik 16,5 / 18 fotere rir på kjølen (disse har skikkelig kjøl, spesielt 16,5 fot) når de er overmotoriserte og får for høy fart. Skjærer kanskje ikke ut så mye, men føles "nervøst" ut.

Tror ikke vi snakker som samme båten! vår båt hadde ikke noe kjøl.. maks 3-4cm den var bred i hekken med store bæreflater, men ganske mye våt flate. jeg hadde ingen problemer med stabilitet! opplevde den som veldig stødig! noe må være annerledes med din båt

bilde

bilde

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...