Jump to content

Mercruiser 4.2L 1996- hvit røyk


krsund

Recommended Posts

Hei,

etter en fin tur som startet igår , kontrollert jeg vann og oljenivå, men det mangler ca 1,5Liter vann, tempen var hele tiden normal, jeg lagt merke til, at der har hvert før en del hvit røyk !

 

er der kanskje Topppakning som er gåent?

er noen her i forum som har erfaring met samme Motoren?

 

hilsen

 

Rainer Becker

 

 

Link to post
Share on other sites

Har to sånne selv, og jeg har ved to tilfeller hatt lekkasje på returrøret fra turboen. Det går under plasdekslet, og til vanntanken der du fyller på kjølevæske. Første gangen hadde røret gnisset mot jernet på selve motoren, og andre gangen, var det rett og slett en skjøt som lakk. Sjekk dette før du "maler fanden på veggen"

Mvh: Tom

Link to post
Share on other sites

leit lit mere

Har to sånne selv, og jeg har ved to tilfeller hatt lekkasje på returrøret fra turboen. Det går under plasdekslet, og til vanntanken der du fyller på kjølevæske. Første gangen hadde røret gnisset mot jernet på selve motoren, og andre gangen, var det rett og slett en skjøt som lakk. Sjekk dette før du "maler fanden på veggen"

Mvh: Tom

Hei, kjekket den idag, returrøret er OK, skal ut Onstad med en kamerat og leit litt mere etter feilen.

 

Mvh. rainer

Link to post
Share on other sites

Hei,

etter en fin tur som startet igår , kontrollert jeg vann og oljenivå, men det mangler ca 1,5Liter vann, tempen var hele tiden normal, jeg lagt merke til, at der har hvert før en del hvit røyk !

 

er der kanskje Topppakning som er gåent?

er noen her i forum som har erfaring met samme Motoren?

 

hilsen

 

Rainer Becker

 

 

Nå er der så galen at jeg mister 5-6 liter kjølevann på 10 n.mil men motoren røyker ikke lenger, kan der værer varmeveksler som er lekk?

Link to post
Share on other sites

Varmeveksler kan være lekk. Det som skjer (når du ikke har erstattet anodene når de er oppbrukt ) er at rørene som frakter sjøvann vil tæres og ett eller flere rør vil lekke ferskvann ut i sjøvanns delen.

Du kan skru av et eller begge endelokkene og helle på vann (frostvæske) og se om noen av rørene lekker.

Eller sett på litt trykk f.eks via slangen til ekspansjons tanken, da vil en lekkasje sees fort.

Du kan plugge et par tre rør, er det flere må den byttes.

Redigert av Chris284 (see edit history)

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Varmeveksler kan være lekk. Det som skjer (når du ikke har erstattet anodene når de er oppbrukt ) er at rørene som frakter sjøvann vil tæres og ett eller flere rør vil lekke ferskvann ut i sjøvanns delen.

Du kan skru av et eller begge endelokkene og helle på vann (frostvæske) og se om noen av rørene lekker.

Eller sett på litt trykk f.ekus via slangen til ekspansjons tanken, da vil en lekkasje sees fort.

Du kan plugge et par tre rør, er det flere må den byttes

 

Hi jeg fant feilen til slutt, der er hull i Turboen, på eksos siden, der ser ut som att skruene er forlangt og en av skruene klarte og presse hull i vannavkjølte delen.

 

hadde jeg kontrollert Turboen av og til kunne jeg har sett at der var sprekk i Huset under 3 skruene

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...