oekla Startet 21.Juli.2013 Del på Facebook Startet 21.Juli.2013 Hei! Jeg skulle ut på første tur med båten i år, og fikk kjørt i ca 2 minutter, da kjente jeg lukten av olje, også hørte jeg en stygg lyd bak fra drevet Jeg satte den i nøytral og stoppet motor med en gang. Jeg sjekket olje beholder for drevet, og der så det ut som om det kom opp hvit guffe(vann kanskje) Noen som har en ide om hva som kan ha skjedd? Jeg har ikke mye peiling på dette, men i fjor byttet jeg inpeller´n men ikke hele pkningsettet i drevet som jeg sikkert burde ha gjort Håper noen kan hjelpe meg, kjipt å ikke få kjørt båt nå det er så fint vær for en gang skyld Mvh Øyvind Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ibiza 1 Svart 21.Juli.2013 Del på Facebook Svart 21.Juli.2013 Hvit guffe i oljebeholderen er kraftig vannlekkasje i drevet (egen erfaring tidligere i år). Du må uansett av med drevet og lokalisere lekkasjen. Drevet må tømmes for vannholdig olje og flushes med white spirit (ifølge verkstedet som fikset mitt) før ny olje fylles på. Ikke la det stå tomt (rust). Om lyden skulle tilsi at noe galt er skjedd med drevet vet jeg ikke. Original drevoljen skal smøre selv med noe vanninnhold. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
oekla Svart 21.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juli.2013 Ok, da skal jeg ta av drevet og bytte pakkningsett, så får jeg håpe det ikke kommer vann i oljen igjen Jeg får håpe det ikke har gjort noe skade på drevet Hvordan flusher man med white sprit, er det bare å helle en eller to liter i olje beholder, og la det renne ut i drevet? Takker for svar --- Øyvind Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ibiza 1 Svart 21.Juli.2013 Del på Facebook Svart 21.Juli.2013 Om det er vann i knutebelgen kan det også hende du må skifte gimballager om det er blitt utsatt for saltvann og har begynt å ruste. Har ikke selv brukt white spirit på drevet men verkstedet sa de ikke hadde flushet slangen mellom oljetank og drev så jeg tipper de har fylt white spirit på samme måte som man fyller på olje og så latt det renne ut igjen, men dette vet jeg altså ikke. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Volvomekanikeren Svart 21.Juli.2013 Del på Facebook Svart 21.Juli.2013 (redigert) Om det er vann i knutebelgen kan det også hende du må skifte gimballager om det er blitt utsatt for saltvann og har begynt å ruste. Har ikke selv brukt white spirit på drevet men verkstedet sa de ikke hadde flushet slangen mellom oljetank og drev så jeg tipper de har fylt white spirit på samme måte som man fyller på olje og så latt det renne ut igjen, men dette vet jeg altså ikke. gimballager er vell minste bekymring ved sjøvann i belgen, jeg ville heller vært bekymret for knuten, men det ser du straks du får av drevet. Anbefaler deg å trykkteste drevet før du skrur av øvre/toppdekselet, for å lokalisere lekasjen. Kan være så lite som o-ringen på tappeskruen som er lekk. Flush drevet med lampeolje(parafin) eller white spirit. samme prosedyre som ved oljepåfylling. Blås ut rester tilslutt ved hjelp av trykkluft, og la det renne litt ny olje igjennom før du skrur tappeskruen med ny o-ring på plass. Men er redd for at du må åpne drevet uansett med tanke på lyden. Lykke til Redigert 21.Juli.2013 av Volvomekanikeren (see edit history) Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.